Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Zahraničie

Piloti podávajú žalobu za únik informácií z čiernej skrinky airbusu

Policajti hliadkujú pred domom, v ktorom žil kopilot Andreas Lubitz 26. marca 2015 v nemeckom Montabaure. Zdá sa, že druhý pilot Airbusu A320, ktorý v utorok 24. marca 2015 havaroval na juhu Francúzska, lietadlo zámerne naviedol k zemi a tak ho zničil. Na dnešnej tlačovej konferencii v Marseille to povedal tamojší prokurátor Brice Robin. Nemecký druhý pilot Andreas Lubitz (28) prevzal výlučnú kontrolu nad airbusom po tom, čo kapitán opustil kokpit a išiel na toaletu. Následne odmietol otvoriť dvere a stlačil tlačidlo, ktoré nasmerovalo lietadlo na zostupný kurz, konštatoval prokurátor. Pri utorňajšom leteckom nešťastí v členitom horskom regióne na juhu Francúzska zahynulo všetkých 150 ľudí na palube Airbusu A320; z toho bolo podľa spoločnosti Germanwings 72 Nemcov a 35 Španielov. Druhý pilot bol u Germanwings zamestnaný od septembra 2013. Až do nešťastia mal nalietaných 630 hodín, uviedol dnes hovorca Lufthansy, materskej spoločnosti Germanwings. Foto: TASR/AP

Zároveň vyzývajú na reformu fungovania Úradu vyšetrovania a analýz civilného letectva.

Brusel 27. marca (TASR) - Francúzsky Národný syndikát pilotov linkových lietadiel (SNPL) sa rozhodol podať žalobu na neznámeho páchateľa v súvislosti s únikom informácií z francúzskeho Úradu vyšetrovania a analýz civilného letectva (BEA). BEA sa zaoberá vyšetrovaním príčin utorkovej havárie lietadla spoločnosti Germanwings, ktoré sa zrútilo počas letu z Barcelony do Düsseldorfu. Zahynulo všetkých 150 ľudí na palube.

Hovorca SNPL Eric Derivry dnes podľa rozhlasovej stanice France Info uviedol, že združenie "šokovala" situácia, keď vedenie BEA v stredu na tlačovej konferencii oznámilo, že nemá čo uviesť k údajom získaným dovtedy z čiernej skrinky so záznamom rozhovorov a zvukov z pilotnej kabíny. Denník New York Times však krátko nato zverejnil detailné informácie o dianí v kabíne, ktoré neskôr potvrdil aj francúzsky prokurátor.

Derivry upozornil, že toto konanie je v rozpore so zásadou mlčanlivosti ľudí, ktorí sa podieľajú na vyšetrovaní, a označil to za únik informácií. "Rozhodli sme sa podať trestné oznámenie a vyzývame na reformu fungovania BEA," konštatoval.

Riaditeľ BEA Rémi Jouty v stredu na tlačovej konferencii neodpovedal prakticky na žiadne otázky týkajúce sa priebehu komunikácie oboch pilotov airbusu, napríklad použitia jazyka (angličtiny alebo nemčiny). Nepotvrdil ani to, že zvukový záznam zachytáva skutočne rozhovor oboch mužov v kokpite. Posledný kontakt posádky s riadiacou vežou mal podľa neho rutinný charakter.

Niekoľko hodín po Joutyho tlačovej konferencii denník The New York Times na svojej stránke s odvolaním sa na "vysokopostaveného vojenského predstaviteľa, ktorý sa zúčastňuje na vyšetrovaní" informoval, že v čase havárie lietadla bol v kokpite iba jeden pilot. Zo zvukového záznamu vyplynulo, že druhý pilot klopal zvonku na dvere a snažil sa dostať kabíny, ale bez úspešne. Druhý pilot v tom čase nasmeroval lietadlo k zemi.

