Súdny dvor EÚ pripomenul, že keď dôjde k nesplneniu povinnosti vyplývajúcej zo spoločnej legislatívy, dotknutý členský štát Európskej únie musí prijať opatrenia potrebné na nápravu situácie.
Autor TASR
,aktualizované Luxemburg/Varšava 15. júla (TASR) – Poľský súdny disciplinárny systém nie je v súlade s právom Európskej únie. Vo štvrtok o tom rozhodol Súdny dvor EÚ, informovala agentúra PAP.
Kritici poľskej reformy vrátane Európskej komisie tvrdia, že disciplinárna komora poľského najvyššieho súdu má priveľký politický vplyv a má právomoc trestať sudcov pre ich súdne rozhodnutia.
Súdny dvor EÚ v správe pre médiá pripomenul, že Európska komisia (EK) podala žalobu, ktorou sa domáhala určenia, že prijatím nového disciplinárneho režimu uplatniteľného na sudcov najvyššieho súdu a na sudcov všeobecných súdov si Poľsko nesplnilo svoje povinnosti podľa práva EÚ.
Súdny dvor vo svojom štvrtkovom rozsudku vyhovel všetkým sťažnostiam Európskej komisie a konštatoval, že Poľsko si nesplnilo povinnosti, ktoré mu vyplývajú z práva Únie.
Súdny dvor okrem iného konštatuje, že reformy poľského súdnictva viedli k zriadeniu disciplinárneho senátu na najvyššom súde, avšak vzhľadom na kombináciu faktorov, ktoré formovali proces vzniku tejto novej komory, disciplinárny senát neposkytuje všetky záruky nestrannosti a nezávislosti a najmä nezaručuje ochranu pred priamym alebo nepriamym vplyvom poľskej zákonodarnej a výkonnej moci.
Súdna inštancia sídliaca v Luxemburgu kritizuje najmä skutočnosť, že postup vymenúvania sudcov najvyššieho súdu vrátane členov disciplinárnej komory je v zásade určený Národnou súdnou radou, ktorá bola významne reorganizovaná poľskou vládou a parlamentom a ktorej nezávislosť je vystavená odôvodneným pochybnostiam.
Súd upozornil aj na skutočnosť, že disciplinárna komora sa má skladať výlučne z nových sudcov, ktorí neboli členmi najvyššieho súdu, a že títo noví sudcovia majú výhody v podobe veľmi vysokých odmien a obzvlášť vysokého stupňa organizačnej, funkčnej a finančnej autonómie v porovnaní s podmienkami v ostatných komorách najvyššieho súdu.
Sudcovia v Luxemburgu skonštatovali, že kontroverzná reforma umožňuje v Poľsku vykonávanie politickej kontroly nad súdnymi rozhodnutiami i vyvíjanie tlaku na sudcov s cieľom ovplyvňovať ich rozhodnutia, čo by mohlo oslabiť nezávislosť tamojších súdov. Okrem toho Poľsko nezaručilo, že disciplinárne prípady proti sudcom všeobecných súdov budú preskúmané v primeranej lehote a nezaručilo ani dodržiavanie práva na obhajobu obvinených sudcov, čo oslabilo ich nezávislosť.
Súdny dvor EÚ v tejto súvislosti pripomenul, že vždy, keď zistí, že došlo k nesplneniu povinnosti vyplývajúcej zo spoločnej legislatívy, dotknutý členský štát Európskej únie musí prijať opatrenia potrebné na nápravu situácie.
Kritici poľskej reformy vrátane Európskej komisie tvrdia, že disciplinárna komora poľského najvyššieho súdu má priveľký politický vplyv a má právomoc trestať sudcov pre ich súdne rozhodnutia.
Súdny dvor EÚ v správe pre médiá pripomenul, že Európska komisia (EK) podala žalobu, ktorou sa domáhala určenia, že prijatím nového disciplinárneho režimu uplatniteľného na sudcov najvyššieho súdu a na sudcov všeobecných súdov si Poľsko nesplnilo svoje povinnosti podľa práva EÚ.
Súdny dvor vo svojom štvrtkovom rozsudku vyhovel všetkým sťažnostiam Európskej komisie a konštatoval, že Poľsko si nesplnilo povinnosti, ktoré mu vyplývajú z práva Únie.
Súdny dvor okrem iného konštatuje, že reformy poľského súdnictva viedli k zriadeniu disciplinárneho senátu na najvyššom súde, avšak vzhľadom na kombináciu faktorov, ktoré formovali proces vzniku tejto novej komory, disciplinárny senát neposkytuje všetky záruky nestrannosti a nezávislosti a najmä nezaručuje ochranu pred priamym alebo nepriamym vplyvom poľskej zákonodarnej a výkonnej moci.
Súdna inštancia sídliaca v Luxemburgu kritizuje najmä skutočnosť, že postup vymenúvania sudcov najvyššieho súdu vrátane členov disciplinárnej komory je v zásade určený Národnou súdnou radou, ktorá bola významne reorganizovaná poľskou vládou a parlamentom a ktorej nezávislosť je vystavená odôvodneným pochybnostiam.
Súd upozornil aj na skutočnosť, že disciplinárna komora sa má skladať výlučne z nových sudcov, ktorí neboli členmi najvyššieho súdu, a že títo noví sudcovia majú výhody v podobe veľmi vysokých odmien a obzvlášť vysokého stupňa organizačnej, funkčnej a finančnej autonómie v porovnaní s podmienkami v ostatných komorách najvyššieho súdu.
Sudcovia v Luxemburgu skonštatovali, že kontroverzná reforma umožňuje v Poľsku vykonávanie politickej kontroly nad súdnymi rozhodnutiami i vyvíjanie tlaku na sudcov s cieľom ovplyvňovať ich rozhodnutia, čo by mohlo oslabiť nezávislosť tamojších súdov. Okrem toho Poľsko nezaručilo, že disciplinárne prípady proti sudcom všeobecných súdov budú preskúmané v primeranej lehote a nezaručilo ani dodržiavanie práva na obhajobu obvinených sudcov, čo oslabilo ich nezávislosť.
Súdny dvor EÚ v tejto súvislosti pripomenul, že vždy, keď zistí, že došlo k nesplneniu povinnosti vyplývajúcej zo spoločnej legislatívy, dotknutý členský štát Európskej únie musí prijať opatrenia potrebné na nápravu situácie.