Klienti by mali so zakúpenými zájazdmi, na ktoré sa vzťahuje poistenie proti insolvencii, kontaktovať poistného likvidátora, ktorým je rakúska pobočka poisťovne Allianz.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 24. septembra (TASR) – Thomas Cook Group v oficiálnom stanovisku neodporúča vycestovať partnerom a zákazníkom v prípade zájazdov s termínom odletu do pondelka 30. septembra vrátane. Médiá o tom informoval o tom zástupca cestovnej kancelárie (CK) Pelikán, predajcu leteniek na Slovensku.
Namiesto toho by mali klienti so zakúpenými zájazdmi, na ktoré sa vzťahuje poistenie proti insolvencii, kontaktovať poistného likvidátora, ktorým je rakúska pobočka poisťovne Allianz. „V Pelikánovi evidujeme objednávky zájazdov a pobytov, ktoré boli, alebo môžu byť ovplyvnené krachom Thomas Cook Group. Všetkých klientov, ktorí sú v zahraničí, alebo by mali vycestovať do konca septembra, sme kontaktovali a poskytli im potrebnú pomoc či informácie,“ uviedla CK. Zároveň odhadla, že celkovo môžu byť touto situáciou ovplyvnené stovky slovenských dovolenkárov v zahraničí a až tisícky ďalších klientov, ktorí ešte len mali vycestovať.
Rakúska pobočka najstaršej svetovej cestovnej kancelárie sveta Thomas Cook zatiaľ podľa tejto CK oficiálne bankrot neohlásila, v niektorých krajinách však preventívne zastavila predaj zájazdov. „Náš rakúsky partner pokračuje v obmedzenej prevádzke. Aj my preto musíme počkať na ďalšie informácie, ktoré očakávame v najbližších dňoch,“ uviedla CK. Všetky nové informácie bude komunikovať klientom.
V súvislosti s vlastnými pobytovými balíčkami a zájazdmi, v ktorých kombinuje aj produkty Thomas Cook Group, od ubytovania, letenky až po doplnkové služby, uviedla, že o svojich klientov sa postará. U dovolenkárov so zájazdmi, ktorí sa nachádzajú v zahraničí práve počas oznámenia krachu, je situácia mierne odlišná. „So všetkými klientmi sme v kontakte. Okrem iného komunikujeme aj s hotelmi, ktoré od nich vo veľmi výnimočných prípadoch žiadajú napríklad opätovné zaplatenie zájazdu alebo jeho časti. To im, samozrejme, neodporúčame a žiadame ich, aby sa obrátili na nás čím skôr,“ priblížila. Podobných situácií môže podľa CK pribúdať, pretože skrachovaná spoločnosť zvykla záväzky voči hotelom zaplatiť dodatočne, aj s niekoľkomesačným odstupom. Podľa informácií CK by však mali byť spiatočné charterové lety dotknutých dovolenkárov bez zmeny, čiže ich návrat domov by mal byť zatiaľ zabezpečený.
Thomas Cook Group priamo alebo prostredníctvom ďalších dcérskych firiem, okrem iného z väčšej časti vlastní aj Neckermann Reisen, AirMarin, Oeger Tours a Bucher Reisen. Do portfólia skupiny patrí aj letecká spoločnosť Condor, ale funguje samostatne. „Condor zatiaľ nezrušil žiadne lety okrem charterových spojení v rámci dovolenkových balíčkov skrachovaných cestovných kancelárií na 23. a 24. septembra,“ dodala CK s tým, že sleduje situáciu v segmente leteniek a dovoleniek.
Britská CK Thomas Cook v dôsledku úpadku zrušila státisíce rezervácií dovoleniek po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť financie na svoju záchranu. Po krachu uviazlo v dovolenkových destináciách zhruba 600.000 turistov. Úpadok firmy v pondelok 23. septembra oznámil britský úrad pre civilné letectvo, informovala agentúra AP. Podľa neho v zahraničí v súčasnosti dovolenkuje 150.000 Britov, ktorým bude treba vyplatiť odškodné. Zrušené budú tiež všetky lety jej štyroch aerolínií, o prácu príde 21.000 zamestnancov v 16 krajinách sveta vrátane 9000 v Británii. Na stránkach neckermanntravel.sk a neckermannreisen.sk je verejný oznam, že rokovania o zvýšení kapitálu Thomas Cook Group neviedli k pozitívnemu výsledku. Vyplýva z toho, že Thomas Cook Austria AG pozastavil predaj.
Po kolapse cestovnej kancelárie (CK) Thomas Cook sa v pondelok (23. 9.) podarilo prepraviť z dovolenkových destinácií do Spojeného kráľovstva 14.700 jej klientov. Ďalších 135.300 bude potrebné dopraviť v priebehu najbližších 13 dní. Informoval o tom v utorok britský úrad pre civilné letectvo CAA.
Po pondelkovom páde najstaršej CK na svete uviazli státisíce jej klientov z viacerých štátov v dovolenkových destináciách po celom svete.
"Zostáva ešte približne 135.300 dovolenkárov, ktorí sa majú v nasledujúcich 13 dňoch vrátiť späť do Británie. Pracujeme nepretržite a v spojení s vládou a leteckým priemyslom na programe ich letov po tom, ako Thomas Cook vyhlásil bankrot," uviedol úrad.
V pondelok sa podarilo zorganizovať 64 letov a dopraviť do Spojeného kráľovstva vyše 14.700 ľudí. Na utorok je naplánovaných 74 letov s cieľom priviezť späť 16.500 ľudí. Celkovo britské úrady plánujú zorganizovať viac ako 1000 letov.
CAA pripomenul, že repatriácia takéhoto rozsahu a charakteru je bezprecedentná a zákazníci sa, bohužiaľ, musia pripraviť aj na nepríjemnosti a meškania.
"Urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sme to minimalizovali,“ povedal Richard Moriarty, generálny riaditeľ Úradu pre civilné letectvo. "Chceme, aby si ľudia aj naďalej užívali svoju dovolenku, a preto ich dovezieme späť do Veľkej Británie v deň ich pôvodného odchodu alebo čo najskôr po ňom."
