Dohoda pripravila pôdu pre spravodlivejšie regulačné prostredie pre celý audiovizuálny sektor vrátane služieb na požiadanie a platforiem pre zdieľanie videí.
Autor TASR
Brusel 26. apríla (TASR) - Európsky parlament, Rada EÚ a Európska komisia dosiahli vo štvrtok poobede predbežnú politickú dohodu o hlavných prvkoch revidovaných pravidiel smernice o audiovizuálnych médiách.
Rokovania o revidovanej smernici, ktorú eurokomisia predstavila v máji 2016 a o ktorej členské štáty intenzívne diskutovali aj počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ, sa oficiálne uzatvoria v júni tohto roku. Zástupcovia všetkých troch euroinštitúcií sa stretnú s cieľom dokončiť a prediskutovať posledné technické podrobnosti návrhu.
Po formálnom potvrdení ministrami v Rade EÚ a odhlasovaní v pléne Európskeho parlamentu členské štáty Únie budú musieť zaviesť nové pravidlá do vnútroštátneho práva.
Podpredseda Európskej komisie pre digitálny jednotný trh Andrus Ansip privítal medziinštitucionálnu politickú dohodu a spresnil, že po prijatí nových pravidiel sa zohľadnia rôzne spôsoby sledovania videí a nájde sa rovnováha medzi podporou inovatívnych služieb, propagáciou európskych filmov, ochranou detí pred nevhodnými obsahmi a účinnejším riešením problémov spojených s nenávistnými prejavmi.
Snahou revidovaných pravidiel audiovizuálnej smernice EÚ je lepšie chrániť európskych občanov pri využívaní audiovizuálneho obsahu.
Dohoda pripravila pôdu pre spravodlivejšie regulačné prostredie pre celý audiovizuálny sektor vrátane služieb na požiadanie a platforiem pre zdieľanie videí.
Nové pravidlá posilnia ochranu neplnoletých osôb pred škodlivým obsahom a posilnia boj proti nenávistným prejavom a podnecovaniu na páchanie teroristických činov vo všetkých audiovizuálnych obsahoch. Poskytnú väčšiu flexibilitu v televíznej reklame, lebo dávajú prevádzkovateľom väčšiu flexibilitu pri rozhodovaní o čase, kedy sa môžu zobrazovať reklamy. Limit 20 percent reklamy z vysielacieho času sa udrží od 6.00 h do 18.00 h, avšak vysielatelia namiesto aktuálnych 12 minút reklamy za hodinu môžu slobodnejšie určiť harmonogram komerčných obsahov počas celého dňa.
Revidovaná smernica zároveň podporí pôvodnú európsku audiovizuálnu produkciu, lebo požaduje šírenie najmenej 30 percent obsahov európskej výroby. Posilní tiež zásadu krajiny pôvodu a zaručí nezávislosť audiovizuálnych regulátorov, ktorí podľa novej európskej legislatívy budú samostatné právne subjekty nezávislé od vlád a ostatných verejných alebo súkromných orgánov.
Rokovania o revidovanej smernici, ktorú eurokomisia predstavila v máji 2016 a o ktorej členské štáty intenzívne diskutovali aj počas slovenského predsedníctva v Rade EÚ, sa oficiálne uzatvoria v júni tohto roku. Zástupcovia všetkých troch euroinštitúcií sa stretnú s cieľom dokončiť a prediskutovať posledné technické podrobnosti návrhu.
Po formálnom potvrdení ministrami v Rade EÚ a odhlasovaní v pléne Európskeho parlamentu členské štáty Únie budú musieť zaviesť nové pravidlá do vnútroštátneho práva.
Podpredseda Európskej komisie pre digitálny jednotný trh Andrus Ansip privítal medziinštitucionálnu politickú dohodu a spresnil, že po prijatí nových pravidiel sa zohľadnia rôzne spôsoby sledovania videí a nájde sa rovnováha medzi podporou inovatívnych služieb, propagáciou európskych filmov, ochranou detí pred nevhodnými obsahmi a účinnejším riešením problémov spojených s nenávistnými prejavmi.
Snahou revidovaných pravidiel audiovizuálnej smernice EÚ je lepšie chrániť európskych občanov pri využívaní audiovizuálneho obsahu.
Dohoda pripravila pôdu pre spravodlivejšie regulačné prostredie pre celý audiovizuálny sektor vrátane služieb na požiadanie a platforiem pre zdieľanie videí.
Nové pravidlá posilnia ochranu neplnoletých osôb pred škodlivým obsahom a posilnia boj proti nenávistným prejavom a podnecovaniu na páchanie teroristických činov vo všetkých audiovizuálnych obsahoch. Poskytnú väčšiu flexibilitu v televíznej reklame, lebo dávajú prevádzkovateľom väčšiu flexibilitu pri rozhodovaní o čase, kedy sa môžu zobrazovať reklamy. Limit 20 percent reklamy z vysielacieho času sa udrží od 6.00 h do 18.00 h, avšak vysielatelia namiesto aktuálnych 12 minút reklamy za hodinu môžu slobodnejšie určiť harmonogram komerčných obsahov počas celého dňa.
Revidovaná smernica zároveň podporí pôvodnú európsku audiovizuálnu produkciu, lebo požaduje šírenie najmenej 30 percent obsahov európskej výroby. Posilní tiež zásadu krajiny pôvodu a zaručí nezávislosť audiovizuálnych regulátorov, ktorí podľa novej európskej legislatívy budú samostatné právne subjekty nezávislé od vlád a ostatných verejných alebo súkromných orgánov.