Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Zahraničie

Ruské reklamy videlo desať miliónov amerických užívateľov Facebooku

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Takmer polovicu inzerátov, ktoré mali za cieľ ovplyvniť vnútornú politiku USA, videli užívatelia ešte pred prezidentskými voľbami a druhú (56 percent) po voľbách z 8. novembra 2016.

Los Angeles 3. októbra (TASR) - Približne desať miliónov amerických užívateľov sociálnej siete Facebook videlo inzeráty, ktoré si v období okolo vlaňajších prezidentských volieb zakúpila istá ruská internetová agentúra. Oznámila to agentúra AP.

Takmer polovicu inzerátov, ktoré mali za cieľ ovplyvniť vnútornú politiku USA, videli užívatelia ešte pred prezidentskými voľbami a druhú (56 percent) po voľbách z 8. novembra 2016.

Podľa predstaviteľa Facebooku Elliota Schragea uvedené reklamy obsahovali sociálne a politické posolstvá, ktoré v USA vyvolávajú silné kontroverzie. Okrem iného sa zameriavali na problematiku sexuálnych menšín, prisťahovalectva a vlastníctva strelných zbraní. Platby za niektoré z inzerátov boli podľa neho vykonané priamo v ruských rubľoch.

Facebook v pondelok poskytol americkému Kongresu vyše 3000 inzerátov, spájaných s ruskou reklamnou agentúrou, ktoré boli zakúpené medzi júnom 2015 a májom 2017. Odovzdané boli trom kongresovým výborom a komisiám, ktoré vyšetrujú podozrenia z ruského zasahovania do vlaňajších prezidentských volieb v USA.

Podľa Facebooku išlo o politické reklamy, za ktoré zadávatelia zaplatili dovedna zhruba 100.000 dolárov. Zakúpené boli prostredníctvom asi 450 nepravých účtov a webových stránok, ktoré porušovali platné pravidlá Facebooku. Tieto účty boli pravdepodobne navzájom prepojené a spravované z Ruska.

Podľa agentúry Reuters spomínané reklamy prichádzali z účtov prepojených so spoločnosťou Internet Research Agency, známou v komunite aj pod názvom Trolovia z Oľgina. Ide o spoločnosť sídliacu v Petrohrade, ktorá na internete koná v prospech ruskej vlády.

Facebook v súčasnosti vedie vlastné vyšetrovanie týkajúce sa podozrení z ruského ovplyvňovania amerických volieb. Prisľúbil tiež prijatie opatrení na zvýšenie transparentnosti a kontroly pri uverejňovaní inzerátov.