Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 20. november 2024Meniny má Félix
< sekcia Zahraničie

Martin Husovský získal v Poľsku divadelnú cenu za hudbu

Na snímke hudobník Martin Husovský zo skupiny Komajota. Foto: TASR/Milan Kapusta

Prihlásených bolo 130 divadelných hier, ktoré za uplynulú divadelnú sezónu vytvorilo 81 poľských divadiel.

Bratislava/Prešov 5. júla (TASR) - Prešovský skladateľ a hudobník Martin Husovský, líder skupiny Komajota, získal medzinárodné uznanie. Za hudbu k bábkovému predstaveniu Pod Adresem Marzeń (Na adrese snov) dostal v Poľsku prestížnu cenu v rámci 25. udeľovania cien za súčasné poľské dramatické umenie, u severných susedov ako 25. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Udeľovanie cien organizuje renomovaný Divadelný inštitút Zbigniewa Raszewského. Prihlásených bolo 130 divadelných hier, ktoré za uplynulú divadelnú sezónu vytvorilo 81 poľských divadiel. Víťazov vyberala odborná porota zložená z kritikov a tvorcov. TASR informoval PR manažér Edo Kopček.

Martin Husovský sa deväť rokov venuje popri tvorbe pre svoju domovskú kapelu Komajota aj divadelnej hudbe. Jeho prvotinou bola hudba pre žilinské divadlo k predstaveniu Popolvár Najväčší na Svete. Odvtedy skomponoval hudbu pre približne tridsať divadelných hier.

Vyzdvihnúť treba muzikály Jana z Arku a Nikola Šuhaj pre Divadlo Jonáša Záborského, za zmienku stojí tiež skutočnosť, že okrem oceneného predstavenia Na adrese snov, má na svojom konte deväť premiér len v tejto divadelnej sezóne.

Koľko tajomstiev môže skrývať jedna malá budova? A koľko snov sa v nej splnilo, pýta sa v anotácii Marek Zakostelecký, režisér hry, ktorý Martina Husovského oslovil na spoluprácu a získal cenu za scénografiu.

„Je to pocta budove, v ktorej to divadlo sídli už veľa rokov. Celá jej história je veľmi bohatá. Bol to hotel, kino a nakoniec tam vzniklo divadlo. Hra zobrazuje osem príbehov, ktoré sa v tej budove odohrávali. Dokonca to bol sklad rýb a jedna scéna je venovaná dievčatku, ktoré chcelo plávať s rybami, pretože ich svet jej prišiel krajší ako ten, v ktorom v skutočnosti žila,“ približuje hru Martin Husovský. Text napísala Elżbieta Chowaniec.

Hru uviedlo Bábkové divadlo Kubus Kielce, celým názvom Teatr Lalki i Aktora Kubuś w Kielcach. Určená je predovšetkým pre deti, ale rýchlo si získala aj dospelého diváka. Náš skladateľ si pochvaľuje spoluprácu s českým režisérom Marekom Zakosteleckým.

„S ním je to vždy magické a čarovné, pretože je takisto skvelý scénograf a od začiatku to videl v pekných obrázkoch, skôr rozprávkovo a komiksovo.“

Hra sa od svojho uvedenia tešila pozitívnym recenziám a kritici vyzdvihovali aj hudbu nášho skladateľa. „Na pódiu účinkuje sedem kieleckých hercov. Všetci pôsobia veľmi dobre. Celé predstavenie umocňuje nostalgická a zasnená hudba Martina Husovského,“ píše na svojom webe denník Gazeta Wyborcza Kielce.

Samotná hudba k prestaveniu vznikala priamo v divadle, počas skúšok, pred nimi aj po nich. Celkovo to zabralo približne tri týždne čistého času.

„Marek má taký spôsob práce, že celý tvorivý tím je na mieste. Mal som tam so sebou prenosné štúdio, ktoré so sebou nosím, keď idem niekam nahrávať. Chodiť do Poľska bolo veľké dobrodružstvo. Predstavenie má krátko cez hodinu a je v ňom veľa hudby. Vstával som o piatej ráno, aby som stihol upraviť veci do deviatej, keď začínala ďalšia skúška a pracoval som na hudbe aj do noci po skúškach.“

K tomuto veľkému zahraničnému úspechu si Martin Husovský pripísal aj jedno ocenenie na domácej pôde. Predstavenie Moral Insanity získalo cenu Grand Prix nová dráma.

„Je to laureát, ocenenie dostalo celé predstavenie, a tiež sa z toho veľmi teším, že Moral Insanity takto zarezonovalo. Trošku sa ma to týkalo, ale nebolo to ocenenie výlučne za hudbu. O to šialenejšie je, že to v Poľsku bolo práve za muziku, ktorú som zložil,“ dodal na záver Husovský.