Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Zahraničie

Europarlament odporučil nové pravidlá pri testovaní emisií vozidiel

Foto: TASR/AP

Vlastníkov vozidiel, v ktorých bol softvér schopný rozoznať emisný test, navrhuje primerane finančne odškodniť.

Brusel/Štrasburg 4. apríla (TASR) – Na napravenie rozdielov medzi laboratórne a reálne nameranými emisiami vozidiel s naftovým motorom vyzvali dnes europoslanci členské štáty a Európsku komisiu (EK). Európsky parlament (EP) im v nezáväznom uznesení vyčíta, že o rozdieloch pri meraní vedeli viac ako desať rokov, ale nedokázali na ne primerane reagovať.

Zodpovedné inštitúcie v členských štátoch EÚ podľa europoslancov nehľadali podvodné zariadenia a okrem štandardných testov typového schvaľovania nevykonávali žiadne iné skúšky. Na podozrenia nereagovala ani EK, ktorá mohla napríklad začať s vyšetrovaním. Europarlament v uznesení taktiež vyčíta EK, že nevyžadovala od členských štátov nápravné opatrenia.

EP odporučil prijatie európskej legislatívy na zisťovanie emisií dôkladnejšími testami a v reálnych podmienkach. Vlastníkov vozidiel, v ktorých bol softvér schopný rozoznať emisný test, navrhuje primerane finančne odškodniť. Europoslanci tiež vyzývajú na urýchlené prijatie upraveného nariadenia o typovom schvaľovaní vozidiel.

Europarlament dnes prijal aj zmenené pravidlá typového schvaľovania vozidiel tak, aby bol proces environmentálneho a bezpečnostného testovania nezávislejší a dohľad nad automobilmi v prevádzke prísnejší. Cieľom nových pravidiel je kontrola testovacích centier a vnútroštátnych orgánov, ktoré typovo schvaľujú vozidlá určené na predaj v rámci EÚ, a dôkladnejší dohľad nad automobilmi, ktoré už sú na cestách.

Príslušný vyšetrovací výbor EP vznikol koncom roka 2015 v nadväznosti na kauzu automobilky Volkswagen, ktorá do svojich vozidiel s naftovým motorom inštalovala špeciálny softvér. Ten dokázal rozoznať emisný test. Softvér spôsobil, že vozidlo počas testovania vypúšťalo menej emisií, ako pri bežnej prevádzke, čo automobilke umožňovalo podvodne splniť emisné limity.