Kolaps britského turistického operátora Thomas Cook je pre Grécko najtvrdšou ranou od finančnej krízy spred takmer 10 rokov, napísal to v utorok grécky ekonomický denník Naftemporiki.
Grécko bolo pre spoločnosť Thomas Cook treťou najväčšou destináciou. V roku 2018 do krajiny dopravila 2,8 milióna turistov.
Grécky zväz podnikateľov v turistickom ruchu SETE odhaduje, že krach Thomas Cook spôsobí gréckemu cestovnému ruchu straty 250 miliónov až 300 miliónov eur. Zväz gréckych hotelierov GTP očakáva straty vo výške 300 miliónov eur.
"To je zemetrasenie so silou 7 a cunami ešte len príde," povedal v pondelok (23. 9.) šéf krétskeho turistického zväzu Michalis Vlatakis pre grécke médiá. Na Kréte malo približne 70 % všetkých firiem podnikajúcich v oblasti cestovného ruchu kontrakty s firmou Thomas Cook. Len v tomto roku dopravila na Krétu 400.000 návštevníkov. Vlatakis uviedol, že krach britskej cestovky bude mať trvalý vplyv na cestovný ruch v Grécku.
Grécko v roku 2010 tvrdo zasiahla finančná kríza a krajina musela požiadať o finančnú pomoc. Výmenou za tri balíky pomoci museli Atény zrealizovať tvrdé úsporné a reformné opatrenia. Grécka ekonomika sa už dva roky oživuje, pričom cestovný ruch je kľúčovým faktorom. Odvetvie generuje 23 % gréckeho hrubého domáceho produktu (HDP).
Britská vláda si posvieti na manažment skrachovanej cestovnej kancelárie (CK) Thomas Cook, ktorý bral štedré odmeny, aj keď už spoločnosť zápasila s problémami.
Najstaršia cestovná kancelária na svete vyhlásila v pondelok (23. 9.) bankrot. V obľúbených turistických destináciách tak uviazli státisíce jej klientov z celej Európy vrátane Slovenska. Podľa niektorých odhadov ich je až 600.000, z toho zhuba 150.000 z Británie. Úrady jednotlivých krajín musia teraz zabezpečovať ich návrat domov.
Celkové náklady na krach CK stále posudzujú špecialisti na reštrukturalizáciu zo spoločnosti AlixPartners. Investori sa však už stavajú do radu, aby si vybrali najlepšie časti jej európskych prevádzok po zlyhaní rozhovorov o novom záchrannom balíku na poslednú chvíľu.
V pondelok sa uskutočnila prvá séria letov na strojoch prenajatých britským úradom pre civilné letectvo (CAA), ktoré dopravili do Spojeného kráľovstva 14.700 britských turistov. Ďalších 135.300 bude potrebné dopraviť počas nasledujúcich 13 dní. Podľa CAA bude potrebné vypraviť až 1000 lietadiel do 18 krajín.
Britská vláda odhaduje, že jej náklady na návrat klientov CK by sa mohli dostať až na 100 miliónov libier (113,19 milióna eur), no podľa ľudí z okolia CK môžu byť oveľa vyššie. Krach ohrozil až 21.000 pracovných miest, z toho 9000 v Británii.
Andrea Leadsomová, ministerka pre podnikanie, medzitým požiadala príslušné úrady, aby začali vyšetrovať bankrot spoločnosti vrátane úlohy vedenia. To čelí kritike, že bralo veľké platy napriek tomu, že CK upadala.
„Žiadam, aby sa vyšetrovanie zameralo nielen na správanie riaditeľov bezprostredne pred krachom a na platobnú neschopnosť, ale aj na to, či nejaký postup riaditeľov spôsobil ujmu veriteľom alebo dôchodkovému systému,“ uviedla v liste šéfovi konkurzného úradu Deanovi Bealeovi.
Vedúci predstavitelia spoločnosti Thomas Cook si za uplynulých 10 rokov podľa výpočtu novín Financial Times, ktoré vychádzajú z výročných správ, odniesli domov až 18,7 milióna GBP, pričom súčasný generálny riaditeľ Peter Fankhauser zarobil počas takmer päťročného funkčného obdobia zhruba 8,5 milióna GBP.
Britský premiér Boris Johnson v pondelok večer v New Yorku tiež uviedol, že vysoké odmeny vedenia CK v čase, keď už zápasila s problémami, vyvolávajú otázniky.
John McDonnell, tieňový minister financií opozičnej Labouristickej strany, vyhlásil, že vedúci pracovníci Thomas Cook by mali byť prinútení k tomu, aby vrátili odmeny. A ak to nebude právne možné, mali by tak robiť dobrovoľne.
Kolaps britskej CK je obrovskou ranou pre čínsky konglomerát Fosun, najväčšieho akcionára Thomas Cook.
Nie všetkých akcionárov však zasiahol krach spoločnosti tak tvrdo. Hedžové fondy vrátane TT International a Whitebox Advisors úspešne stavili proti cene akcií spoločnosti, zatiaľ čo iní si kúpili swapy na úverové zlyhanie.
(1 EUR = 0,88343 GBP)
Nemecká vláda sa v najbližších dňoch rozhodne, či poskytne finančnú podporu leteckej spoločnosti Condor, ktorú vlastní britská cestovná kancelária Thomas Cook. Uviedol to v utorok nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier.
„Je veľmi dôležité, aby sme uplatnili obvyklý postup,“ povedal Altmaier novinárom v Berlíne a dodal, že nemecká vláda v súčasnosti skúma žiadosť aerolínií Condor o preklenovací úver.
Problémy Condoru nevznikli „doma“, ale spôsobila ich materská firma. Letecká spoločnosť v pondelok (23. 9.) zdôraznila, že „bola dlhé roky rentabilná“.
Spoločnosť Thomas Cook vyhlásila v pondelok bankrot po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť si financie od súkromných investorov a britská vláda jej odmietla poskytnúť záchranný balík. Kabinet uviedol, že by to bolo mrhaním peňazí daňových poplatníkov.
