Podľa EK veľké technologické spoločnosti, ako sú Facebook, Twitter, Google či Mozilla, budú mať povinnosť každý mesiac informovať o svojich aktivitách v boji proti dezinformáciám v online prostredí.
Autor TASR
Brusel 5. decembra (TASR) - Európska komisia (EK) v stredu, šesť mesiacov pred voľbami do Európskeho parlamentu (EP), oznámila, že spúšťa akčný plán proti dezinformáciám na internete. Zároveň vyzvala členské štáty EÚ a veľké technologické spoločnosti, aby sa zmobilizovali v boji proti falošným správam.
Exekutíva EÚ v tejto súvislosti oznámila zriadenie "systému včasného varovania", ktorý by mal v reálnom čase umožniť výmenu informácií medzi európskymi inštitúciami a členskými štátmi Únie ohľadom akýchkoľvek dezinformačných kampaní pred európskymi voľbami stanovenými na koniec mája 2019.
Podľa EK veľké technologické spoločnosti, ako sú Facebook, Twitter, Google či Mozilla, ktoré v septembri tohto roka prijali konkrétne záväzky v rámci "kódexu správania", budú mať povinnosť každý mesiac informovať o svojich aktivitách v boji proti dezinformáciám v online prostredí.
Podpredseda EK pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip uviedol, že Európania musia spájať svoje sily, aby ochránili demokraciu pred dezinformáciami. "Videli sme pokusy zasahovať do volieb a referend, pričom dôkazy ukazujú na Rusko ako na primárny zdroj týchto kampaní," zdôraznil Ansip. EK podľa neho na riešenie týchto hrozieb navrhuje zlepšiť koordináciu s členskými štátmi prostredníctvom systému rýchleho varovania, posilniť tímy, pátrajúce po dezinformáciách, zvýšiť podporu pre médiá a výskumných pracovníkov a požiadať online platformy, aby plnili svoje záväzky v rámci kódexu správania.
Za prípravou akčného plánu proti dezinformáciám na internete stoja traja členovia EK - eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová, eurokomisár pre bezpečnostnú úniu Julian King a eurokomisárka pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Marija Gabrielová.
Komisia pripomenula, že v roku 2019 zdvojnásobí rozpočet -na sumu päť miliónov eur - pre špecializovanú jednotku pre boj s dezinformáciami a pre lepšiu informovanosť verejnosti.
Systém včasného varovania by sa mal vytvoriť do marca 2019 a bude mať formu digitálnej platformy, zabezpečenej proti preniknutiu do jej systému. To umožní členským štátom a euroinštitúciám výmenu informácií o "koordinovaných pokusoch zahraničných aktérov o zmanipulovanie demokratickej diskusie".
Kódex dobrého správania, ktorý podpísali spoločnosti Facebook, Twitter, Google a Mozilla, má nezáväzný charakter, ale online platformy prisľúbili, že budú jasne rozlišovať reklamné obsahy od informácií a rýchlejšie budú rušiť falošné účty.
Inštitúcie EÚ a členské štáty sa okrem toho prostredníctvom osobitných programov zamerajú aj na cielené kampane na zvyšovanie povedomia verejnosti a rozvoj mediálnej gramotnosti občanov.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Exekutíva EÚ v tejto súvislosti oznámila zriadenie "systému včasného varovania", ktorý by mal v reálnom čase umožniť výmenu informácií medzi európskymi inštitúciami a členskými štátmi Únie ohľadom akýchkoľvek dezinformačných kampaní pred európskymi voľbami stanovenými na koniec mája 2019.
Podľa EK veľké technologické spoločnosti, ako sú Facebook, Twitter, Google či Mozilla, ktoré v septembri tohto roka prijali konkrétne záväzky v rámci "kódexu správania", budú mať povinnosť každý mesiac informovať o svojich aktivitách v boji proti dezinformáciám v online prostredí.
Podpredseda EK pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip uviedol, že Európania musia spájať svoje sily, aby ochránili demokraciu pred dezinformáciami. "Videli sme pokusy zasahovať do volieb a referend, pričom dôkazy ukazujú na Rusko ako na primárny zdroj týchto kampaní," zdôraznil Ansip. EK podľa neho na riešenie týchto hrozieb navrhuje zlepšiť koordináciu s členskými štátmi prostredníctvom systému rýchleho varovania, posilniť tímy, pátrajúce po dezinformáciách, zvýšiť podporu pre médiá a výskumných pracovníkov a požiadať online platformy, aby plnili svoje záväzky v rámci kódexu správania.
Za prípravou akčného plánu proti dezinformáciám na internete stoja traja členovia EK - eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová, eurokomisár pre bezpečnostnú úniu Julian King a eurokomisárka pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Marija Gabrielová.
Komisia pripomenula, že v roku 2019 zdvojnásobí rozpočet -na sumu päť miliónov eur - pre špecializovanú jednotku pre boj s dezinformáciami a pre lepšiu informovanosť verejnosti.
Systém včasného varovania by sa mal vytvoriť do marca 2019 a bude mať formu digitálnej platformy, zabezpečenej proti preniknutiu do jej systému. To umožní členským štátom a euroinštitúciám výmenu informácií o "koordinovaných pokusoch zahraničných aktérov o zmanipulovanie demokratickej diskusie".
Kódex dobrého správania, ktorý podpísali spoločnosti Facebook, Twitter, Google a Mozilla, má nezáväzný charakter, ale online platformy prisľúbili, že budú jasne rozlišovať reklamné obsahy od informácií a rýchlejšie budú rušiť falošné účty.
Inštitúcie EÚ a členské štáty sa okrem toho prostredníctvom osobitných programov zamerajú aj na cielené kampane na zvyšovanie povedomia verejnosti a rozvoj mediálnej gramotnosti občanov.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)