Vyplýva to zo štúdie, ktorej výsledky zverejnili v pondelok vo vedeckom časopise Journal of Neuroscience, píše vedecký portál Nature.com.
Autor TASR
Berlín 26. mája (TASR) - Náš mozog si lepšie zapamätá ľudské tváre po osobnom stretnutí ako po ich prezeraní na fotografiách alebo videu. Vyplýva to zo štúdie, ktorej výsledky zverejnili v pondelok vo vedeckom časopise Journal of Neuroscience, píše vedecký portál Nature.com.
Tím vedcov z Univerzity Friedricha Schillera v meste Jena v Nemecku vykonal experimenty, v rámci ktorých si dobrovoľníci mali buď obzrieť fotografie celebrít, ktoré nepoznali, sledovať televíznu šou, alebo sa osobne rozprávať s dvoma výskumníkmi. Následne si mali prezerať fotografie celebrít, účinkujúcich z televíznej šou a členov výskumného tímu, pričom vedci počas toho u nich pomocou elektroencefalografie (EEG) sledovali a zaznamenávali určitú mozgovú aktivitu.
Po tom, ako dobrovoľníci uvideli medzi fotografiami tvár, ktorá im bola známa, zaznamenali vedci najsilnejšiu aktivitu u tých, ktorí sa osobne stretli s členmi výskumného tímu. Druhú najvýraznejšiu aktivitu vedci pozorovali u dobrovoľníkov, ktorí sledovali televíznu šou. To naznačuje, že tieto tváre im boli najznámejšie. Naopak v skupine dobrovoľníkov, ktorí si pôvodne iba prezerali fotografie celebrít, vedci nezaznamenali výraznejšiu mozgovú aktivitu. Z toho usúdili, že interakcie medzi ľuďmi zvyšujú schopnosť mozgu zapamätať si a rozoznávať tváre iných ľudí. "Pomocou analýzy sme dokázali, že metóda oboznámenia sa s tvárou má výrazný vplyv na proces jej rozpoznávania a zapamätania," uviedli autori.
Tím vedcov z Univerzity Friedricha Schillera v meste Jena v Nemecku vykonal experimenty, v rámci ktorých si dobrovoľníci mali buď obzrieť fotografie celebrít, ktoré nepoznali, sledovať televíznu šou, alebo sa osobne rozprávať s dvoma výskumníkmi. Následne si mali prezerať fotografie celebrít, účinkujúcich z televíznej šou a členov výskumného tímu, pričom vedci počas toho u nich pomocou elektroencefalografie (EEG) sledovali a zaznamenávali určitú mozgovú aktivitu.
Po tom, ako dobrovoľníci uvideli medzi fotografiami tvár, ktorá im bola známa, zaznamenali vedci najsilnejšiu aktivitu u tých, ktorí sa osobne stretli s členmi výskumného tímu. Druhú najvýraznejšiu aktivitu vedci pozorovali u dobrovoľníkov, ktorí sledovali televíznu šou. To naznačuje, že tieto tváre im boli najznámejšie. Naopak v skupine dobrovoľníkov, ktorí si pôvodne iba prezerali fotografie celebrít, vedci nezaznamenali výraznejšiu mozgovú aktivitu. Z toho usúdili, že interakcie medzi ľuďmi zvyšujú schopnosť mozgu zapamätať si a rozoznávať tváre iných ľudí. "Pomocou analýzy sme dokázali, že metóda oboznámenia sa s tvárou má výrazný vplyv na proces jej rozpoznávania a zapamätania," uviedli autori.