Vlastníkov vozidiel, v ktorých bol softvér schopný rozoznať emisný test, navrhuje primerane finančne odškodniť.
Autor TASR
Brusel/Štrasburg 4. apríla (TASR) – Na napravenie rozdielov medzi laboratórne a reálne nameranými emisiami vozidiel s naftovým motorom vyzvali dnes europoslanci členské štáty a Európsku komisiu (EK). Európsky parlament (EP) im v nezáväznom uznesení vyčíta, že o rozdieloch pri meraní vedeli viac ako desať rokov, ale nedokázali na ne primerane reagovať.
Zodpovedné inštitúcie v členských štátoch EÚ podľa europoslancov nehľadali podvodné zariadenia a okrem štandardných testov typového schvaľovania nevykonávali žiadne iné skúšky. Na podozrenia nereagovala ani EK, ktorá mohla napríklad začať s vyšetrovaním. Europarlament v uznesení taktiež vyčíta EK, že nevyžadovala od členských štátov nápravné opatrenia.
EP odporučil prijatie európskej legislatívy na zisťovanie emisií dôkladnejšími testami a v reálnych podmienkach. Vlastníkov vozidiel, v ktorých bol softvér schopný rozoznať emisný test, navrhuje primerane finančne odškodniť. Europoslanci tiež vyzývajú na urýchlené prijatie upraveného nariadenia o typovom schvaľovaní vozidiel.
Europarlament dnes prijal aj zmenené pravidlá typového schvaľovania vozidiel tak, aby bol proces environmentálneho a bezpečnostného testovania nezávislejší a dohľad nad automobilmi v prevádzke prísnejší. Cieľom nových pravidiel je kontrola testovacích centier a vnútroštátnych orgánov, ktoré typovo schvaľujú vozidlá určené na predaj v rámci EÚ, a dôkladnejší dohľad nad automobilmi, ktoré už sú na cestách.
Príslušný vyšetrovací výbor EP vznikol koncom roka 2015 v nadväznosti na kauzu automobilky Volkswagen, ktorá do svojich vozidiel s naftovým motorom inštalovala špeciálny softvér. Ten dokázal rozoznať emisný test. Softvér spôsobil, že vozidlo počas testovania vypúšťalo menej emisií, ako pri bežnej prevádzke, čo automobilke umožňovalo podvodne splniť emisné limity.
Zodpovedné inštitúcie v členských štátoch EÚ podľa europoslancov nehľadali podvodné zariadenia a okrem štandardných testov typového schvaľovania nevykonávali žiadne iné skúšky. Na podozrenia nereagovala ani EK, ktorá mohla napríklad začať s vyšetrovaním. Europarlament v uznesení taktiež vyčíta EK, že nevyžadovala od členských štátov nápravné opatrenia.
EP odporučil prijatie európskej legislatívy na zisťovanie emisií dôkladnejšími testami a v reálnych podmienkach. Vlastníkov vozidiel, v ktorých bol softvér schopný rozoznať emisný test, navrhuje primerane finančne odškodniť. Europoslanci tiež vyzývajú na urýchlené prijatie upraveného nariadenia o typovom schvaľovaní vozidiel.
Europarlament dnes prijal aj zmenené pravidlá typového schvaľovania vozidiel tak, aby bol proces environmentálneho a bezpečnostného testovania nezávislejší a dohľad nad automobilmi v prevádzke prísnejší. Cieľom nových pravidiel je kontrola testovacích centier a vnútroštátnych orgánov, ktoré typovo schvaľujú vozidlá určené na predaj v rámci EÚ, a dôkladnejší dohľad nad automobilmi, ktoré už sú na cestách.
Príslušný vyšetrovací výbor EP vznikol koncom roka 2015 v nadväznosti na kauzu automobilky Volkswagen, ktorá do svojich vozidiel s naftovým motorom inštalovala špeciálny softvér. Ten dokázal rozoznať emisný test. Softvér spôsobil, že vozidlo počas testovania vypúšťalo menej emisií, ako pri bežnej prevádzke, čo automobilke umožňovalo podvodne splniť emisné limity.