Ak má Európa zostať hlavnou turistickou destináciou, je potrebné viac iniciatív v oblasti kultúry.
Autor OTS
Brusel 30. októbra (OTS) - Európa je svetovou turistickou destináciou číslo jedna. V roku 2013 prekročilo hranice EÚ za účelom dovolenky celkovo 564 miliónov ľudí, čo predstavuje 52 % z celkového počtu turistov na svete. Napriek tomu sa však konkurenčná výhoda európskeho cestovného ruchu za posledné roky zmenšovala. V roku 1980 bol podiel príchodov zahraničných turistov do Európy 63 %. V roku 2010 sa tento podiel znížil na 51 % a predpokladá sa, že v roku 2030 klesne až na 30%. Vzhľadom na tento vývoj sa európski ministri pre cestovný ruch a kultúru dnes stretnú v Neapole a v rámci neformálnej diskusie pred 13. ročníkom Európskeho fóra cestovného ruchu predebatujú, ako najlepšie využiť synergiu medzi cestovným ruchom a kultúrou na to, aby zvýšili počet pracovných miest a hospodársku prosperitu v týchto odvetviach.
Vo svojom úvodnom prejave na dnešnom Fóre cestovného ruchu európsky Ferdinando Nelli Feroci, komisár pre priemysel a podnikanie povedal: „Témy dnešnej diskusie prispejú k hospodárskemu rastu a vytváraniu pracovných miest v odvetví cestovného ruchu. Kultúrne dedičstvo a cestovný ruch majú pre naše hospodárstva i pre naše spoločnosti tak hmotnú, ako aj nehmotnú hodnotu. Propagovanie kultúry a zlepšovanie kvality služieb turistom prispeje k spoločenskej súdržnosti a integrácii, prinesie nový život do zabudnutých oblastí, vytvorí miestne pracovné miesta a zlepší kvalitu života v miestnych komunitách.
Naše bohaté kultúrne dedičstvo by sme mali využiť chytrým spôsobom, najmä s pomocou informačno-komunikačných technológií, zlepšených schopností, investovaním do udržateľných a cenovo dostupných spôsobov prepravy a propagovaním našej kultúry a cestovného ruchu po celom svete. Hlavnou výzvou je vytvorenie novej synergie medzi cestovným ruchom a kultúrou a pretvorenie nášho kultúrneho bohatstva do podoby, ktorá obstojí na konkurenčnom trhu zahraničného cestovného ruchu.“
V období od decembra 2013 do marca 2014 uskutočnila Európska komisia dve dôležité verejné konzultácie o „administratívnych a regulačných rámcoch ovplyvňujúcich sektor cestovného ruchu“ a o „vízii budúcnosti európskeho cestovného ruchu“.
Výsledky odhalili nasledujúce kľúčové problémy, ktorým bude musieť sektor turizmu čeliť v období nadchádzajúcich piatich až desiatich rokov: narastajúci dopyt po nových produktoch cestovného ruchu prispôsobených na mieru požiadavkám turistov, rastúca konkurencia destinácií mimo Európskej únie, sezónnosť a problémy s udržaním kvalifikovaného personálu. Pokiaľ ide o príležitosti pre ďalší rozvoj, najčastejšie sa spomínalo rozsiahlejšie využívanie informačno-komunikačných technológií, preorientovanie sa na trh pre seniorov a na domáci cestovný ruch, zameranie sa na ekologicky orientovaný cestovný ruch a na trh cestovného ruchu pre rodiny.