Letecká spoločnosť Condor, založená v roku 1955, je súčasťou skupiny, ktorá sa neskôr stala CK Thomas Cook, od roku 1997.
Nemecká letecká spoločnosť prepraví približne 8 miliónov cestujúcich ročne do viac ako 100 destinácií po celom svete. Podľa nemeckých médií aerolínie žiadajú od vlády v Berlíne preklenovací úver vo výške 200 miliónov eur.
Frankfurt nad Mohanom 24. septembra (TASR) - Poisťovne nemeckej dcéry britskej cestovej kancelárie Thomas Cook, ktorá skrachovala, zatiaľ nevidia dôvod odškodniť jej klientov. Dôvodom je, že nemecká dcéra britského koncernu zatiaľ nepodala insolvenčný návrh, čo znamená, že zatiaľ neprišlo k poistnej udalosti.
Krach britského koncernu zasiahol v Nemecku vyše 100.000 dovolenkárov. Mnohí z nich uviazli vo svojich dovolenkových destináciách, ďalší nemôžu odcestovať na zájazdy.
"Nie je žiadna poistná udalosť," uviedol nemecký poisťovací zväz GDV. Až po tom, čo aj nemecká dcéra cestovnej kancelárie Thomas Cook ohlási insolvenciu, nastala by poistná udalosť. Potom by cestovná kancelária dopravila dovolenkárov naspäť domov a náklady by uhradila poisťovňa.
Neočakávaný krach najstaršej cestovnej kancelárie Thomas Cook je varovaním pre ďalšie cestovky. Na zlých výsledkoch hospodárenia firmy sa dlhodobo podpisoval nástup online predajov zájazdov a leteniek a v poslednom čase aj nových platforiem, akými sú napríklad Airbnb. Na tom, že sa nepodarilo firmu pred bankrotom zachrániť, však majú svoj podiel aj fondy, ktoré na krach cestovnej kancelárie špekulovali a chystali sa pokusy o jej záchranu blokovať, uviedol hlavný ekonóm Czech fund Lukáš Kovanda.
Fondy, ktoré na bankrot Thomasa Cooka špekulovali, majú podľa Kovandu dôvod na oslavu. "Robili tak prostredníctvom investícií do takzvaných swapov úverového zlyhania," uviedol Kovanda. Fondy ako mníchovský XAIA Investment alebo londýnsky Sona Asset Management si podľa analytika rozdelia v prepočte okolo 230 miliónov eur. Swapy úverového zlyhania sú druhom derivátového kontraktu, ktorý dosiahne výnos, pokiaľ firma skončí v insolvencii.
Čínska firma Fosun Tourism Group, dcera šanghajské matky Fosun International, ktorá vlastní v Thomasovi Cookovi takmer pätinu akcií, navrhovala sanáciu cestovnej kancelárie prevodom jej dlhu na akcie. Fondy, držiace swapy úverového zlyhania, by tak prišli o peniaze. "Preto mali v pláne úsilie Číňanov o záchranu cestovky blokovať. Aj to prispelo k bankrotu Thomasa Cooka," dodal Kovanda.
Osud cestovnej kancelárie Thomas Cook je podľa analytika varovaním aj pre ďalšie cestovné kancelárie. "Ľudia strácajú záujem o zakúpenie kompletných cestovných balíčkov, takže cestovky musia znižovať marže," povedal Kovanda. Jedným zo spôsobov, ako sa brániť nástupu nových trendov, je zlučovanie firiem.
Na českom trhu sa v minulom týždni zlúčili dve veľké cestovné kancelárie, CK Fischer a Exim Tours, ktoré by mali po schválení českým protimonopolným úradom ovládať tretinu tamojšieho trhu. To môže novej firme zaistiť opätovné zvýšenie marží, ktoré sú tlačené online konkurenciou nadol. "Či to bude stačiť dlhodobo, je otázka, ako varuje práve až šokujúci prípad krachu tak veľkej a bohatej cestovky, akou je Thomas Cook," uzavrel Kovanda.
Poľská dcéra britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook - Neckermann Polska, v utorok oznámila, že zrušila niektoré lety a dočasne zastavila predaj zájazdov. Odôvodnila to kolapsom svojej materskej spoločnosti a jeho vplyvom na globálny cestovný ruch.
Cestovná kancelária Neckermann Polska spresnila, že zrušila lety naplánované na 24. 9. na španielsky ostrov Malorka a 25. 9. na grécky Zakynthos.
Ešte v pondelok (23. 9.) pritom spoločnosť uviedla, že pokračuje v každodennej prevádzke, a že jej finančná situácia je stabilná.
Medzi klientmi britskej cestovnej kancelárie (CK) Thomas Cook, respektíve jej dcérskymi spoločnosťami, sú aj slovenskí občania v Turecku, Mexiku a na Cypre. V utorok o tom informovalo Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVaEZ) SR.
„V súčasnosti sa v takejto situácii nachádzajú naši občania na Cypre, kde už osem vycestovalo do SR a 12 zostalo v hotelovom zariadení. Ďalšia skupina je v Turecku (20) a menšia skupina je v Mexiku (5),“ spresnil riaditeľ tlačového odboru ministerstva Juraj Tomaga.
Rezort odporúča občanom sledovať webovské sídla ich cestovných kancelárií, kontaktovať delegátov CK a v prípade potreby konzulárnej pomoci priamo najbližší slovenský zastupiteľský úrad. Situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s krachom uvedenej cestovnej kancelárie, MZVaEZ monitoruje. Je v kontakte s úradmi v zahraničí, aj so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA).
Podľa prezidenta SACKA Romana Berkesa pôsobí v SR 20 cestovných agentúr, ktoré sú priamymi zástupcami s riadnym agentským číslom a oprávnením uzatvárať zmluvy v mene organizátora zájazdu. Prostredníctvom agentúr je v zahraničí približne 80 klientov. „Klienti však mali možnosť nakúpiť zájazdy cez cestovné agentúry bez prístupu do rezervačného systému, ktoré uzatvárali zmluvy priamo cez organizátora a aj priamo na webových stránkach rakúskych alebo nemeckých sekcií Thomas Cook. Čiže určiť presný počet dotknutých klientov nie je možné,“ konštatuje Berkes.
