Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 15. november 2024Meniny má Leopold
< sekcia Zahraničie

Čierne skrinky potopeného lietadla sa nepodarilo lokalizovať

Člen ruského záchranného tímu sa pozerá von oknom na palube vrtuľníka indonézskych vzdušných síl Super Puma počas pátracej operácie po havarovanom lietadle letu AirAsia QZ8501 zo Surabaye do Singapuru nad Jávskym morom 7. januára 2015. Foto: TASR/AP

Slabá viditeľnosť v dôsledku rozvíreného bahna a silné prúdy zabránili potápačom lokalizovať čierne skrinky, oznámil šéf pátracích tímov.

Jakarta 8. januára (TASR) - Potápačom indonézskych námorných síl sa pre zlú viditeľnosť nepodarilo dnes lokalizovať čierne skrinky z chvostovej časti havarovaného lietadla nízkonákladovej spoločnosti AirAsia, ktoré sa koncom decembra zrútilo do Jávskeho mora. Informovala o tom agentúra DPA.

Slabá viditeľnosť v dôsledku rozvíreného bahna a silné prúdy zabránili potápačom lokalizovať čierne skrinky, oznámil šéf pátracích tímov indonézskeho námorníctva viceadmirál Abdul Rasyid.

Potápači sa podľa neho vrátili s malými predmetmi nájdenými v okolí chvostu lietadla. Medzi inými priniesli fľašu na vodu s červeno-čiernym logom spoločnosti AirAsia, masku a malé úlomky lietadla.

"Neboli sme schopní lokalizovať čierne skrinky, pretože viditeľnosť bola takmer nulová," povedal pre tamojšiu televíziu jeden z potápačov.

Vyšetrovatelia dúfali, že sa vyslaným pátracím tímom podarí v chvostovej časti lietadla nájsť tzv. čierne skrinky, ktoré zaznamenávajú komunikáciu posádky v pilotnej kabíne a technické údaje stroja. Letové zapisovače bývajú spravidla umiestnené práve v chvostoch lietadiel.



Na miesto boli vyslané tri tímy potápačov, ktorých cieľom bolo zmerať chvostovú časť stroja a určiť, či ju je možné zdvihnúť aj s čiernymi skrinkami. Potápači však nedokázali zistiť, či sú skrinky stále vo vraku.

Letové zapisovače, ktoré by mohli objasniť príčinu nešťastia, si podľa šéfa záchranárov Bambanga Sulistyoa vyžadujú špeciálnu manipuláciu a vytiahnutie chvostovej časti stroja si vyžaduje súhlas vyšetrovateľov.

Lokalizáciu chvostovej časti havarovaného stroja oznámil v stredu na tlačovej konferencii Bambang Sulistyo. Zachytili ju potápači a diaľkovo ovládaná ponorka v hĺbke približne 30 metrov pod hladinou. Potápačom sa podľa neho podarilo trosky odfotografovať a je na nich vidieť identifikačné číslo lietadla.

Medzinárodné pátracie tímy sa medzitým snažia nájsť trup lietadla, kde by sa podľa ich odhadov malo nachádzať najviac tiel obetí.

Indonézsky Airbus A320-200 spoločnosti AirAsia sa zrútil do Jávskeho mora v nedeľu 28. decembra, keď so 162 ľuďmi na palube smeroval z druhého najväčšieho indonézskeho mesta Surabaya do Singapuru. Tesne predtým, ako sa so strojom prerušil kontakt, pilot požiadal o zmenu kurzu kvôli zlému počasiu. Presnú príčinu tragédie sa doteraz nepodarilo odhaliť.

Letecké nešťastie nikto neprežil. Záchranárom sa doposiaľ podarilo z mora vytiahnuť 44 tiel.