Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 23. december 2024Meniny má Nadežda
< sekcia Voľby v Spojených štátoch amerických

Voľby v USA sú aj o budúcnosti imigrantov a ich produktov

Ilustračné foto Foto: TASR

Médiá pri tejto príležitosti prinášajú príbehy tých úspešných a zdôrazňujú, že za mnohými prisťahovalcami, respektíve ich produktmi, by Američania plakali.

Washington 7. novembra (TASR) – Američania budú zajtra rozhodovať o novom prezidentovi Spojených štátov, a tým aj o budúcnosti imigrantov v krajine. Imigračná politika bola jednou z hlavných tém predvolebnej kampane a kandidáti majú na ňu zásadne odlišné názory.

Médiá pri tejto príležitosti pripomínajú, že Spojené štáty založili imigranti a krajina vždy bola a dodnes je krajinou prisťahovalcov. Prinášajú príbehy tých úspešných a zdôrazňujú, že za mnohými prisťahovalcami, respektíve ich produktmi, by Američania plakali.

Jedným z nich je pôvodom Turek Hamdi Ulukaya. Do pozornosti médií sa v posledných týždňoch dostal nielen ako úspešný imigrant, ale aj pre xenofóbne útoky, ktorým počas tejto predvolebnej kampane čelil.

Hamdi Ulukaya je zakladateľom firmy Chobani, ktorá už jedenásť rokov vyrába rovnomenné jogurty s gréckou receptúrou. Sú ich plné obchody a Američania ich majú radi.

Voľby prezidenta USA sledujeme ONLINE. Všetko dôležité nájdete TU.


Prisťahovalci ako Hamdi priniesli Američanom nielen obľúbené služby a produkty, ale sú životne dôležití pre americkú ekonomiku.

Firma Chobani zamestnáva 2000 ľudí a ponúka slušné platy. Zamestnancom dáva európskych šesť týždňov platenej materskej dovolenky, ktoré sú pre väčšinu Američanov len snom. Na výrobu svojich jogurtov odkupuje mlieko od 900 miestnych farmárov. Desať percent vlastníctva firmy dáva do rúk svojim zamestnancom. Založila Nadáciu stan na podporu utečencov na celom svete. Zapojila sa tiež do kampane Billa Gatesa a Warrena Buffeta, ktorí vyzývajú bohatých, aby venovali aspoň polovicu svojich celoživotných zárobkov na filantropické účely.

V roku 2013 získal Hamdi Ulukaya ocenenie Svetový podnikateľ roka, najprestížnejšie ocenenie pre podnikateľov. On a jeho firma bývajú často spomínaní ako príklad a inšpirácia pre iných.

Hamdi pochádza z Turecka. Jeho otec, Kurd žijúci v Turecku, mal farmu na výrobu mlieka a Hamdi pomáhal s dojením oviec. Potom odišiel do Spojených štátov študovať angličtinu a popri tom tam pracoval na farme. Keď ho prišiel navštíviť otec, sťažoval sa na chuť amerického feta syru. Hamdimu to dodalo podnikateľský nápad. Založil si firmu na výrobu feta syru, ktorú vlastní dodnes.

V roku 2005 podnikol ďalší podnikateľský krok. Kúpil malú, už skrachovanú a nefunkčnú továreň na jogurty. Pomohol si vládnou pôžičkou na podporu malých podnikateľov.

Potom sa odhodlal na ďalší risk. Ponúknuť americkému trhu jogurt s novou receptúrou: s takou, akú poznal z domu. Americké jogurty sa mu totiž zdali len paródiou jogurtov. Boli riedke, veľmi sladké a veľmi umelé. "Odporné, hrozné," spomína dnes pre Bloomberg News.

Prvé roky boli pre Hamdiho finančne aj fyzicky náročné. Dnes je takzvaný grécky jogurt hitom na trhu a Hamdi je miliardárom.

Počas uplynulých týždňov sa ale Hamdi a jeho firma stali terčom rasistických slovných útokov na internete.

Predvolebná kampaň totiž rozpútala protiprisťahovalecké nálady. Kandidát na prezidenta Donald Trump opakovane vyhlasoval, že s prisťahovalcami prichádzajú do krajiny aj teroristi, násilníci, kriminálnici a podobné živly, a preto treba zatvoriť hranice a nastoliť veľmi prísny imigračný systém.

Hamdi je prisťahovalec, navyše moslim, vo svojej továrni zamestnáva aj utečencov a verejne vyhlásil, že aj iné firmy by mali pomáhať prisťahovalcom. To sa niektorým nepáči. Extrémne pravicová webstránka WND napríklad publikovala článok s titulkom "Americký jogurtový magnát sľubuje, že Ameriku zadusí moslimami".

Hlavné médiá naopak zdôrazňujú, aké nebezpečné sú také nálady a postoje. Čo si myslia bežní Američania, bude známe už zajtra.