Prísun obrovského počtu klientov do dovolenkových destinácií bude podľa odborníkov prevádzkovateľom hotelov chýbať a budú sa s tým musieť vyrovnať. „Dá sa očakávať, že niektorí pristúpia aj k zníženiu cien, aby sa pokúsili naplniť prázdne kapacity. Celkový ďalší vývoj budú samozrejme sledovať ostatní tour operátori a podľa toho reagovať. Na druhej strane sa dá očakávať, že následkom udalostí budú mať niektoré hotely existenčné problémy. Do začiatku budúcej letnej sezóny by mala byť situácia stabilizovaná a pod kontrolou,“ konštatoval prezident SACKA.
Britská CK Thomas Cook v dôsledku úpadku zrušila státisíce rezervácií dovoleniek po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť financie na svoju záchranu. Po krachu uviazlo v dovolenkových destináciách zhruba 600.000 turistov. Úpadok firmy v pondelok 23. septembra oznámil britský úrad pre civilné letectvo, informovala agentúra AP. Podľa neho v zahraničí v súčasnosti dovolenkuje 150.000 Britov, ktorým bude treba vyplatiť odškodné. Zrušené budú tiež všetky lety jej štyroch aerolínií, o prácu príde 21.000 zamestnancov v 16 krajinách sveta vrátane 9000 v Británii. Na stránkach neckermanntravel.sk a neckermannreisen.sk je verejný oznam, že rokovania o zvýšení kapitálu Thomas Cook Group neviedli k pozitívnemu výsledku. Vyplýva z toho, že Thomas Cook Austria AG pozastavil predaj.
Ak klient zakúpil zájazd a čaká na termín nástupu, treba kontaktovať cestovnú kanceláriu (CK) alebo cestovnú agentúru (CA), kde si ho kúpil a riadiť sa ich pokynmi. Médiá o tom informovalo v utorok Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVaEZ) SR a Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) v súvislosti s pondelkovým krachom britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook a postupom uplatnenia refundácie.
V prípade, že CA respektíve CK nie je zastihnuteľná, treba sa spojiť e-mailom priamo s príslušným poistným likvidátorom service@allianz-assistance.at / thomascook.at@allianz.com alebo na špeciálnej telefónnej linke 00431/ 525 03 6853.
Ak sú klienti v destinácii a personál hotela žiada od nich doplatok alebo celú sumu za hotelové služby, musí klient o tom informovať poisťovňu, v ktorej má CK uzavreté poistenie insolventnosti uvedené v zmluve o zájazde, a s jej vedomím a súhlasom prípadnú sumu uhradiť.
Po návrate z dovolenky treba príslušné doklady predložiť poisťovni a takto si uplatniť nárok na refundáciu. "V prípade, že dôjde k doprave späť do vlasti, klienti sa musia riadiť pokynmi zástupcov CK a poisťovní,“ doplnili.
SACKA kontaktovala MZVaEZ SR a požiadala o súčinnosť pri podávaní informácií a odbornej pomoci klientom prostredníctvom zastupiteľských úradov v jednotlivých destináciách, uviedol jej prezident Roman Berkes.
Thomas Cook Group priamo alebo prostredníctvom ďalších dcérskych firiem okrem iného z väčšej časti vlastní aj Neckermann Reisen, AirMarin, Oeger Tours a Bucher Reisen.
Severský biznis skrachovanej britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook bude pokračovať ďalej. Uviedol to predstaviteľ severskej divízie britskej spoločnosti s tým, že ide o samostatný právny subjekt, nezávislý od skrachovanej materskej firmy. Zároveň uviedol, že škandinávska divízia očakáva nových vlastníkov.
"Nakoľko sme nezávislá a zisková časť v rámci celého biznisu, sme schopní s podporou našich bánk a garantov pokračovať v prevádzke," povedal Magnus Wikner, generálny riaditeľ severskej divízie Thomas Cook.
Po oznámení o krachu najstaršej cestovnej kancelárie na svete zostalo v dovolenkových destináciách približne 600.000 ľudí, ktorých bude potrebné postupne prepraviť domov.
Severský biznis Thomas Cook pozostáva z dvoch právnych subjektov - Thomas Cook Northern Europe a Thomas Cook Scandinavian Airlines. V jednotlivých škandinávskych krajinách funguje tento biznis prostredníctvom niekoľkých značiek: Ving v Nórsku, Spies v Dánsku, Tjäreborg vo Fínsku a Ving a Globetrotter vo Švédsku.
Krach spoločnosti Thomas Cook, ktorá vznikla už v roku 1841, vyvolala šok v mnohých od turizmu závislých krajinách, najmä v Grécku a Španielsku. Španielska ministerka pre cestovný ruch Maria Reyes Marotová novinárom povedala, že je v úzkom kontakte s nemeckými a so švédskymi úradmi s cieľom zabezpečiť, aby divízie firmy Thomas Cook pokračovali v prevádzke minimálne najbližšiu zimnú sezónu.
Bankrot britskej cestovnej kancelárie zároveň vyvolal otázky, ktoré časti turistického impéria budú môcť fungovať naďalej. To sa týka aj severského biznisu spoločnosti. Ten by však núdzu o nových vlastníkov mať nemal. Ako uviedla hovorkyňa firmy Ving Norway Siri Röhr-Staffová, viacerí potenciálni kupci už dali najavo záujem o prevzatie severského biznisu.
