Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Zahraničie

Haváriu vrtuľníka s českým miliardárom Kellnerom zrejme spôsobil pilot

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Rodina Kellnera, ktorý bol v čase tragédie najbohatším Čechom, podala tento rok žalobu na spoločnosť Soloy Helicopters, ktorá takéto lety prevádzkovala.

Washington 28. septembra (TASR) - Pravdepodobnou príčinou havárie vrtuľníka na Aljaške, pri ktorej zahynul v roku 2021 český miliardár Petr Kellner a ďalší štyria ľudia, bola neschopnosť pilota vhodne zareagovať na zlú viditeľnosť. Uvádza sa to v správe, ktorú v stredu večer miestneho času zverejnil americký Národný úrad pre bezpečnosť v doprave (NTSB). TASR správu prevzala z agentúry AP.

NTSB uvádza, že k havárii prispel aj "neadekvátny výcvik pilotov" spoločnosti Soloy, ktorá lety organizovala, a tiež "nedostatočný dohľad" zo strany inšpektora amerického Federálneho úradu pre letectvo.

Pri havárii zahynuli okrem 56-ročného Kellnera aj tréner snowboardingu Benjamin Larochaix (50) z Česka, dvaja americkí horskí vodcovia - Gregory Harms (52) a Sean McManamy (38), a pilot Zachary Russell (33). Jediným preživším bol bývalý český reprezentant v snowboardingu David Horváth (52).

Skupina sa v oblasti venovala tzv. heliskiingu, a síce extrémnej forme lyžovania, pri ktorej lyžiarov vyvezie na svah vrtuľník a oni sa potom spúšťajú mimo zjazdoviek.

Horváthove zranenia zahŕňali "rozsiahle omrzliny na oboch rukách", pričom podľa správy NTSB k ich závažnosti prispelo oneskorené upovedomenie pátracích a záchranných tímov.

Rodina Kellnera, ktorý bol v čase tragédie najbohatším Čechom, podala tento rok žalobu na spoločnosť Soloy Helicopters, ktorá takéto lety prevádzkovala.

Horváth vyšetrovateľom povedal, že vrtuľník sa pred osudnou haváriou pokúšal pristáť na horskom hrebeni, čo sa mu na prvýkrát nepodarilo. Pri druhom pokuse vrtuľník pohltila hmla, narazil do kopca a následne sa začať valiť dolu svahom.

NTSB aj na základe jeho výpovedí vyvodila, že pilot zrejme počas druhého pokusu o pristátie zažil tzv. bielu tmu a stratil vizuálny kontakt s hrebeňom kopca, v dôsledku čoho došlo k havárii.