Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 5. november 2024Meniny má Imrich
< sekcia Zahraničie

Francúzske médiá: Samovražda pilota je ojedinelým činom, ale stáva sa

Na archívnej snímke z 22. februára 2010 pilot nemeckej spoločnosti Lufthansa na letisku vo Frankfurte. Foto: TASR/AP

Existuje aj niekoľko prípadov, pri ktorých existuje podozrenie, že za haváriou lietadla je samovražda.

Marseille 27. marca (TASR) - Prípad samovraždy pilota civilného lietadla počas letu sa v minulosti už niekoľkokrát vyskytol, bilancujú dnes francúzske médiá v súvislosti s hypotézou, že utorkovú haváriu lietadla spoločnosti Germanwings vo francúzskych Alpách spôsobil zámerne druhý pilot.

Médiá však upozorňujú, že vzhľadom na vyše 2,85 milióna letov, ktoré sú ročne vo Francúzsku kontrolované príslušnými leteckými a navigačnými úradmi, riziko samovraždy pilota možno relativizovať. Podobných prípadov vo svete možno narátať na prstoch oboch rúk.

Francúzske médiá napríklad pripomenuli prípad z 9. februára 1982, keď sa pre samovraždu rozhodol kapitán lietadla DC8 spoločnosti Japan Airlines. Spolu s ním zahynulo 173 ľudí. Neskôr sa ukázalo, že muž bol psychicky narušený, čo však povinné testy neodhalili.

Štyridsaťtri ľudí prišlo o život 21. augusta 1994, keď sa pre samovraždu rozhodol pilot spoločnosti Royal Air Maroc. Pri vyšetrovaní sa zistilo, že motívom jeho činu bola nešťastná láska.

Prípady samovrážd pilotov zaznamenali aj v Mozambiku, Namíbii alebo v Egypte, keď 31. októbra 1999 krátko po štarte z Káhiry druhý pilot využil neprítomnosť kapitána v kabíne a s výkrikom "Zverujem sa do Božích rúk" sa s lietadlom strmhlav vrhol do Atlantického oceánu. O život prišlo 217 ľudí.



Existuje aj niekoľko prípadov, pri ktorých existuje podozrenie, že za haváriou lietadla je samovražda. Príkladom je kauza spoločnosti Silk Air z roku 1997 - doteraz nie je jasné, či pilot spáchal samovraždu alebo bola na vine technická chyba lietadla. Stále neobjasnené je aj zmiznutie lietadla spoločnosti Malaysia Airlines, ktoré pred rokom zmizlo z radarov a pátranie po ňom je doteraz neúspešné.

Fotografia, na ktorej je usmiata tvár Andreasa Lubitza - druhého pilota spoločnosti Germanwings, ktorý Airbus A320 so 150 ľuďmi na palube zrejme zámerne nasmeroval k zemi - sa dnes objavila na úvodných stranách nemeckej i zahraničnej tlače. Francúzsky denník Le Figaro Lubitzovo konanie označil za "pomätený čin". Libération sa venuje pátraniu "po tajomstvách Andreasa Lubitza", pričom však tlač zhodne pripomína, že príbuzní, priatelia či susedia ho označujú za príjemného, usmievavého človeka a ideálneho zaťa.

Nemecká tlač dnes píše, že pilot mal pred šiestimi rokmi veľmi vážne problémy s depresiou. Podľa denníka Bild, odvolávajúceho sa na interné dokumenty leteckej spoločnosti Lufthansa, liečba trvala pol druha roka. Bild poznamenal, že nemecké vyšetrovacie orgány túto dokumentáciu poskytnú francúzskym vyšetrovateľom.

Médiá citujú aj Carstena Spohra, predsedu predstavenstva spoločnosti Lufthansa, pod ktorú patria aj Germanwings. Ten vo štvrtok uviedol, že Lubitz v roku 2009 na šesť mesiacov prerušil pilotný výcvik. Spoločnosti vtedy neoznámil príčinu, ale neskôr prešiel všetkými testmi. "Jeho príprava bola dokonalá," uviedol Spohr.

Všetko o havárii lietadla vo francúzskych Alpách sa dočítate TU.


Lubitzovi známi pre nemecké médiá uviedli, že trpel syndrómom vyhorenia. Hovorkyňa spoločnosti Lufhansa dnes povedala, že spoločnosť nebude komentovať zdravotný stav svojho pilota.

Podľa francúzskeho psychiatra Samuela Le Pastiera, ktorého kontaktovala televízia BFMTV, pred tragédiou nebolo nijakými vyšetreniami a analýzami možné zistiť, že sa pripravoval na podobný čin. "V psychiatrii neexistuje žiadny objektívny test, ktorým by sa dal zistiť ten stupeň rozrušenia, že človek je schopný prejsť k činu".

O tom, že Lubitz podľa všetkého v utorok zámerne naviedol stroj A320 k zemi a spôsobil tak smrť ďalších 149 ľudí, informoval vo štvrtok v Marseille tamojší prokurátor Brice Robin.