Pilot poverený v osudnú sobotu pristávaním sa iba zacvičoval v riadení Boeingu 777 a bol približne v polovici tohto procesu. S Boeingom 777 nikdy predtým nepristával.
Autor TASR
San Francisco 10. júla (TASR) - Piloti lietadla spoločnosti Asiana Airlines, ktoré havarovalo v kalifornskom San Franciscu, sa pri udržiavaní rýchlosti letu spoliehali na automatické zariadenie nazývané autopilot a nevedeli, že stroj letí príliš pomaly, až kým neboli 60 metrov nad zemou. Uviedol to v utorok americký Národný úrad pre bezpečnosť dopravy (NTSB), ktorý v správe citovala tlačová agentúra Reuters.
Pri havárii Boeingu 777 zahynuli v sobotu 6. júla dve 16-ročné čínske študentky a zranenia utrpelo vyše 180 ďalších ľudí. Predsedníčka NTSB Deborah Hersmanová na svojom treťom podrobnom brífingu tiež informovala novinárov, že dve letušky vymrštilo z lietadla po tom, čo zadná časť stroja narazila do pobrežnej hrádze pred pristávacou dráhou a odtrhla sa. Obe letušky našli zranené, ale živé na kraji dráhy.
Hersmanová dodala, že ešte zostáva veľa nezodpovedaných otázok o incidente. Členovia posádky juhokórejských aerolínií nepodstúpili po havárii testy na drogy a alkohol, čo sa podľa Hersmanovej vždy požaduje od pilotov havarovaných lietadiel amerických spoločností.
Výpovede pilotov pred vyšetrovateľmi sa zhodovali s informáciami zo záznamníka letových údajov, teda z čiernej skrinky. Tieto údaje ukázali, že stroj letel pred začiatkom pristávania o 25 percent pomalšou rýchlosťou, než je potrebné.
Hoci šéfka úradu odmietla špekulovať o príčine nešťastia, väčšina informácií zverejnených NTBS naznačuje, že vyšetrovanie sa zameriava hlavne na chybu pilota.
Pilot poverený v osudnú sobotu pristávaním sa iba zacvičoval v riadení Boeingu 777 a bol približne v polovici tohto procesu. S Boeingom 777 nikdy predtým nepristával. Na vedľajšom sedadle sa nachádzal druhý pilot a bol to jeho prvý let v úlohe inštruktora. Obaja muži boli skúsenými pilotmi, hoci nikdy predtým spolu neleteli, oznámila Hersmanová.
"Približne vo výške 152 metrov si uvedomil, že sú nízko," uviedla Hersmanová novinárom a citovala pilota-inštruktora, ktorý vyšetrovateľom opísal neúspešné pokusy vyhnúť sa nešťastiu v posledných chvíľach.
"Vo výške od 152 do 60 metrov mali bočnú odchýlku a boli nízko. V tom okamihu sa to snažili napraviť," dodala šéfka NTSB.
Pilot-inštruktor si podľa jej slov len vo výške 60 metrov "uvedomil, že autopilot neudržuje rýchlosť," a snažil sa pristávanie prerušiť. Hersmanová už skôr informovala, že keď bol stroj vo výške 60 metrov, od havárie ho delilo 16 sekúnd.
Traja zo štyroch pilotov na palube lietadla sa nachádzali počas pristávania v kabíne, ale iba dvaja z nich videli na pristávaciu dráhu.
Pri havárii Boeingu 777 zahynuli v sobotu 6. júla dve 16-ročné čínske študentky a zranenia utrpelo vyše 180 ďalších ľudí. Predsedníčka NTSB Deborah Hersmanová na svojom treťom podrobnom brífingu tiež informovala novinárov, že dve letušky vymrštilo z lietadla po tom, čo zadná časť stroja narazila do pobrežnej hrádze pred pristávacou dráhou a odtrhla sa. Obe letušky našli zranené, ale živé na kraji dráhy.
Hersmanová dodala, že ešte zostáva veľa nezodpovedaných otázok o incidente. Členovia posádky juhokórejských aerolínií nepodstúpili po havárii testy na drogy a alkohol, čo sa podľa Hersmanovej vždy požaduje od pilotov havarovaných lietadiel amerických spoločností.
Výpovede pilotov pred vyšetrovateľmi sa zhodovali s informáciami zo záznamníka letových údajov, teda z čiernej skrinky. Tieto údaje ukázali, že stroj letel pred začiatkom pristávania o 25 percent pomalšou rýchlosťou, než je potrebné.
Hoci šéfka úradu odmietla špekulovať o príčine nešťastia, väčšina informácií zverejnených NTBS naznačuje, že vyšetrovanie sa zameriava hlavne na chybu pilota.
Pilot poverený v osudnú sobotu pristávaním sa iba zacvičoval v riadení Boeingu 777 a bol približne v polovici tohto procesu. S Boeingom 777 nikdy predtým nepristával. Na vedľajšom sedadle sa nachádzal druhý pilot a bol to jeho prvý let v úlohe inštruktora. Obaja muži boli skúsenými pilotmi, hoci nikdy predtým spolu neleteli, oznámila Hersmanová.
Galéria: Havária Boeingu 777 v San Franciscu
"Približne vo výške 152 metrov si uvedomil, že sú nízko," uviedla Hersmanová novinárom a citovala pilota-inštruktora, ktorý vyšetrovateľom opísal neúspešné pokusy vyhnúť sa nešťastiu v posledných chvíľach.
"Vo výške od 152 do 60 metrov mali bočnú odchýlku a boli nízko. V tom okamihu sa to snažili napraviť," dodala šéfka NTSB.
Pilot-inštruktor si podľa jej slov len vo výške 60 metrov "uvedomil, že autopilot neudržuje rýchlosť," a snažil sa pristávanie prerušiť. Hersmanová už skôr informovala, že keď bol stroj vo výške 60 metrov, od havárie ho delilo 16 sekúnd.
Traja zo štyroch pilotov na palube lietadla sa nachádzali počas pristávania v kabíne, ale iba dvaja z nich videli na pristávaciu dráhu.