Prieplav ročne zabezpečuje zhruba 30 % globálnej kontajnerovej prepravy. Podľa údajov egyptských úradov ho za toto obdobie využije minimálne 18.000 lodí.
Autor TASR
Singapur 26. marca (TASR) - Uviaznutá kontajnerová loď Ever Given v Suezskom prieplave ešte sťaží už aj tak zložitú situáciu v globálnych dodávateľských reťazcoch, domnievajú sa analytici agentúry Moody's. Tie už pred haváriou výrazne zaťažovalo rýchle zotavovanie ekonomickej aktivity.
Celkovo 400 metrov dlhá loď Ever Given, ktorá bola na ceste z Číny do Rotterdamu, narazila v dôsledku nepriaznivého počasia v utorok (23. 3.) v Suezskom prieplave na plytčinu. Odvtedy blokuje prepravu na najkratšej lodnej trase medzi Európou a Áziou. Na vytiahnutí uviaznutej lode sa stále pracuje, experti však nevylučujú, že to môže trvať aj týždne.
Prieplav ročne zabezpečuje zhruba 30 % globálnej kontajnerovej prepravy. Podľa údajov egyptských úradov ho za toto obdobie využije minimálne 18.000 lodí.
K nehode došlo v situácii, keď sa prudko zvyšuje dopyt po tovaroch, ktorých dodávky v minulom období obmedzila pandémia nového koronavírusu. Dopyt rastie zo strany firiem aj spotrebiteľov, pričom kapacita kontajnerovej prepravy je obmedzená.
Práve vlani Čína predbehla Spojené štáty v rebríčku najväčších obchodných partnerov Európy. Význam Suezského prieplavu ako najkratšej lodnej cesty na prepravu tovarov medzi Európou a Áziou tak ešte vzrástol.
"Za týchto okolností sú dodávateľské reťazce citlivé na akýkoľvek, aj najmenší externý problém. K nehode tak nemohlo dôjsť v horšom čase," uviedli analytici.
Zablokovanie Suezského prieplavu predlžuje nielen dodávku tovarov do Európy, ale aj návrat prázdnych kontajnerov do Ázie, čo opäť predĺži čas na ďalšie dodávky smerom do Európy. Už aj pred nehodou lode Ever Given spôsoboval vysoký rast dopytu po tovaroch problém s lodnými kontajnermi.
Situácia je nepriaznivá aj pre amerických dovozcov spotrebného tovaru z Indie a juhovýchodnej Ázie, ktorí preferujú prepravu tovarov cez Suezský prieplav, dodali analytici. Lode teraz budú musieť podľa všetkého využívať dlhšiu trasu okolo Mysu dobrej nádeje na juhu Afriky. Táto cesta však predĺži dodávku tovarov o sedem až 10 dní.
To zvýši náklady, pričom podľa analytikov ratingovej agentúry Moody's tento vývoj zasiahne najmä európsky spracovateľský priemysel a výrobu automobilov. Je to preto, pretože pri výrobe využívajú systém just-in-time, čo znamená, že zásoby nevyhnutných komponentov majú iba na krátke obdobie, než dostanú ďalšie od výrobcov z Ázie. "Ak by sa aj súčasná situácia v prieplave vyriešila rýchlo, meškaniu dodávok sa vyhnúť nedá," dodali analytici.
Nahradiť Suezský prieplav a lodnú prepravu leteckou alebo železničnou nie je jednoduché. Nákladná letecká preprava je v dôsledku pandémiou spôsobených komplikácií v leteckom sektore vyťažená na maximum a železničná preprava medzi Čínou a Európou je limitovaná a aj v jej prípade dosahuje takmer maximálnu kapacitu.
Celkovo 400 metrov dlhá loď Ever Given, ktorá bola na ceste z Číny do Rotterdamu, narazila v dôsledku nepriaznivého počasia v utorok (23. 3.) v Suezskom prieplave na plytčinu. Odvtedy blokuje prepravu na najkratšej lodnej trase medzi Európou a Áziou. Na vytiahnutí uviaznutej lode sa stále pracuje, experti však nevylučujú, že to môže trvať aj týždne.
Prieplav ročne zabezpečuje zhruba 30 % globálnej kontajnerovej prepravy. Podľa údajov egyptských úradov ho za toto obdobie využije minimálne 18.000 lodí.
K nehode došlo v situácii, keď sa prudko zvyšuje dopyt po tovaroch, ktorých dodávky v minulom období obmedzila pandémia nového koronavírusu. Dopyt rastie zo strany firiem aj spotrebiteľov, pričom kapacita kontajnerovej prepravy je obmedzená.
Práve vlani Čína predbehla Spojené štáty v rebríčku najväčších obchodných partnerov Európy. Význam Suezského prieplavu ako najkratšej lodnej cesty na prepravu tovarov medzi Európou a Áziou tak ešte vzrástol.
"Za týchto okolností sú dodávateľské reťazce citlivé na akýkoľvek, aj najmenší externý problém. K nehode tak nemohlo dôjsť v horšom čase," uviedli analytici.
Zablokovanie Suezského prieplavu predlžuje nielen dodávku tovarov do Európy, ale aj návrat prázdnych kontajnerov do Ázie, čo opäť predĺži čas na ďalšie dodávky smerom do Európy. Už aj pred nehodou lode Ever Given spôsoboval vysoký rast dopytu po tovaroch problém s lodnými kontajnermi.
Situácia je nepriaznivá aj pre amerických dovozcov spotrebného tovaru z Indie a juhovýchodnej Ázie, ktorí preferujú prepravu tovarov cez Suezský prieplav, dodali analytici. Lode teraz budú musieť podľa všetkého využívať dlhšiu trasu okolo Mysu dobrej nádeje na juhu Afriky. Táto cesta však predĺži dodávku tovarov o sedem až 10 dní.
To zvýši náklady, pričom podľa analytikov ratingovej agentúry Moody's tento vývoj zasiahne najmä európsky spracovateľský priemysel a výrobu automobilov. Je to preto, pretože pri výrobe využívajú systém just-in-time, čo znamená, že zásoby nevyhnutných komponentov majú iba na krátke obdobie, než dostanú ďalšie od výrobcov z Ázie. "Ak by sa aj súčasná situácia v prieplave vyriešila rýchlo, meškaniu dodávok sa vyhnúť nedá," dodali analytici.
Nahradiť Suezský prieplav a lodnú prepravu leteckou alebo železničnou nie je jednoduché. Nákladná letecká preprava je v dôsledku pandémiou spôsobených komplikácií v leteckom sektore vyťažená na maximum a železničná preprava medzi Čínou a Európou je limitovaná a aj v jej prípade dosahuje takmer maximálnu kapacitu.