Namiesto toho by mali klienti so zakúpenými zájazdmi, na ktoré sa vzťahuje poistenie proti insolvencii, kontaktovať poistného likvidátora, ktorým je rakúska pobočka poisťovne Allianz. „V Pelikánovi evidujeme objednávky zájazdov a pobytov, ktoré boli, alebo môžu byť ovplyvnené krachom Thomas Cook Group. Všetkých klientov, ktorí sú v zahraničí, alebo by mali vycestovať do konca septembra, sme kontaktovali a poskytli im potrebnú pomoc či informácie,“ uviedla CK. Zároveň odhadla, že celkovo môžu byť touto situáciou ovplyvnené stovky slovenských dovolenkárov v zahraničí a až tisícky ďalších klientov, ktorí ešte len mali vycestovať.
Rakúska pobočka najstaršej svetovej cestovnej kancelárie sveta Thomas Cook zatiaľ podľa tejto CK oficiálne bankrot neohlásila, v niektorých krajinách však preventívne zastavila predaj zájazdov. „Náš rakúsky partner pokračuje v obmedzenej prevádzke. Aj my preto musíme počkať na ďalšie informácie, ktoré očakávame v najbližších dňoch,“ uviedla CK. Všetky nové informácie bude komunikovať klientom.
V súvislosti s vlastnými pobytovými balíčkami a zájazdmi, v ktorých kombinuje aj produkty Thomas Cook Group, od ubytovania, letenky až po doplnkové služby, uviedla, že o svojich klientov sa postará. U dovolenkárov so zájazdmi, ktorí sa nachádzajú v zahraničí práve počas oznámenia krachu, je situácia mierne odlišná. „So všetkými klientmi sme v kontakte. Okrem iného komunikujeme aj s hotelmi, ktoré od nich vo veľmi výnimočných prípadoch žiadajú napríklad opätovné zaplatenie zájazdu alebo jeho časti. To im, samozrejme, neodporúčame a žiadame ich, aby sa obrátili na nás čím skôr,“ priblížila. Podobných situácií môže podľa CK pribúdať, pretože skrachovaná spoločnosť zvykla záväzky voči hotelom zaplatiť dodatočne, aj s niekoľkomesačným odstupom. Podľa informácií CK by však mali byť spiatočné charterové lety dotknutých dovolenkárov bez zmeny, čiže ich návrat domov by mal byť zatiaľ zabezpečený.
Thomas Cook Group priamo alebo prostredníctvom ďalších dcérskych firiem, okrem iného z väčšej časti vlastní aj Neckermann Reisen, AirMarin, Oeger Tours a Bucher Reisen. Do portfólia skupiny patrí aj letecká spoločnosť Condor, ale funguje samostatne. „Condor zatiaľ nezrušil žiadne lety okrem charterových spojení v rámci dovolenkových balíčkov skrachovaných cestovných kancelárií na 23. a 24. septembra,“ dodala CK s tým, že sleduje situáciu v segmente leteniek a dovoleniek.
Britská CK Thomas Cook v dôsledku úpadku zrušila státisíce rezervácií dovoleniek po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť financie na svoju záchranu. Po krachu uviazlo v dovolenkových destináciách zhruba 600.000 turistov. Úpadok firmy v pondelok 23. septembra oznámil britský úrad pre civilné letectvo, informovala agentúra AP. Podľa neho v zahraničí v súčasnosti dovolenkuje 150.000 Britov, ktorým bude treba vyplatiť odškodné. Zrušené budú tiež všetky lety jej štyroch aerolínií, o prácu príde 21.000 zamestnancov v 16 krajinách sveta vrátane 9000 v Británii. Na stránkach neckermanntravel.sk a neckermannreisen.sk je verejný oznam, že rokovania o zvýšení kapitálu Thomas Cook Group neviedli k pozitívnemu výsledku. Vyplýva z toho, že Thomas Cook Austria AG pozastavil predaj.
Do Británie sa podarilo dopraviť vyše 14.700 klientov skrachovanej CK
Po kolapse cestovnej kancelárie (CK) Thomas Cook sa v pondelok (23. 9.) podarilo prepraviť z dovolenkových destinácií do Spojeného kráľovstva 14.700 jej klientov. Ďalších 135.300 bude potrebné dopraviť v priebehu najbližších 13 dní. Informoval o tom v utorok britský úrad pre civilné letectvo CAA.
Po pondelkovom páde najstaršej CK na svete uviazli státisíce jej klientov z viacerých štátov v dovolenkových destináciách po celom svete.
"Zostáva ešte približne 135.300 dovolenkárov, ktorí sa majú v nasledujúcich 13 dňoch vrátiť späť do Británie. Pracujeme nepretržite a v spojení s vládou a leteckým priemyslom na programe ich letov po tom, ako Thomas Cook vyhlásil bankrot," uviedol úrad.
V pondelok sa podarilo zorganizovať 64 letov a dopraviť do Spojeného kráľovstva vyše 14.700 ľudí. Na utorok je naplánovaných 74 letov s cieľom priviezť späť 16.500 ľudí. Celkovo britské úrady plánujú zorganizovať viac ako 1000 letov.
CAA pripomenul, že repatriácia takéhoto rozsahu a charakteru je bezprecedentná a zákazníci sa, bohužiaľ, musia pripraviť aj na nepríjemnosti a meškania.
"Urobíme všetko, čo je v našich silách, aby sme to minimalizovali,“ povedal Richard Moriarty, generálny riaditeľ Úradu pre civilné letectvo. "Chceme, aby si ľudia aj naďalej užívali svoju dovolenku, a preto ich dovezieme späť do Veľkej Británie v deň ich pôvodného odchodu alebo čo najskôr po ňom."
Krach Thomas Cook je pre Grécko najtvrdšou ranou od finančnej krízy
Kolaps britského turistického operátora Thomas Cook je pre Grécko najtvrdšou ranou od finančnej krízy spred takmer 10 rokov, napísal to v utorok grécky ekonomický denník Naftemporiki.
Grécko bolo pre spoločnosť Thomas Cook treťou najväčšou destináciou. V roku 2018 do krajiny dopravila 2,8 milióna turistov.
Grécky zväz podnikateľov v turistickom ruchu SETE odhaduje, že krach Thomas Cook spôsobí gréckemu cestovnému ruchu straty 250 miliónov až 300 miliónov eur. Zväz gréckych hotelierov GTP očakáva straty vo výške 300 miliónov eur.
