Projekt vzbudil kritiku aj v zahraničí, najmä v Rusku, ktoré sa obáva, že lode jej oponentov z NATO budú mať takto uľahčený prístup do Čierneho mora.
Autor TASR
Istanbul 26. júna (TASR) - Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan v sobotu oznámil spustenie projektu výstavby Istanbulského prieplavu, ktorý má spojiť Marmarské a Čierne more a odbremeniť námornú dopravu cez Bosporský prieliv.
Ako informovala agentúra AP, stalo sa tak v rámci slávnostného položenia základného kameňa mostu, ktorý má byť súčasťou projektu. Ten Erdogan v minulosti označoval za jeden zo svojich "bláznivých" nápadov.
Odporcovia projektu tvrdia, že Istanbulský prieplav bude mať zanedbateľný význam pre námornú dopravu v tejto oblasti a že - naopak - spôsobí v regióne rozsiahle ekologické škody, zvýši nebezpečenstvo zemetrasení a oslabí Turecko v podobe ďalšieho zadlženia.
Projekt vzbudil kritiku aj v zahraničí, najmä v Rusku, ktoré sa obáva, že lode jej oponentov z NATO budú mať takto uľahčený prístup do Čierneho mora.
Erdogan v sobotu informoval, že "výstavba Istanbulského prieplavu je naplánovaná na šesť rokov. Náklady na projekt sa odhadujú na približne 15 miliárd dolárov". Kanál bude dlhý 45 km, s minimálnou šírkou 245 m a hĺbkou asi 21 m.
S nápadom vybudovať "záložný" prieplav prišiel Erdogan v roku 2011, keď stál na čele tureckej vlády. "Oživil" ho znova pred tromi rokmi.
Ako informovala agentúra AP, stalo sa tak v rámci slávnostného položenia základného kameňa mostu, ktorý má byť súčasťou projektu. Ten Erdogan v minulosti označoval za jeden zo svojich "bláznivých" nápadov.
Odporcovia projektu tvrdia, že Istanbulský prieplav bude mať zanedbateľný význam pre námornú dopravu v tejto oblasti a že - naopak - spôsobí v regióne rozsiahle ekologické škody, zvýši nebezpečenstvo zemetrasení a oslabí Turecko v podobe ďalšieho zadlženia.
Projekt vzbudil kritiku aj v zahraničí, najmä v Rusku, ktoré sa obáva, že lode jej oponentov z NATO budú mať takto uľahčený prístup do Čierneho mora.
Erdogan v sobotu informoval, že "výstavba Istanbulského prieplavu je naplánovaná na šesť rokov. Náklady na projekt sa odhadujú na približne 15 miliárd dolárov". Kanál bude dlhý 45 km, s minimálnou šírkou 245 m a hĺbkou asi 21 m.
S nápadom vybudovať "záložný" prieplav prišiel Erdogan v roku 2011, keď stál na čele tureckej vlády. "Oživil" ho znova pred tromi rokmi.