Platné pravidlá EÚ pre balíky cestovných služieb boli prijaté v roku 1990, odvtedy sa však situácia na trhu cestovného výrazne zmenila.
Autor TASR
Štrasburg 12. marca (TASR) - Európsky parlament (EP) dnes schválil legislatívny návrh zameraný na vyššiu ochranu dovolenkárov, ktorí si poskladajú balík cestovných služieb napríklad na internete, a nepožívajú rovnaké práva ako klienti cestovných kancelárií.
Nové pravidlá by tiež mali garantovať repatriáciu cestujúcich po krachu aerolínií alebo cestovnej kancelárie, chrániť ich pred prudkým rastom cien alebo výraznými zmenami časov odletov a zadefinovať ich práva v prípade nepredvídaných okolností.
Platné pravidlá EÚ pre balíky cestovných služieb boli prijaté v roku 1990, odvtedy sa však situácia na trhu cestovného výrazne zmenila. Rastúca ponuka lacných letov a internetový predaj ovplyvnili spôsob plánovania a nákupu zájazdov. Súčasná legislatíva sa však netýka mnohých zo služieb zakúpených na internete, v dôsledku čoho by cestujúci mohol skončiť bez potrebného krytia, odkázaný len na seba a svoje zdroje.
Revidovaná smernica, ktorú schválil EP, by mala rozšíriť definíciu balíkov cestovných služieb tak, aby zahŕňala väčšinu typov zájazdov pozostávajúcich z viacerých komponentov, akými sú lety, ubytovanie v hoteli, cestovné poistenie či prenájom vozidla. Cestujúci by tak v prípade problémov mali byť lepšie chránení.
Cestujúci by podľa europoslancov mali byť vyslovene informovaní, či sú nimi objednané služby súčasťou balíka, a či sa na nich vzťahuje rovnaká miera ochrany.
Nové pravidlá prinášajú okrem iného aj zmeny, podľa ktorých v prípade krachu cestovnej kancelárie alebo predajcu zájazdu by cestujúci mali mať možnosť pokračovať v dovolenke, pokiaľ je to možné a klienti s tým súhlasia. V opačnom prípade by mala byť zabezpečená ich repatriácia. Zvýšenie cien po úhrade služieb by bolo možné iba v špecifických prípadoch, napríklad pri náraste cien pohonných hmôt alebo leteckých poplatkov. Pokiaľ je nová cena vyššia o viac ako osem percent, cestujúcim by mal byť ponúknutý iný zájazd alebo vrátenie peňazí.
Nové zmeny určujú, že poskytovatelia služieb by po úhrade zájazdu nemali výrazne meniť časy odletov (o viac ako tri hodiny) a ak nepredvídateľné okolnosti, akými sú prírodné katastrofy či teroristické útoky, znemožnia cestujúcim včasný návrat domov, poskytovateľ služieb im musí zabezpečiť ubytovanie zodpovedajúce kategórii pôvodného zariadenia alebo im preplatiť náklady na ubytovanie až do výšky 125 eur na noc, maximálne po dobu piatich nocí.
Dnešné hlasovanie v EP vymedzuje pozíciu parlamentu v prvom čítaní, a poskytuje tak mandát tímu parlamentných vyjednávačov, ktorí budú po májových voľbách do EP rokovať o finálnom znení novej smernice s členskými štátmi EÚ.
Nové pravidlá by tiež mali garantovať repatriáciu cestujúcich po krachu aerolínií alebo cestovnej kancelárie, chrániť ich pred prudkým rastom cien alebo výraznými zmenami časov odletov a zadefinovať ich práva v prípade nepredvídaných okolností.
Platné pravidlá EÚ pre balíky cestovných služieb boli prijaté v roku 1990, odvtedy sa však situácia na trhu cestovného výrazne zmenila. Rastúca ponuka lacných letov a internetový predaj ovplyvnili spôsob plánovania a nákupu zájazdov. Súčasná legislatíva sa však netýka mnohých zo služieb zakúpených na internete, v dôsledku čoho by cestujúci mohol skončiť bez potrebného krytia, odkázaný len na seba a svoje zdroje.
Revidovaná smernica, ktorú schválil EP, by mala rozšíriť definíciu balíkov cestovných služieb tak, aby zahŕňala väčšinu typov zájazdov pozostávajúcich z viacerých komponentov, akými sú lety, ubytovanie v hoteli, cestovné poistenie či prenájom vozidla. Cestujúci by tak v prípade problémov mali byť lepšie chránení.
Cestujúci by podľa europoslancov mali byť vyslovene informovaní, či sú nimi objednané služby súčasťou balíka, a či sa na nich vzťahuje rovnaká miera ochrany.
Nové pravidlá prinášajú okrem iného aj zmeny, podľa ktorých v prípade krachu cestovnej kancelárie alebo predajcu zájazdu by cestujúci mali mať možnosť pokračovať v dovolenke, pokiaľ je to možné a klienti s tým súhlasia. V opačnom prípade by mala byť zabezpečená ich repatriácia. Zvýšenie cien po úhrade služieb by bolo možné iba v špecifických prípadoch, napríklad pri náraste cien pohonných hmôt alebo leteckých poplatkov. Pokiaľ je nová cena vyššia o viac ako osem percent, cestujúcim by mal byť ponúknutý iný zájazd alebo vrátenie peňazí.
Nové zmeny určujú, že poskytovatelia služieb by po úhrade zájazdu nemali výrazne meniť časy odletov (o viac ako tri hodiny) a ak nepredvídateľné okolnosti, akými sú prírodné katastrofy či teroristické útoky, znemožnia cestujúcim včasný návrat domov, poskytovateľ služieb im musí zabezpečiť ubytovanie zodpovedajúce kategórii pôvodného zariadenia alebo im preplatiť náklady na ubytovanie až do výšky 125 eur na noc, maximálne po dobu piatich nocí.
Dnešné hlasovanie v EP vymedzuje pozíciu parlamentu v prvom čítaní, a poskytuje tak mandát tímu parlamentných vyjednávačov, ktorí budú po májových voľbách do EP rokovať o finálnom znení novej smernice s členskými štátmi EÚ.