"To je zemetrasenie so silou 7 a cunami ešte len príde," povedal v pondelok (23. 9.) šéf krétskeho turistického zväzu Michalis Vlatakis pre grécke médiá. Na Kréte malo približne 70 % všetkých firiem podnikajúcich v oblasti cestovného ruchu kontrakty s firmou Thomas Cook. Len v tomto roku dopravila na Krétu 400.000 návštevníkov. Vlatakis uviedol, že krach britskej cestovky bude mať trvalý vplyv na cestovný ruch v Grécku.
Grécko v roku 2010 tvrdo zasiahla finančná kríza a krajina musela požiadať o finančnú pomoc. Výmenou za tri balíky pomoci museli Atény zrealizovať tvrdé úsporné a reformné opatrenia. Grécka ekonomika sa už dva roky oživuje, pričom cestovný ruch je kľúčovým faktorom. Odvetvie generuje 23 % gréckeho hrubého domáceho produktu (HDP).
Britská vláda si posvieti na odmeny manažmentu Thomas Cook
Britská vláda si posvieti na manažment skrachovanej cestovnej kancelárie (CK) Thomas Cook, ktorý bral štedré odmeny, aj keď už spoločnosť zápasila s problémami.
Najstaršia cestovná kancelária na svete vyhlásila v pondelok (23. 9.) bankrot. V obľúbených turistických destináciách tak uviazli státisíce jej klientov z celej Európy vrátane Slovenska. Podľa niektorých odhadov ich je až 600.000, z toho zhuba 150.000 z Británie. Úrady jednotlivých krajín musia teraz zabezpečovať ich návrat domov.
Celkové náklady na krach CK stále posudzujú špecialisti na reštrukturalizáciu zo spoločnosti AlixPartners. Investori sa však už stavajú do radu, aby si vybrali najlepšie časti jej európskych prevádzok po zlyhaní rozhovorov o novom záchrannom balíku na poslednú chvíľu.
V pondelok sa uskutočnila prvá séria letov na strojoch prenajatých britským úradom pre civilné letectvo (CAA), ktoré dopravili do Spojeného kráľovstva 14.700 britských turistov. Ďalších 135.300 bude potrebné dopraviť počas nasledujúcich 13 dní. Podľa CAA bude potrebné vypraviť až 1000 lietadiel do 18 krajín.
Britská vláda odhaduje, že jej náklady na návrat klientov CK by sa mohli dostať až na 100 miliónov libier (113,19 milióna eur), no podľa ľudí z okolia CK môžu byť oveľa vyššie. Krach ohrozil až 21.000 pracovných miest, z toho 9000 v Británii.
Andrea Leadsomová, ministerka pre podnikanie, medzitým požiadala príslušné úrady, aby začali vyšetrovať bankrot spoločnosti vrátane úlohy vedenia. To čelí kritike, že bralo veľké platy napriek tomu, že CK upadala.
„Žiadam, aby sa vyšetrovanie zameralo nielen na správanie riaditeľov bezprostredne pred krachom a na platobnú neschopnosť, ale aj na to, či nejaký postup riaditeľov spôsobil ujmu veriteľom alebo dôchodkovému systému,“ uviedla v liste šéfovi konkurzného úradu Deanovi Bealeovi.
Vedúci predstavitelia spoločnosti Thomas Cook si za uplynulých 10 rokov podľa výpočtu novín Financial Times, ktoré vychádzajú z výročných správ, odniesli domov až 18,7 milióna GBP, pričom súčasný generálny riaditeľ Peter Fankhauser zarobil počas takmer päťročného funkčného obdobia zhruba 8,5 milióna GBP.
Britský premiér Boris Johnson v pondelok večer v New Yorku tiež uviedol, že vysoké odmeny vedenia CK v čase, keď už zápasila s problémami, vyvolávajú otázniky.
John McDonnell, tieňový minister financií opozičnej Labouristickej strany, vyhlásil, že vedúci pracovníci Thomas Cook by mali byť prinútení k tomu, aby vrátili odmeny. A ak to nebude právne možné, mali by tak robiť dobrovoľne.
Kolaps britskej CK je obrovskou ranou pre čínsky konglomerát Fosun, najväčšieho akcionára Thomas Cook.
Nie všetkých akcionárov však zasiahol krach spoločnosti tak tvrdo. Hedžové fondy vrátane TT International a Whitebox Advisors úspešne stavili proti cene akcií spoločnosti, zatiaľ čo iní si kúpili swapy na úverové zlyhanie.
(1 EUR = 0,88343 GBP)
Nemecko v najbližších dňoch rozhodne o úvere pre Condor, dcéru Thomas Cook
Nemecká vláda sa v najbližších dňoch rozhodne, či poskytne finančnú podporu leteckej spoločnosti Condor, ktorú vlastní britská cestovná kancelária Thomas Cook. Uviedol to v utorok nemecký minister hospodárstva Peter Altmaier.
„Je veľmi dôležité, aby sme uplatnili obvyklý postup,“ povedal Altmaier novinárom v Berlíne a dodal, že nemecká vláda v súčasnosti skúma žiadosť aerolínií Condor o preklenovací úver.
Problémy Condoru nevznikli „doma“, ale spôsobila ich materská firma. Letecká spoločnosť v pondelok (23. 9.) zdôraznila, že „bola dlhé roky rentabilná“.
Spoločnosť Thomas Cook vyhlásila v pondelok bankrot po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť si financie od súkromných investorov a britská vláda jej odmietla poskytnúť záchranný balík. Kabinet uviedol, že by to bolo mrhaním peňazí daňových poplatníkov.
Letecká spoločnosť Condor, založená v roku 1955, je súčasťou skupiny, ktorá sa neskôr stala CK Thomas Cook, od roku 1997.
Nemecká letecká spoločnosť prepraví približne 8 miliónov cestujúcich ročne do viac ako 100 destinácií po celom svete. Podľa nemeckých médií aerolínie žiadajú od vlády v Berlíne preklenovací úver vo výške 200 miliónov eur.
