Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 29. december 2024Meniny má Milada
< sekcia Zahraničie

Vojaci sa ručne pokúsia dokončiť tunel k uviaznutým robotníkom v Indii

Indickí vojaci zasahujú počas záchranných pri vyslobodení 41 robotníkov, ktorí 12. novembra uviazli v zavalenom tuneli na severe Indie v nedeľu 26. novembra 2023. Foto: TASR/AP

Záchranári tunel začali hĺbiť minulý týždeň pomocou oceľového potrubia. Vŕtacie zariadenie sa však poškodilo, keď narazilo na kovové trámy a zavalené vozidlá.

Naí Dillí 27. novembra (TASR) - Príslušníci indickej armády sa v pondelok chystali ručne dokončiť výkopové práce s cieľom vyslobodiť 41 robotníkov, ktorí 12. novembra uviazli v zavalenom tuneli na severe Indie. TASR správu prevzala z agentúry AFP.

Vojaci na poslednom deväťmetrovom úseku ručne odstránia zával kameňov a dokončia 57 metrov dlhý prístupový tunel. Záchranári ho začali hĺbiť minulý týždeň pomocou oceľového potrubia. Vŕtacie zariadenie sa však poškodilo, keď narazilo na kovové trámy a zavalené vozidlá.

"Zlomené časti vrtného stroja zaseknuté v tuneli boli odstránené," uviedol miestny predstaviteľ. Záchranári a vojaci sa podľa jeho slov pripravujú na ručné hĺbenie tunela. Priestor má byť dostatočne široký, aby sa cezeň preplazil dospelý muž. Náročnú úlohu komplikuje počasie, keď teplota na mieste prác klesla na štyri stupne Celzia.

"(Úspech) Závisí od toho, ako sa bude správať terén," povedal expert na tunely a poradca záchranárov Chris Cooper. Záchranári môžu podľa jeho slov ešte naraziť na ťažké nosníky. "Sme presvedčení, že ich dokážeme prekonať," povedal.

Záchrancovia medzičasom začali ďalší vertikálny vrt a v nedeľu dosiahli hĺbku 19 metrov z 89 metrov k uviaznutým robotníkom. V oblasti, ktorú už zasiahol zával je tento postup rizikový. Záchranári hĺbia aj tretiu a oveľa dlhšiu prístupovú cestu s dĺžkou približne 480 metrov.

Tunel, v ktorom robotníci pracovali, má po dostavaní prepojiť hinduistické pútnické mestá Uttarkaši a Jamunotri. Ide o súčasť projektu indickej vlády na zlepšenie dopravného spojenia v oblasti pri hraniciach s Čínou. Na riziko závalov a zosuvov v nestabilnom geologickom podloží ešte pred začiatkom výstavby upozorňovali odborníci.