Za nové pravidlá hlasovalo 470 poslancov, 50 bolo proti a 105 sa zdržalo. Ich cieľom je regulovať politickú reklamu, najmä v online priestore.
Autor TASR
Brusel/Štrasburg 27. februára (TASR) - Európsky parlament (EP) v utorok prijal nové pravidlá týkajúce sa transparentnosti a cielenia politickej reklamy, aby sa obmedzilo zahraničné zasahovanie, informuje spravodajca TASR.
Za nové pravidlá hlasovalo 470 poslancov, 50 bolo proti a 105 sa zdržalo. Ich cieľom je regulovať politickú reklamu, najmä v online priestore. Zároveň stanovia rámec pre politických aktérov, aby mohli ľahšie inzerovať v celej EÚ. To má posilniť dôveru občanov vo volebné kampane a pomôcť v boji proti dezinformáciám a zahraničnému zasahovaniu.
Podľa nových pravidiel musí byť politická reklama jasne označená. Jej prijímatelia ľahšie získajú informácie, či sú cieľovou skupinou, aké je cena reklamy a pre voľby alebo referendum je určená. Všetky politické reklamy a súvisiace informácie budú uložené vo verejnom online úložisku.
S cieľom obmedziť zahraničné zasahovanie do európskych demokratických procesov bude sponzorovanie reklám krajinami mimo EÚ zakázané v období troch mesiacov pred voľbami alebo referendom.
V snahe ochrániť voličov pred manipuláciou budú techniky cielenia a zosilňovania v prípade online politickej reklamy možné len na základe osobných údajov získaných od subjektu po udelení výslovného a samostatného súhlasu. Nebude už možné používať osobitné kategórie osobných údajov ako etnická príslušnosť, náboženstvo, sexuálna orientácia alebo údaje maloletých osôb.
Nové pravidlá sa týkajú len platených politických reklám. Nemajú vplyv na obsah politickej reklamy ani na pravidlá týkajúce sa vedenia a financovania politických kampaní. Netýkajú sa ani osobných a politických názorov, ani nesponzorovaných novinárskych obsahov alebo komunikácie o organizácii volieb a účasti v nich (oznámenia kandidátov) oficiálnymi vnútroštátnymi zdrojmi alebo zdrojmi EÚ.
Formálne ich musia ešte odobriť ministri členských krajín (Rada EÚ). Uplatňovať sa začnú 18 mesiacov po nadobudnutí ich účinnosti, avšak vymedzenia pojmov a niektoré opatrenia sa budú uplatňovať už 20 dní po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)
Za nové pravidlá hlasovalo 470 poslancov, 50 bolo proti a 105 sa zdržalo. Ich cieľom je regulovať politickú reklamu, najmä v online priestore. Zároveň stanovia rámec pre politických aktérov, aby mohli ľahšie inzerovať v celej EÚ. To má posilniť dôveru občanov vo volebné kampane a pomôcť v boji proti dezinformáciám a zahraničnému zasahovaniu.
Podľa nových pravidiel musí byť politická reklama jasne označená. Jej prijímatelia ľahšie získajú informácie, či sú cieľovou skupinou, aké je cena reklamy a pre voľby alebo referendum je určená. Všetky politické reklamy a súvisiace informácie budú uložené vo verejnom online úložisku.
S cieľom obmedziť zahraničné zasahovanie do európskych demokratických procesov bude sponzorovanie reklám krajinami mimo EÚ zakázané v období troch mesiacov pred voľbami alebo referendom.
V snahe ochrániť voličov pred manipuláciou budú techniky cielenia a zosilňovania v prípade online politickej reklamy možné len na základe osobných údajov získaných od subjektu po udelení výslovného a samostatného súhlasu. Nebude už možné používať osobitné kategórie osobných údajov ako etnická príslušnosť, náboženstvo, sexuálna orientácia alebo údaje maloletých osôb.
Nové pravidlá sa týkajú len platených politických reklám. Nemajú vplyv na obsah politickej reklamy ani na pravidlá týkajúce sa vedenia a financovania politických kampaní. Netýkajú sa ani osobných a politických názorov, ani nesponzorovaných novinárskych obsahov alebo komunikácie o organizácii volieb a účasti v nich (oznámenia kandidátov) oficiálnymi vnútroštátnymi zdrojmi alebo zdrojmi EÚ.
Formálne ich musia ešte odobriť ministri členských krajín (Rada EÚ). Uplatňovať sa začnú 18 mesiacov po nadobudnutí ich účinnosti, avšak vymedzenia pojmov a niektoré opatrenia sa budú uplatňovať už 20 dní po zverejnení v Úradnom vestníku EÚ.
(spravodajca TASR Jaromír Novak)