Zásoby by mali pomôcť zabezpečiť plynulosť výroby a dodržanie harmonogramu dodávok hotových produktov po brexite.
Autor TASR
Londýn 10. marca (TASR) - Veľa výrobcov v Spojenom kráľovstve uvažuje o vytvorení skladových zásob, ktoré by im pomohli zmierniť prípadnú hrozbu meškania dodávok z Európy po brexite. Uviedol to Adam Marshall, riaditeľ Britskej obchodnej komory (BCC), jednej z najväčších lobistických skupín v krajine.
Firmy si tiež kladú otázku, či rozšíriť svoju skladovaciu kapacitu, aby mali priestor na budovanie väčších zásob. Tie by im mali pomôcť zabezpečiť plynulosť výroby a dodržanie harmonogramu dodávok hotových produktov po brexite.
Výrobca lietadiel Airbus minulý týždeň uviedol, že bude možno musieť vytvoriť väčšie zásoby komponentov, ktoré potrebuje na výrobu krídiel v britských závodoch, aby zabránil riziku meškania dodávok po tom, ako Spojené kráľovstvo opustí Európsku úniu (EÚ).
Množstvo veľkých nadnárodných spoločností v Británii využíva širokú sieť dodávateľských reťazcov v Európe. Preto teraz zvažujú, či si vytvoriť viac zásob, povedal Marshall.
"Vidíme to v automobilovom a leteckom priemysle, ale aj vo farmaceutickom sektore a inde," poznamenal.
Jeho slová tak názorne ukazujú, ako sa podniky snažia prispôsobiť situácii, pretože čas beží a plánovaný odchod Británie z EÚ koncom marca 2019 sa blíži.
Marshall v tejto súvislosti povedal, že je "veľmi dôležité", aby britskí a európski vyjednávači dosiahli tento mesiaci dohodu o prechodnom období. To by malo trvať približne dva roky po brexite. Počas fázy prechodu bude obchodná výmena medzi Spojeným kráľovstvom a EÚ prebiehať ako doteraz. A varoval, že bez dohody firmy zastavia investície.
"Investičné rozhodnutia budú pozastavené, niektoré spoločnosti aktivujú krízové plány. A minú peniaze, ktoré by inak nemuseli míňať, napríklad na možný presun zamestnancov, prevádzok či získanie licencie v EÚ," pripomenul.
EÚ aj Spojené kráľovstvo sa tento mesiac pokúsia dohodnúť na prechodnej fáze. A aj keď spoločnosti pôsobiace v oblasti profesionálnych a finančných služieb v Británii by chceli mať jasnejší obraz o právnych a iných podmienkach počas prechodu, podľa Marshall aj politická dohoda bude dobrou správou pre "väčšinu našich členov". BCC zastupuje tisíce spoločností po celej Británii, ktorí zamestnávajú viac ako 5 miliónov ľudí.
Politická dohoda je dôležitá, pretože mnohé podniky budú v nasledujúcich troch až šiestich mesiacoch rozhodovať o investíciách a svojom fungovaní po brexite.
Marshall uviedol, že približne tretina členov BCC venuje brexitu veľkú pozornosť, pretože má na ne "priamy vplyv". Ďalšia tretina dianie "sleduje a vyčkáva", ale pravdepodobne neinvestuje, kým nebude vedieť, ako bude vyzerať konečná dohoda. A zvyšok sa domnieva, že ich brexit neovplyvní.
Zatiaľ čo veľká časť politickej diskusie sa sústredila na sémantické otázky, napríklad či Británia zostáva v colnej únii s EÚ, alebo s ňou uzavrie novú colnú dohodu, firmy zaujíma skôr obsah dohody než forma.
Pre podniky sú prvoradé praktické otázky, týkajúce sa vývozu a dovozu a presunu tovaru cez hranice, a nie či bude mať Británia dohodu v štýle Kanady alebo Kanada plus, plus.
Firmy si tiež kladú otázku, či rozšíriť svoju skladovaciu kapacitu, aby mali priestor na budovanie väčších zásob. Tie by im mali pomôcť zabezpečiť plynulosť výroby a dodržanie harmonogramu dodávok hotových produktov po brexite.
Výrobca lietadiel Airbus minulý týždeň uviedol, že bude možno musieť vytvoriť väčšie zásoby komponentov, ktoré potrebuje na výrobu krídiel v britských závodoch, aby zabránil riziku meškania dodávok po tom, ako Spojené kráľovstvo opustí Európsku úniu (EÚ).
Množstvo veľkých nadnárodných spoločností v Británii využíva širokú sieť dodávateľských reťazcov v Európe. Preto teraz zvažujú, či si vytvoriť viac zásob, povedal Marshall.
"Vidíme to v automobilovom a leteckom priemysle, ale aj vo farmaceutickom sektore a inde," poznamenal.
Jeho slová tak názorne ukazujú, ako sa podniky snažia prispôsobiť situácii, pretože čas beží a plánovaný odchod Británie z EÚ koncom marca 2019 sa blíži.
Marshall v tejto súvislosti povedal, že je "veľmi dôležité", aby britskí a európski vyjednávači dosiahli tento mesiaci dohodu o prechodnom období. To by malo trvať približne dva roky po brexite. Počas fázy prechodu bude obchodná výmena medzi Spojeným kráľovstvom a EÚ prebiehať ako doteraz. A varoval, že bez dohody firmy zastavia investície.
"Investičné rozhodnutia budú pozastavené, niektoré spoločnosti aktivujú krízové plány. A minú peniaze, ktoré by inak nemuseli míňať, napríklad na možný presun zamestnancov, prevádzok či získanie licencie v EÚ," pripomenul.
EÚ aj Spojené kráľovstvo sa tento mesiac pokúsia dohodnúť na prechodnej fáze. A aj keď spoločnosti pôsobiace v oblasti profesionálnych a finančných služieb v Británii by chceli mať jasnejší obraz o právnych a iných podmienkach počas prechodu, podľa Marshall aj politická dohoda bude dobrou správou pre "väčšinu našich členov". BCC zastupuje tisíce spoločností po celej Británii, ktorí zamestnávajú viac ako 5 miliónov ľudí.
Politická dohoda je dôležitá, pretože mnohé podniky budú v nasledujúcich troch až šiestich mesiacoch rozhodovať o investíciách a svojom fungovaní po brexite.
Marshall uviedol, že približne tretina členov BCC venuje brexitu veľkú pozornosť, pretože má na ne "priamy vplyv". Ďalšia tretina dianie "sleduje a vyčkáva", ale pravdepodobne neinvestuje, kým nebude vedieť, ako bude vyzerať konečná dohoda. A zvyšok sa domnieva, že ich brexit neovplyvní.
Zatiaľ čo veľká časť politickej diskusie sa sústredila na sémantické otázky, napríklad či Británia zostáva v colnej únii s EÚ, alebo s ňou uzavrie novú colnú dohodu, firmy zaujíma skôr obsah dohody než forma.
Pre podniky sú prvoradé praktické otázky, týkajúce sa vývozu a dovozu a presunu tovaru cez hranice, a nie či bude mať Británia dohodu v štýle Kanady alebo Kanada plus, plus.