Nemecká dcéra CK Thomas Cook ešte nepodala insolvenčný návrh
Frankfurt nad Mohanom 24. septembra (TASR) - Poisťovne nemeckej dcéry britskej cestovej kancelárie Thomas Cook, ktorá skrachovala, zatiaľ nevidia dôvod odškodniť jej klientov. Dôvodom je, že nemecká dcéra britského koncernu zatiaľ nepodala insolvenčný návrh, čo znamená, že zatiaľ neprišlo k poistnej udalosti.
Krach britského koncernu zasiahol v Nemecku vyše 100.000 dovolenkárov. Mnohí z nich uviazli vo svojich dovolenkových destináciách, ďalší nemôžu odcestovať na zájazdy.
"Nie je žiadna poistná udalosť," uviedol nemecký poisťovací zväz GDV. Až po tom, čo aj nemecká dcéra cestovnej kancelárie Thomas Cook ohlási insolvenciu, nastala by poistná udalosť. Potom by cestovná kancelária dopravila dovolenkárov naspäť domov a náklady by uhradila poisťovňa.
Analytik: Za krachom cestovky Thomas Cook sú nové trendy, ale aj finančné trhy
Neočakávaný krach najstaršej cestovnej kancelárie Thomas Cook je varovaním pre ďalšie cestovky. Na zlých výsledkoch hospodárenia firmy sa dlhodobo podpisoval nástup online predajov zájazdov a leteniek a v poslednom čase aj nových platforiem, akými sú napríklad Airbnb. Na tom, že sa nepodarilo firmu pred bankrotom zachrániť, však majú svoj podiel aj fondy, ktoré na krach cestovnej kancelárie špekulovali a chystali sa pokusy o jej záchranu blokovať, uviedol hlavný ekonóm Czech fund Lukáš Kovanda.
Fondy, ktoré na bankrot Thomasa Cooka špekulovali, majú podľa Kovandu dôvod na oslavu. "Robili tak prostredníctvom investícií do takzvaných swapov úverového zlyhania," uviedol Kovanda. Fondy ako mníchovský XAIA Investment alebo londýnsky Sona Asset Management si podľa analytika rozdelia v prepočte okolo 230 miliónov eur. Swapy úverového zlyhania sú druhom derivátového kontraktu, ktorý dosiahne výnos, pokiaľ firma skončí v insolvencii.
Čínska firma Fosun Tourism Group, dcera šanghajské matky Fosun International, ktorá vlastní v Thomasovi Cookovi takmer pätinu akcií, navrhovala sanáciu cestovnej kancelárie prevodom jej dlhu na akcie. Fondy, držiace swapy úverového zlyhania, by tak prišli o peniaze. "Preto mali v pláne úsilie Číňanov o záchranu cestovky blokovať. Aj to prispelo k bankrotu Thomasa Cooka," dodal Kovanda.
Osud cestovnej kancelárie Thomas Cook je podľa analytika varovaním aj pre ďalšie cestovné kancelárie. "Ľudia strácajú záujem o zakúpenie kompletných cestovných balíčkov, takže cestovky musia znižovať marže," povedal Kovanda. Jedným zo spôsobov, ako sa brániť nástupu nových trendov, je zlučovanie firiem.
Na českom trhu sa v minulom týždni zlúčili dve veľké cestovné kancelárie, CK Fischer a Exim Tours, ktoré by mali po schválení českým protimonopolným úradom ovládať tretinu tamojšieho trhu. To môže novej firme zaistiť opätovné zvýšenie marží, ktoré sú tlačené online konkurenciou nadol. "Či to bude stačiť dlhodobo, je otázka, ako varuje práve až šokujúci prípad krachu tak veľkej a bohatej cestovky, akou je Thomas Cook," uzavrel Kovanda.
CK Neckermann Polska zrušila lety a zastavila predaj zájazdov
Poľská dcéra britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook - Neckermann Polska, v utorok oznámila, že zrušila niektoré lety a dočasne zastavila predaj zájazdov. Odôvodnila to kolapsom svojej materskej spoločnosti a jeho vplyvom na globálny cestovný ruch.
Cestovná kancelária Neckermann Polska spresnila, že zrušila lety naplánované na 24. 9. na španielsky ostrov Malorka a 25. 9. na grécky Zakynthos.
Ešte v pondelok (23. 9.) pritom spoločnosť uviedla, že pokračuje v každodennej prevádzke, a že jej finančná situácia je stabilná.
Medzi klientmi CK Thomas Cook sú podľa rezortu zahraničia aj Slováci
Medzi klientmi britskej cestovnej kancelárie (CK) Thomas Cook, respektíve jej dcérskymi spoločnosťami, sú aj slovenskí občania v Turecku, Mexiku a na Cypre. V utorok o tom informovalo Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVaEZ) SR.
„V súčasnosti sa v takejto situácii nachádzajú naši občania na Cypre, kde už osem vycestovalo do SR a 12 zostalo v hotelovom zariadení. Ďalšia skupina je v Turecku (20) a menšia skupina je v Mexiku (5),“ spresnil riaditeľ tlačového odboru ministerstva Juraj Tomaga.
Rezort odporúča občanom sledovať webovské sídla ich cestovných kancelárií, kontaktovať delegátov CK a v prípade potreby konzulárnej pomoci priamo najbližší slovenský zastupiteľský úrad. Situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s krachom uvedenej cestovnej kancelárie, MZVaEZ monitoruje. Je v kontakte s úradmi v zahraničí, aj so Slovenskou asociáciou cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA).
Podľa prezidenta SACKA Romana Berkesa pôsobí v SR 20 cestovných agentúr, ktoré sú priamymi zástupcami s riadnym agentským číslom a oprávnením uzatvárať zmluvy v mene organizátora zájazdu. Prostredníctvom agentúr je v zahraničí približne 80 klientov. „Klienti však mali možnosť nakúpiť zájazdy cez cestovné agentúry bez prístupu do rezervačného systému, ktoré uzatvárali zmluvy priamo cez organizátora a aj priamo na webových stránkach rakúskych alebo nemeckých sekcií Thomas Cook. Čiže určiť presný počet dotknutých klientov nie je možné,“ konštatuje Berkes.
