Nemecká vláda sa zase obáva vplyvu problémov VW na ďalšie automobilky, ako sú Daimler a BMW.
Autor TASR
Berlín 24. septembra (TASR) - Emisný škandál automobilového koncernu Volkswagen (VW) otriasol nemeckým priemyslom aj politikmi. Analytici varujú, že kríza tejto automobilky môže ohroziť ďalší vývoj najväčšej európskej ekonomiky. Informovala o tom agentúra Reuters.
Volkswagen je najväčšou nemeckou automobilkou a tiež jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine. V Nemecku pre neho pracuje vyše 270.000 ľudí a ešte viac ľudí zamestnávajú subdodávatelia VW.
Generálny riaditeľ Martin Winterkorn už zaplatil za škandál s emisiami - rezignoval na svoj post. Ale priznanie Volkswagenu, že manipuloval s hodnotami emisií, pocítili aj ďalšie nemecké automobilky, ktoré strácajú dôveru klientov. Ekonómovia teraz vyhodnocujú vplyv škandálu na doposiaľ "zdravú" nemeckú ekonomiku.
"Volkswagen sa nečakane stal najväčšou hrozbou pre rast nemeckej ekonomiky, väčšou ako grécka kríza," uviedol Carsten Brzeski, hlavný ekonóm ING. "Ak sa odbyt Volkswagenu v Severnej Amerike v nasledujúcich mesiacoch prepadne, nebude to mať vplyv len na tento koncern, ale aj na celú nemeckú ekonomiku," dodal.
Volkswagen vlani predal v USA takmer 600.000 áut, čo predstavuje približne 6 % z globálneho odbytu, ktorý dosiahol 9,5 milióna áut.
Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) minulý týždeň obvinila VW, že do viacerých áut s dieselovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Automobilke teraz hrozí v USA pokuta až 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur), čo je viac ako jej vlaňajší prevádzkový zisk.
A hoci má koncern odloženú hotovosť vo výške 21 miliárd eur, musí ešte počítať s nákladmi na odstránenie chybného softvéru, ktorý má namontovaných zhruba 11 miliónov áut po celom svete, a tiež s nákladmi na prípadné súdne spory s klientmi o odškodnenie, najmä v USA. Škandál vyvoláva obavy, že automobilka bude nútená rušiť pracovné miesta.
Nemecká vláda sa zase obáva vplyvu problémov VW na ďalšie automobilky, ako sú Daimler a BMW. Automobilový priemysel je totiž "dôležitým pilierom" ekonomiky. Je lídrom v inováciách a zamestnáva množstvo ľudí. A práve táto závislosť od automobilového priemyslu môže podľa analytikov ohroziť rast nemeckej ekonomiky, ktorý by mal tento rok dosiahnuť 1,8 %. Nemecké hospodárstvo sa už pritom musí vyrovnávať so spomaľovaním čínskej ekonomiky, kam smeruje veľká časť nemeckého exportu.
Pokles predaja nemeckých automobiliek zasiahne aj ich subdodávateľov a jeho negatívny vplyv sa môže rozšíriť na celú ekonomiku.
V roku 2014 zamestnával automobilový sektor v Nemecku zhruba 775.000 ľudí. Okrem toho, automobilky a výrobcovia autokomponentov patria medzi najväčších nemeckých exportérov. Hodnota exportu tohto sektora vlani prekročila 200 miliárd eur, čo zodpovedá takmer jednej pätine, teda 20 %, celkového nemeckého exportu.
Niektorí odborníci vidia v škandále aj iróniu. Nemecká ekonomika totiž bez problémov zvládla krízu eurozóny aj spomaľovanie čínskej ekonomiky, teda vonkajšie rizikové faktory. Je preto iróniou, že najväčšiu hrozbu pre ňu teraz predstavuje domáca firma.
(1 EUR = 1,1150 USD)
Volkswagen je najväčšou nemeckou automobilkou a tiež jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine. V Nemecku pre neho pracuje vyše 270.000 ľudí a ešte viac ľudí zamestnávajú subdodávatelia VW.
Generálny riaditeľ Martin Winterkorn už zaplatil za škandál s emisiami - rezignoval na svoj post. Ale priznanie Volkswagenu, že manipuloval s hodnotami emisií, pocítili aj ďalšie nemecké automobilky, ktoré strácajú dôveru klientov. Ekonómovia teraz vyhodnocujú vplyv škandálu na doposiaľ "zdravú" nemeckú ekonomiku.
"Volkswagen sa nečakane stal najväčšou hrozbou pre rast nemeckej ekonomiky, väčšou ako grécka kríza," uviedol Carsten Brzeski, hlavný ekonóm ING. "Ak sa odbyt Volkswagenu v Severnej Amerike v nasledujúcich mesiacoch prepadne, nebude to mať vplyv len na tento koncern, ale aj na celú nemeckú ekonomiku," dodal.
Volkswagen vlani predal v USA takmer 600.000 áut, čo predstavuje približne 6 % z globálneho odbytu, ktorý dosiahol 9,5 milióna áut.
Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) minulý týždeň obvinila VW, že do viacerých áut s dieselovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka. Automobilke teraz hrozí v USA pokuta až 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur), čo je viac ako jej vlaňajší prevádzkový zisk.
A hoci má koncern odloženú hotovosť vo výške 21 miliárd eur, musí ešte počítať s nákladmi na odstránenie chybného softvéru, ktorý má namontovaných zhruba 11 miliónov áut po celom svete, a tiež s nákladmi na prípadné súdne spory s klientmi o odškodnenie, najmä v USA. Škandál vyvoláva obavy, že automobilka bude nútená rušiť pracovné miesta.
Nemecká vláda sa zase obáva vplyvu problémov VW na ďalšie automobilky, ako sú Daimler a BMW. Automobilový priemysel je totiž "dôležitým pilierom" ekonomiky. Je lídrom v inováciách a zamestnáva množstvo ľudí. A práve táto závislosť od automobilového priemyslu môže podľa analytikov ohroziť rast nemeckej ekonomiky, ktorý by mal tento rok dosiahnuť 1,8 %. Nemecké hospodárstvo sa už pritom musí vyrovnávať so spomaľovaním čínskej ekonomiky, kam smeruje veľká časť nemeckého exportu.
Pokles predaja nemeckých automobiliek zasiahne aj ich subdodávateľov a jeho negatívny vplyv sa môže rozšíriť na celú ekonomiku.
V roku 2014 zamestnával automobilový sektor v Nemecku zhruba 775.000 ľudí. Okrem toho, automobilky a výrobcovia autokomponentov patria medzi najväčších nemeckých exportérov. Hodnota exportu tohto sektora vlani prekročila 200 miliárd eur, čo zodpovedá takmer jednej pätine, teda 20 %, celkového nemeckého exportu.
Niektorí odborníci vidia v škandále aj iróniu. Nemecká ekonomika totiž bez problémov zvládla krízu eurozóny aj spomaľovanie čínskej ekonomiky, teda vonkajšie rizikové faktory. Je preto iróniou, že najväčšiu hrozbu pre ňu teraz predstavuje domáca firma.
(1 EUR = 1,1150 USD)