Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Zahraničie

Inzeráty platené z Ruska sa zamerali na Wisconsin a Michigan

Ilustračná snímka. Foto: TASR

Cieľovou skupinou boli kľúčové demografické skupiny v oboch štátoch. Reklamy obsahovali sociálne a politické posolstvá, ktoré v USA vyvolávajú silné kontroverzie, napr. protimoslimské nálady.

Washington 4. októbra (TASR) - S Ruskom spájané reklamné oznámenia zverejnené na Facebooku počas vlaňajšej kampane pred prezidentskými voľbami v USA sa zameriavali najmä na americké štáty Michigan a Wisconsin. Informovala o tom dnes agentúra Reuters s odvolaním sa na spravodajskú televíziu CNN.

Cieľovou skupinou boli kľúčové demografické skupiny v oboch štátoch. Reklamy obsahovali sociálne a politické posolstvá, ktoré v USA vyvolávajú silné kontroverzie, napr. protimoslimské nálady.

Wisconsin a Michigan sú tzv. battleground states, ktoré nie sú ani tradične republikánske, ani tradične demokratické. V každých voľbách volia inak, a preto im kandidáti na prezidenta venujú v prezidentskej kampani viac pozornosti. V posledných voľbách v oboch týchto štátoch vyhral republikánsky kandidát Donald Trump, ktorý porazil svoju demokratickú súperku Hillary Clintonovú. Trump vyhral vo Wisconsine o 22.748 hlasov a v Michigane o 10.700 hlasov.

Inzeráty, ktoré si v období okolo vlaňajších prezidentských volieb zakúpila istá ruská internetová agentúra, videlo v USA približne desať miliónov amerických užívateľov sociálnej siete Facebook, informovala v utorok agentúra AP.

Takmer polovicu inzerátov, ktoré mali za cieľ ovplyvniť vnútornú politiku USA, videli užívatelia ešte pred prezidentskými voľbami a druhú (56 percent) po voľbách z 8. novembra 2016.

Podľa predstaviteľa Facebooku Elliota Schragea uvedené reklamy obsahovali sociálne a politické posolstvá, ktoré v USA vyvolávajú kontroverzie. Okrem iného sa zameriavali na problematiku sexuálnych menšín, prisťahovalectva a vlastníctva strelných zbraní. Platby za niektoré z inzerátov boli podľa neho vykonané priamo v ruských rubľoch.

Možné prepojenie medzi Trumpovým volebným štábom a Ruskom skúmajú špeciálny prokurátor Robert Mueller, ktorý pôsobil vo funkcii šéfa amerického Federálneho úradu pre vyšetrovanie (FBI), a viacero výborov amerického Kongresu. Rusko všetky podozrenia zo svojho zasahovania do predvolebného boja rozhodne odmieta.