Prísun obrovského počtu klientov do dovolenkových destinácií bude podľa odborníkov prevádzkovateľom hotelov chýbať a budú sa s tým musieť vyrovnať. „Dá sa očakávať, že niektorí pristúpia aj k zníženiu cien, aby sa pokúsili naplniť prázdne kapacity. Celkový ďalší vývoj budú samozrejme sledovať ostatní tour operátori a podľa toho reagovať. Na druhej strane sa dá očakávať, že následkom udalostí budú mať niektoré hotely existenčné problémy. Do začiatku budúcej letnej sezóny by mala byť situácia stabilizovaná a pod kontrolou,“ konštatoval prezident SACKA.
Britská CK Thomas Cook v dôsledku úpadku zrušila státisíce rezervácií dovoleniek po tom, ako sa jej nepodarilo zabezpečiť financie na svoju záchranu. Po krachu uviazlo v dovolenkových destináciách zhruba 600.000 turistov. Úpadok firmy v pondelok 23. septembra oznámil britský úrad pre civilné letectvo, informovala agentúra AP. Podľa neho v zahraničí v súčasnosti dovolenkuje 150.000 Britov, ktorým bude treba vyplatiť odškodné. Zrušené budú tiež všetky lety jej štyroch aerolínií, o prácu príde 21.000 zamestnancov v 16 krajinách sveta vrátane 9000 v Británii. Na stránkach neckermanntravel.sk a neckermannreisen.sk je verejný oznam, že rokovania o zvýšení kapitálu Thomas Cook Group neviedli k pozitívnemu výsledku. Vyplýva z toho, že Thomas Cook Austria AG pozastavil predaj.
Klienti majú kontaktovať cestovnú kanceláriu, kde kúpili zájazd
Ak klient zakúpil zájazd a čaká na termín nástupu, treba kontaktovať cestovnú kanceláriu (CK) alebo cestovnú agentúru (CA), kde si ho kúpil a riadiť sa ich pokynmi. Médiá o tom informovalo v utorok Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí (MZVaEZ) SR a Slovenská asociácia cestovných kancelárií a cestovných agentúr (SACKA) v súvislosti s pondelkovým krachom britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook a postupom uplatnenia refundácie.
V prípade, že CA respektíve CK nie je zastihnuteľná, treba sa spojiť e-mailom priamo s príslušným poistným likvidátorom service@allianz-assistance.at / thomascook.at@allianz.com alebo na špeciálnej telefónnej linke 00431/ 525 03 6853.
Ak sú klienti v destinácii a personál hotela žiada od nich doplatok alebo celú sumu za hotelové služby, musí klient o tom informovať poisťovňu, v ktorej má CK uzavreté poistenie insolventnosti uvedené v zmluve o zájazde, a s jej vedomím a súhlasom prípadnú sumu uhradiť.
Po návrate z dovolenky treba príslušné doklady predložiť poisťovni a takto si uplatniť nárok na refundáciu. "V prípade, že dôjde k doprave späť do vlasti, klienti sa musia riadiť pokynmi zástupcov CK a poisťovní,“ doplnili.
SACKA kontaktovala MZVaEZ SR a požiadala o súčinnosť pri podávaní informácií a odbornej pomoci klientom prostredníctvom zastupiteľských úradov v jednotlivých destináciách, uviedol jej prezident Roman Berkes.
Thomas Cook Group priamo alebo prostredníctvom ďalších dcérskych firiem okrem iného z väčšej časti vlastní aj Neckermann Reisen, AirMarin, Oeger Tours a Bucher Reisen.
Severský biznis Thomas Cook pokračuje ďalej, očakáva nových vlastníkov
Severský biznis skrachovanej britskej cestovnej kancelárie Thomas Cook bude pokračovať ďalej. Uviedol to predstaviteľ severskej divízie britskej spoločnosti s tým, že ide o samostatný právny subjekt, nezávislý od skrachovanej materskej firmy. Zároveň uviedol, že škandinávska divízia očakáva nových vlastníkov.
"Nakoľko sme nezávislá a zisková časť v rámci celého biznisu, sme schopní s podporou našich bánk a garantov pokračovať v prevádzke," povedal Magnus Wikner, generálny riaditeľ severskej divízie Thomas Cook.
Po oznámení o krachu najstaršej cestovnej kancelárie na svete zostalo v dovolenkových destináciách približne 600.000 ľudí, ktorých bude potrebné postupne prepraviť domov.
Severský biznis Thomas Cook pozostáva z dvoch právnych subjektov - Thomas Cook Northern Europe a Thomas Cook Scandinavian Airlines. V jednotlivých škandinávskych krajinách funguje tento biznis prostredníctvom niekoľkých značiek: Ving v Nórsku, Spies v Dánsku, Tjäreborg vo Fínsku a Ving a Globetrotter vo Švédsku.
Krach spoločnosti Thomas Cook, ktorá vznikla už v roku 1841, vyvolala šok v mnohých od turizmu závislých krajinách, najmä v Grécku a Španielsku. Španielska ministerka pre cestovný ruch Maria Reyes Marotová novinárom povedala, že je v úzkom kontakte s nemeckými a so švédskymi úradmi s cieľom zabezpečiť, aby divízie firmy Thomas Cook pokračovali v prevádzke minimálne najbližšiu zimnú sezónu.
Bankrot britskej cestovnej kancelárie zároveň vyvolal otázky, ktoré časti turistického impéria budú môcť fungovať naďalej. To sa týka aj severského biznisu spoločnosti. Ten by však núdzu o nových vlastníkov mať nemal. Ako uviedla hovorkyňa firmy Ving Norway Siri Röhr-Staffová, viacerí potenciálni kupci už dali najavo záujem o prevzatie severského biznisu.