Pri posudzovaní práce žiaci simulovali takzvané peer-review, čo je štandardná forma hodnotenia článkov vo vedeckých časopisoch.
Autor TASR
Bratislava 16. júla (TASR) - Doktorand z Matematického ústavu Slovenskej akadémie vied (SAV) Martin Plávala uspel v projekte, ktorý urobil z austrálskych stredoškolákov odborných hodnotiteľov vedeckých článkov. Plávala dokázal žiakom vysvetliť zložité matematicko-fyzikálne deje jednoduchou formou. TASR o tom informovala hovorkyňa Slovenskej akadémie vied Monika Hucáková.
Pri posudzovaní práce žiaci simulovali takzvané peer-review, čo je štandardná forma hodnotenia článkov vo vedeckých časopisoch. "Cieľom článku bolo vysvetliť nekompatibilitu meraní v kvantovej teórii pomocou aplikácie v mobile. Nevybral som si to náhodou, pretože aj keď to študenti explicitne nevedeli, súvis medzi nemožnosťou stlačiť dve tlačidlá naraz na mobile a nekompatibilitou meraní v kvantovej teórii vyplýva z netriviálnych vedeckých výsledkov, ktoré boli dosiahnuté v posledných rokoch v oblasti všeobecných probabilistických teórii," povedal Plávala. Hoci malo porovnanie svoje limity, študenti ho pochopili.
„Snažíme sa na svet pozerať odborným a skúseným pohľadom dospelých ľudí, ale často je dôležité, niekedy až nevyhnutné, pozrieť sa na svet očami malého dieťaťa a začať sa pýtať samého seba, že prečo toto funguje tak a nie inak. Je to jeden z najkrajších pocitov, keď po chvíli rozmýšľania prídete na to, že cisár je vlastne nahý," dodal doktorand.
Projekt Quantum Leaps vznikol v spolupráci s Cherrybrook Technology High School v Sydney. Jeho cieľom bolo pritiahnuť pozornosť žiakov ku kvantovým výpočtom a informáciám a zároveň podnietiť vedcov po celom svete k efektívnejšej komunikácií v oblasti vedeckého výskumu.
Pri posudzovaní práce žiaci simulovali takzvané peer-review, čo je štandardná forma hodnotenia článkov vo vedeckých časopisoch. "Cieľom článku bolo vysvetliť nekompatibilitu meraní v kvantovej teórii pomocou aplikácie v mobile. Nevybral som si to náhodou, pretože aj keď to študenti explicitne nevedeli, súvis medzi nemožnosťou stlačiť dve tlačidlá naraz na mobile a nekompatibilitou meraní v kvantovej teórii vyplýva z netriviálnych vedeckých výsledkov, ktoré boli dosiahnuté v posledných rokoch v oblasti všeobecných probabilistických teórii," povedal Plávala. Hoci malo porovnanie svoje limity, študenti ho pochopili.
„Snažíme sa na svet pozerať odborným a skúseným pohľadom dospelých ľudí, ale často je dôležité, niekedy až nevyhnutné, pozrieť sa na svet očami malého dieťaťa a začať sa pýtať samého seba, že prečo toto funguje tak a nie inak. Je to jeden z najkrajších pocitov, keď po chvíli rozmýšľania prídete na to, že cisár je vlastne nahý," dodal doktorand.
Projekt Quantum Leaps vznikol v spolupráci s Cherrybrook Technology High School v Sydney. Jeho cieľom bolo pritiahnuť pozornosť žiakov ku kvantovým výpočtom a informáciám a zároveň podnietiť vedcov po celom svete k efektívnejšej komunikácií v oblasti vedeckého výskumu.