Bývalý minister kritizoval vládu Viktora Orbána aj za to, že nedoriešila lízingovanie gripenov, nenakúpila, prípadne nezabezpečila lacnejšie lietadlá pre výcvik pilotov.
Autor TASR
Budapešť 17. júna (TASR) - Maďarská vláda peniaze určené na pohonné látky bojových lietadiel minula na štátne oslavy. Napísal to dnes na Facebooku v súvislosti s nedávnymi nehodami strojov Saab JAS-39 Gripen bývalý minister obrany Imre Szekeres, podľa ktorého je maďarské letectvo v katastrofálnom stave a piloti lietajú veľmi málo.
Ako uviedol, podľa neoficiálnych informácií lietajú gripeny takmer o 1000 hodín menej, než je plánované. Možno podľa neho predpokladať, že tieto stíhačky lietajú tak málo preto, že nemajú dostatok pohonných látok. Financie určené na ne totiž vláda minula na oslavy 15. marca (výročie protihabsburskej revolúcie) a iné štátne sviatky.
"Tak sa mohlo stať, že podľa nepotvrdených správ prvý z dvojice pilotov katapultovaných pri nehode v českej Čáslavi - veliteľ leteckej základne v Kecskeméte - nalietal v tomto roku iba osem hodín," píše Szekeres.
Bývalý minister kritizoval vládu Viktora Orbána aj za to, že nedoriešila lízingovanie gripenov, nenakúpila, prípadne nezabezpečila lacnejšie lietadlá pre výcvik pilotov a dodnes nevypísala už roky avizovaný tender na vrtuľníky.
Minulý týždeň v stredu pilot v Kecskeméte po vzlietnutí hlásil, že sa mu nezasunul predný podvozok - vypustil preto vo vzduchu časť pohonných látok a po krúžení sa rozhodol pre núdzové pristátie "na brucho". Stroj síce dosadol na dráhu, avšak vymkol sa kontrole: pilot sa v tej chvíli katapultoval a utrpel zranenie stavcov.
V priebehu mesiaca to bola už druhá nehoda maďarského gripenu; 19. mája pri českom meste Čáslav skončila maďarská stíhačka z doposiaľ neznámych príčin v poli, niekoľko stoviek metrov za vzletovou a pristávacou dráhou. K havárii došlo počas pristávacieho manévru. Pilotná kabína sa odlomila a poškodená bola aj časť lietadla. Piloti sa včas katapultovali a z nehody vyviazli bez zranení. Technickú chybu v tomto prípade zatiaľ vylúčili, vyšetrovania nehôd však ešte neukončili.
V marci núdzovo pristál v Košiciach maďarský gripen vracajúci sa z ostrých strelieb vo Švédsku.
Ako uviedol, podľa neoficiálnych informácií lietajú gripeny takmer o 1000 hodín menej, než je plánované. Možno podľa neho predpokladať, že tieto stíhačky lietajú tak málo preto, že nemajú dostatok pohonných látok. Financie určené na ne totiž vláda minula na oslavy 15. marca (výročie protihabsburskej revolúcie) a iné štátne sviatky.
"Tak sa mohlo stať, že podľa nepotvrdených správ prvý z dvojice pilotov katapultovaných pri nehode v českej Čáslavi - veliteľ leteckej základne v Kecskeméte - nalietal v tomto roku iba osem hodín," píše Szekeres.
Bývalý minister kritizoval vládu Viktora Orbána aj za to, že nedoriešila lízingovanie gripenov, nenakúpila, prípadne nezabezpečila lacnejšie lietadlá pre výcvik pilotov a dodnes nevypísala už roky avizovaný tender na vrtuľníky.
Minulý týždeň v stredu pilot v Kecskeméte po vzlietnutí hlásil, že sa mu nezasunul predný podvozok - vypustil preto vo vzduchu časť pohonných látok a po krúžení sa rozhodol pre núdzové pristátie "na brucho". Stroj síce dosadol na dráhu, avšak vymkol sa kontrole: pilot sa v tej chvíli katapultoval a utrpel zranenie stavcov.
V priebehu mesiaca to bola už druhá nehoda maďarského gripenu; 19. mája pri českom meste Čáslav skončila maďarská stíhačka z doposiaľ neznámych príčin v poli, niekoľko stoviek metrov za vzletovou a pristávacou dráhou. K havárii došlo počas pristávacieho manévru. Pilotná kabína sa odlomila a poškodená bola aj časť lietadla. Piloti sa včas katapultovali a z nehody vyviazli bez zranení. Technickú chybu v tomto prípade zatiaľ vylúčili, vyšetrovania nehôd však ešte neukončili.
V marci núdzovo pristál v Košiciach maďarský gripen vracajúci sa z ostrých strelieb vo Švédsku.