Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 22. november 2024Meniny má Cecília
< sekcia Zahraničie

Českí žiaci si neveria v kreativite, v testoch PISA dosiahli priemer

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Špeciálne vyvinutý test obsahoval úlohy, ktoré od žiakov vyžadovali formulovanie vlastných odpovedí s priestorom na vyjadrenie kreativity.

Praha 18. júna (TASR) - Českí žiaci preukázali v testoch PISA v oblasti tvorivého myslenia tretiu najnižšiu mieru sebadôvery a medzi poslednými boli aj v deklarovanej miere otvorenosti ku kreativite. V testoch zameraných na tvorivé myslenie dosiahli priemerný výsledok. Podrobnosti v utorok predstavilo české ministerstvo školstva spolu s Českou školskou inšpekciou (ČŠI), informuje spravodajkyňa TASR v Prahe.

"ČR na škále výsledkov v rozsahu nula až 60 bodov dosiahla 32,6 bodu, teda priemerný výsledok. Dvanásť krajín má štatisticky významne lepší výsledok než ČR a sedem krajín má výsledok porovnateľný s ČR," spresnil rezort školstva. Dodal, že najúspešnejšími štátmi v testovaní boli Singapur, Južná Kórea, Kanada a Austrália, z európskych krajín Estónsko a Fínsko.

Špeciálne vyvinutý test obsahoval úlohy, ktoré od žiakov vyžadovali formulovanie vlastných odpovedí s priestorom na vyjadrenie kreativity. Odpovede neboli posudzované len ako dobré alebo zlé, ale hodnotila sa aj schopnosť žiakov uvažovať netradične a navrhovať originálne riešenie.

V rámci všetkých úloh boli českí žiaci úspešnejší pri riešení tých, v ktorých mali predkladať kreatívne návrhy s prvkami originality. Naopak, najhoršie skončili pri posudzovaní a vylepšovaní návrhov. Z hľadiska kontextu úloh si najlepšie poradili so zadaniami zameranými na písomný prejav, ťažkosti im robili úlohy orientované na riešenie vedeckých problémov.

Z testovania tiež vyplynulo, že českí žiaci preukázali tretiu najnižšiu mieru sebadôvery v kreativite zo všetkých zúčastnených krajín OECD a EÚ. "Českí žiaci taktiež deklarovali jednu z najnižších otvoreností voči kreativite, zvedavosti a húževnatosti," dodalo ministerstvo.

Rezort podotkol, že pri rozvíjaní kreativity žiakov hrá kľúčovú rolu školské prostredie. Podiel žiakov, ktorých učitelia sú kreativite otvorení, je v Česku v medzinárodnom porovnaní výrazne podpriemerný. Iba polovica českých žiakov uviedla, že ich učitelia nabádajú, aby prichádzali s originálnymi riešeniami.

Podľa ústredného inšpektora Tomáša Zatloukala je nevyhnutné, aby mali žiaci možnosť aktívne sa podieľať na vyučovaní a prichádzať s vlastnými nápadmi. "Na to je však potrebné vytvoriť v triedach a školách podporné a inšpiratívne vzdelávacie prostredie, ktoré bude žiakov povzbudzovať k tvorivosti a inovatívnemu mysleniu," povedal Zatloukal. Len tak je podľa neho možné zaistiť, aby boli žiaci pripravení čeliť výzvam 21. storočia a dokázali sa uplatniť v spoločnosti.

(spravodajkyňa TASR Barbora Vizváryová)