Vedecká obec na celom svete využíva 10. november na organizovanie mnohých podujatí a diskusií, aby upozornila širšiu verejnosť na význam vedy pre spoločnosť.
Autor TASR
Paríž 10. novembra (TASR) - Kvalita vyučovania vedeckých disciplín: zaistenie trvalo udržateľného rozvoja pre všetkých - to je v roku 2014 téma Svetového dňa vedy pre mier a rozvoj.
Pripadá na 10. novembra a Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO) ho organizuje od roku 2001.
Pre UNESCO je tento svetový deň príležitosťou, aby každý rok pripomínala svoju angažovanosť v prospech vedy. Vo svete sa tento deň využíva na organizovanie mnohých aktivít súvisiacich s vedeckou činnosťou a jej propagáciou.
Veda a deti
Kvalita vyučovania vedeckých disciplín vyvoláva zvedavosť v deťoch už v ich najmladšom veku. Ako ďalej zdôraznila UNESCO, kvalitné vyučovanie vedeckých disciplín predstavuje prostriedok na potrebné inovácie pre každý trvalo udržateľný rozvoj. Stáva sa základom, ktorý posilňuje inštitucionálne aj ľudské kapacity a na medzinárodnej úrovni generuje vedecké platformy formou vytvárania centier excelentnosti. A to prispieva k potieraniu úniku mozgov a zároveň posilňuje kapacity každej krajiny na podporovanie vysoko kvalitnej prípravy mladej generácie odborných a vedeckých pracovníkov.
Svetový deň vedy pre mier a rozvoj poskytuje vedeckým pracovníkom príležitosť, aby hovorili o význame a potrebe vedeckej činnosti aj pre praktický život. Vyhlásilo ho UNESCO na svojom 31. zasadnutí v roku 2003.
Každoročné slávenie tohto dňa je zároveň pripomenutím si záväzku z budapeštianskej Svetovej konferencie o vede, ktorú zorganizovala UNESCO v roku 1999. Na konferencii nazvanej "Veda v 21. storočí" v Budapešti, na ktorej sa zúčastnilo približne 2000 delegátov zo 150 krajín, Slovensko zastupoval vtedajší minister školstva Milan Ftáčnik.
Verejnosť vs vedci
Vedecká obec na celom svete využíva 10. november na organizovanie mnohých podujatí a diskusií, aby upozornila širšiu verejnosť na význam vedy pre spoločnosť a pokúsila sa zmierniť neraz i priepastné rozdiely medzi ňou a ostatnými členmi spoločnosti.
Svetový deň vedy pre mier a rozvoj má prispieť k lepšiemu chápaniu významu vedeckých aktivít. Je na vedcoch, aby viac komunikovali s verejnosťou a objasňovali prednosti svojej činnosti pre život ľudí.
Na svete je potrebné mobilizovať vedu, aby sa jej výsledky využili na riešenie problémov, vyvstávajúcich v oblasti verejného zdravotníctva, poľnohospodárstva a jeho produktivity, zhoršovania stavu životného prostredia, ale aj prehlbovania chudoby na planéte.
Výsledky vedeckej činnosti majú prispievať i k zmierňovaniu rozdielov medzi bohatším Severom a chudobnejším Juhom. Vzhľadom na rýchly pokrok vo vedeckej oblasti a na vzájomnú previazanosť mnohých problémov sveta je nevyhnuté, aby vedecké tímy spolupracovali na národnej a medzinárodnej úrovni, na úrovni inštitúcií, univerzít, mimovládnych organizácií a ďalších relevantných sektorov.
Zdroje: www.un.org, www.unesco.org
Pripadá na 10. novembra a Organizácia Spojených národov pre vzdelávanie, vedu a kultúru (UNESCO) ho organizuje od roku 2001.
Pre UNESCO je tento svetový deň príležitosťou, aby každý rok pripomínala svoju angažovanosť v prospech vedy. Vo svete sa tento deň využíva na organizovanie mnohých aktivít súvisiacich s vedeckou činnosťou a jej propagáciou.
Veda a deti
Kvalita vyučovania vedeckých disciplín vyvoláva zvedavosť v deťoch už v ich najmladšom veku. Ako ďalej zdôraznila UNESCO, kvalitné vyučovanie vedeckých disciplín predstavuje prostriedok na potrebné inovácie pre každý trvalo udržateľný rozvoj. Stáva sa základom, ktorý posilňuje inštitucionálne aj ľudské kapacity a na medzinárodnej úrovni generuje vedecké platformy formou vytvárania centier excelentnosti. A to prispieva k potieraniu úniku mozgov a zároveň posilňuje kapacity každej krajiny na podporovanie vysoko kvalitnej prípravy mladej generácie odborných a vedeckých pracovníkov.
Svetový deň vedy pre mier a rozvoj poskytuje vedeckým pracovníkom príležitosť, aby hovorili o význame a potrebe vedeckej činnosti aj pre praktický život. Vyhlásilo ho UNESCO na svojom 31. zasadnutí v roku 2003.
Každoročné slávenie tohto dňa je zároveň pripomenutím si záväzku z budapeštianskej Svetovej konferencie o vede, ktorú zorganizovala UNESCO v roku 1999. Na konferencii nazvanej "Veda v 21. storočí" v Budapešti, na ktorej sa zúčastnilo približne 2000 delegátov zo 150 krajín, Slovensko zastupoval vtedajší minister školstva Milan Ftáčnik.
Verejnosť vs vedci
Vedecká obec na celom svete využíva 10. november na organizovanie mnohých podujatí a diskusií, aby upozornila širšiu verejnosť na význam vedy pre spoločnosť a pokúsila sa zmierniť neraz i priepastné rozdiely medzi ňou a ostatnými členmi spoločnosti.
Svetový deň vedy pre mier a rozvoj má prispieť k lepšiemu chápaniu významu vedeckých aktivít. Je na vedcoch, aby viac komunikovali s verejnosťou a objasňovali prednosti svojej činnosti pre život ľudí.
Na svete je potrebné mobilizovať vedu, aby sa jej výsledky využili na riešenie problémov, vyvstávajúcich v oblasti verejného zdravotníctva, poľnohospodárstva a jeho produktivity, zhoršovania stavu životného prostredia, ale aj prehlbovania chudoby na planéte.
Výsledky vedeckej činnosti majú prispievať i k zmierňovaniu rozdielov medzi bohatším Severom a chudobnejším Juhom. Vzhľadom na rýchly pokrok vo vedeckej oblasti a na vzájomnú previazanosť mnohých problémov sveta je nevyhnuté, aby vedecké tímy spolupracovali na národnej a medzinárodnej úrovni, na úrovni inštitúcií, univerzít, mimovládnych organizácií a ďalších relevantných sektorov.
Zdroje: www.un.org, www.unesco.org