Aerolínie Germanwings, dcérska spoločnosť Lufthansy, v reakcii uviedli, že nemajú "žiadne informácie, ktoré by mohli potvrdiť správu The New York Times".

Vo štvrtok však prokurátor v Marseille Brice Robin povedal, že "sa zdá, že druhý pilot Airbusu A320 (...) lietadlo zámerne naviedol k zemi a tak ho zničil".

Vysvetlil, že druhý pilot Andreas Lubitz prevzal výlučnú kontrolu nad airbusom po tom, čo kapitán opustil kokpit a išiel na toaletu. Následne odmietol otvoriť dvere a stlačil tlačidlo, ktoré nasmerovalo lietadlo na zostupný kurz.

Druhý pilot podľa neho nevyslal žiadne volanie o pomoc. Zo zachovaného záznamu čiernej skrinky v kokpite vyplýva, že komunikácia počas prvých 20 minút letu prebiehala normálne. Výkriky cestujúcich je počuť až v posledných sekundách záznamu. Druhý pilot nepovedal ani slovo, zaznamenaný je iba jeho dych. Počas posledných ôsmich minút letu je počuť opakované výzvy kontrolnej veže, ale z kokpitu nezaznie nijaká odpoveď.

"Môžem len zopakovať, že druhý pilot začal zostupovať úmyselne," povedal prokurátor. Nemal dôvod to urobiť, nemal dôvod nepustiť do kokpitu prvého pilota a nemal dôvod nereagovať na volanie kontrolnej veže. Nie je však považovaný za teroristu, dodal Robin.

Podľa dnešného vydania nemeckého denníka Bild, odvolávajúceho sa na interné dokumenty leteckej spoločnosti Lufthansa, Lubitz mal pred šiestimi rokmi veľmi vážne problémy s depresiou. Liečil sa pol druha roka. Médiá upozorňujú, že letecká spoločnosť o jeho problémoch vedela. Nemecký Spolkový úrad pre letectvo túto informáciu zatiaľ nekomentoval. Bild poznamenal, že nemecké vyšetrovacie orgány príslušnú dokumentáciu poskytnú francúzskym vyšetrovateľom.

Asociácia letcov nesúhlasí s rýchlym zverejnením nahrávok z Airbusu

Európska asociácia civilných letcov (ECA) má obavy ohľadne nezávislého vyšetrovania utorňajšieho pádu Airbusu A320 so 150 ľuďmi na palube na juhu Francúzska, informovala dnes agentúra DPA.

Francúzsky prokurátor Brice Robin vo štvrtok povedal, že druhý pilot Andreas Lubitz sa zamkol v pilotnej kabíne a "zámerne" naviedol lietadlo k zemi.



Vyjadreniu prokurátora predchádzala správa v denníku The New York Times s odvolaním sa nemenovaného "vysokopostaveného vojenského predstaviteľa, ktorý sa zúčastňuje na vyšetrovaní". Ten na základe zvukového záznamu z pilotnej kabíny povedal, že v čase havárie bol v kokpite iba jeden pilot.

Podľa ECA je však zverejnenie zvukového záznamu v médiách po menej než 48 hodinách od havárie "vážnym porušením základných a svetovo uznávaných pravidiel medzinárodného vyšetrovania nehôd".


ECA uviedla, že následky a motivácia úniku údajov a predčasné vyjadrenie prokurátora sú "vysoko škodlivé" a je "potrebné ich riešiť".

Ponúkame vám sekciu so VŠETKÝMI správami o nešťastí: Všetko o havárii letu vo francúzskych Alpách


"Vzhľadom na úroveň tlaku, ktorý tento únik nepochybne vytvoril, vyšetrovací tím čelí vážnemu rozptýleniu," uviedla asociácia vo vyhlásení.

Aj Medzinárodná asociácia civilných letcov z Washingtonu vyzvala verejnosť, aby sa vyhla špekuláciám a umožnila dôkladné vyšetrovanie havárie.