Navrhované zmeny dublinských pravidiel by mali odstrániť existujúce nedostatky azylového systému EÚ a zaistiť, aby sa každý štát spravodlivo podieľal na spracúvaní žiadostí o udelenie azylu.
Autor TASR
Štrasburg 16. novembra (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) v utorok v Štrasburgu neschválili návrh výboru pre občianske slobody, spravodlivosť a vnútorné veci (LIBE) týkajúci sa reformy Dublinského systému prerozdeľovania utečencov v EÚ. Tento návrh je pre europoslancov z krajín Vyšehradskej štvorky (V4) neprijateľný, uviedol poslanec József Nagy (Most-Híd).
Europoslanci medzičasom odobrili mandát EP na rokovania s Radou EÚ o reforme azylového systému Únie. Tým, že v utorok boli vznesené námietky proti návrhom výboru LIBE, negociačný tím europarlamentu nebol pripravený na začatie rozhovorov s členskými štátmi. Poslanci EP sa k tejto téme vrátili vo štvrtok, v posledný deň novembrovej plenárnej schôdze.
Navrhované zmeny takzvaných dublinských pravidiel by mali odstrániť existujúce nedostatky azylového systému EÚ a zaistiť, aby sa každý členský štát spravodlivo podieľal na spracúvaní žiadostí o udelenie azylu.
Poslanec Nagy, ktorý je zástupcom koordinátora skupiny európskych ľudovcov (EĽS) v LIBE, v správe pre médiá upozornil na sedem argumentov, prečo je návrh neprijateľný pre krajiny V4:
- návrh neobsahuje ročný horný limit prijatých osôb do EÚ ani mechanizmus jeho stanovenia a preberá funkciu "magnetu", pretože priláka ďalších migrantov, aby sa vydali na cestu do EÚ, čo znamená väčší nápor na ročný rozpočet Únie;
- nie je v ňom zakotvený mechanizmus dôsledného posúdenia oprávnenosti uchádzačov o azyl a chýba aj vykonateľný mechanizmus nútených návratov ekonomických migrantov;
- umožňuje mimovládnym organizáciám v krajinách konfliktu, aby robili nábor, posudzovali žiadateľov o azyl a prepravovali ich do EÚ;
- naivný prístup k reformám, ktoré majú zrýchliť a zjednodušiť rozhodovací proces o poskytnutí azylu, lebo motivuje prevádzačov a falšovateľov dokumentov;
- trvalý prerozdeľovací mechanizmus je nad rámec kompetencií EÚ, keďže nejde o mimoriadny zákonodarný proces EÚ v núdzovej situácii;
- tresty v podobe zastavenia čerpania eurofondov úradníkmi namiesto sankcií Súdneho dvora EÚ sú v rozpore so zakladajúcimi zmluvami;
- finančné sankcie by vzhľadom na nepomer alokácií európskych fondov pre mnohé krajiny boli pre niektoré štáty závažné a pre iné zanedbateľné a nemotivujúce.
Poslanec Nagy skonštatoval, že dôsledkom takej regulácie by bola zvýšená vlna utečencov a ekonomických migrantov na vonkajších hraniciach EÚ a zrejme aj trvalé obnovenie kontrol na schengenských vnútorných hraniciach.
Europoslanci medzičasom odobrili mandát EP na rokovania s Radou EÚ o reforme azylového systému Únie. Tým, že v utorok boli vznesené námietky proti návrhom výboru LIBE, negociačný tím europarlamentu nebol pripravený na začatie rozhovorov s členskými štátmi. Poslanci EP sa k tejto téme vrátili vo štvrtok, v posledný deň novembrovej plenárnej schôdze.
Navrhované zmeny takzvaných dublinských pravidiel by mali odstrániť existujúce nedostatky azylového systému EÚ a zaistiť, aby sa každý členský štát spravodlivo podieľal na spracúvaní žiadostí o udelenie azylu.
Poslanec Nagy, ktorý je zástupcom koordinátora skupiny európskych ľudovcov (EĽS) v LIBE, v správe pre médiá upozornil na sedem argumentov, prečo je návrh neprijateľný pre krajiny V4:
- návrh neobsahuje ročný horný limit prijatých osôb do EÚ ani mechanizmus jeho stanovenia a preberá funkciu "magnetu", pretože priláka ďalších migrantov, aby sa vydali na cestu do EÚ, čo znamená väčší nápor na ročný rozpočet Únie;
- nie je v ňom zakotvený mechanizmus dôsledného posúdenia oprávnenosti uchádzačov o azyl a chýba aj vykonateľný mechanizmus nútených návratov ekonomických migrantov;
- umožňuje mimovládnym organizáciám v krajinách konfliktu, aby robili nábor, posudzovali žiadateľov o azyl a prepravovali ich do EÚ;
- naivný prístup k reformám, ktoré majú zrýchliť a zjednodušiť rozhodovací proces o poskytnutí azylu, lebo motivuje prevádzačov a falšovateľov dokumentov;
- trvalý prerozdeľovací mechanizmus je nad rámec kompetencií EÚ, keďže nejde o mimoriadny zákonodarný proces EÚ v núdzovej situácii;
- tresty v podobe zastavenia čerpania eurofondov úradníkmi namiesto sankcií Súdneho dvora EÚ sú v rozpore so zakladajúcimi zmluvami;
- finančné sankcie by vzhľadom na nepomer alokácií európskych fondov pre mnohé krajiny boli pre niektoré štáty závažné a pre iné zanedbateľné a nemotivujúce.
Poslanec Nagy skonštatoval, že dôsledkom takej regulácie by bola zvýšená vlna utečencov a ekonomických migrantov na vonkajších hraniciach EÚ a zrejme aj trvalé obnovenie kontrol na schengenských vnútorných hraniciach.