Okrem neformálneho stretnutia ministrov z členských štátov EÚ bude tohtoročné Fórum cestovného ruchu príležitosťou pre pracovníkov a vedúce osobnosti z oblasti cestovného ruchu vymeniť si osvedčené postupy a skúsenosti, ako aj prediskutovať perspektívy do budúcna a výzvy, ktorým tento sektor bude musieť čeliť. Tohtoročné fórum, ktoré sa bude zaoberať témou „Cestovný ruch a kultúra v Európe – inovatívne kroky zamerané na vytváranie pracovných miest a rast“, sa zameria na diskusie o vzájomnom pôsobení cestovného ruchu a kultúry a na nasledujúce štyri kľúčové témy, ktoré sú pre obe oblasti veľmi dôležité:
1) Digitalizácia a inovácia v cestovnom ruchu
Viac ako 95% cestujúcich dnes na svojich cestách využíva digitálne technológie. Digitalizácia je jedným z kľúčových megatrendov, ktoré predurčujú budúcnosť odvetvia cestovného ruchu a konkurencieschopnosti jednotlivých spoločností v neustále vyvíjajúcom sa prostredí a v prostredí turistov, ktorí sa čoraz viac spoliehajú na svoje smartfóny.
2) Udržateľná mobilita a prístup k destináciám
Preprava a prístup k destináciám sú kľúčovými prvkami odvetvia cestovného ruchu.
3) Školenia a vzdelávanie v odvetví cestovného ruchu
Kľúčovými predpokladom na prežitie čoraz silnejšej konkurencie a ďalšieho rastu sú nadštandardné služby zákazníkom poskytované kvalifikovaným personálom. Na to, aby bola Európa schopná udržať si svoju vedúcu pozíciu najobľúbenejšej turistickej destinácie, bude kvalita nových pracovných síl rozhodujúca.
4) Propagovanie Európy ako turistickej destinácie
Veľký podiel Európy na trhu zahraničného cestovného ruchu, bude nevyhnutne klesať v dôsledku rýchleho rozvoja cestovného ruchu v nových objavujúcich sa oblastiach vo svete. Ak má Európa ostať na čele ako najobľúbenejšia turistická destinácia, je dôležité zvýšiť úsilie a propagovať Európu ako jedinečnú destináciu, najmä na trhoch mimo Európskej únie.
Viac informácií nájdete na stránkach:
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/tourism/index_en.htm
http://ec.europa.eu/enterprise/tourism-business-portal
http://ec.europa.eu/eures/
Vo svojom úvodnom prejave na dnešnom Fóre cestovného ruchu európsky Ferdinando Nelli Feroci, komisár pre priemysel a podnikanie povedal: „Témy dnešnej diskusie prispejú k hospodárskemu rastu a vytváraniu pracovných miest v odvetví cestovného ruchu. Kultúrne dedičstvo a cestovný ruch majú pre naše hospodárstva i pre naše spoločnosti tak hmotnú, ako aj nehmotnú hodnotu. Propagovanie kultúry a zlepšovanie kvality služieb turistom prispeje k spoločenskej súdržnosti a integrácii, prinesie nový život do zabudnutých oblastí, vytvorí miestne pracovné miesta a zlepší kvalitu života v miestnych komunitách.
Naše bohaté kultúrne dedičstvo by sme mali využiť chytrým spôsobom, najmä s pomocou informačno-komunikačných technológií, zlepšených schopností, investovaním do udržateľných a cenovo dostupných spôsobov prepravy a propagovaním našej kultúry a cestovného ruchu po celom svete. Hlavnou výzvou je vytvorenie novej synergie medzi cestovným ruchom a kultúrou a pretvorenie nášho kultúrneho bohatstva do podoby, ktorá obstojí na konkurenčnom trhu zahraničného cestovného ruchu.“
Kľúčové výzvy do budúcnosti a príležitosti európskeho cestovného ruchu
V období od decembra 2013 do marca 2014 uskutočnila Európska komisia dve dôležité verejné konzultácie o „administratívnych a regulačných rámcoch ovplyvňujúcich sektor cestovného ruchu“ a o „vízii budúcnosti európskeho cestovného ruchu“.
Výsledky odhalili nasledujúce kľúčové problémy, ktorým bude musieť sektor turizmu čeliť v období nadchádzajúcich piatich až desiatich rokov: narastajúci dopyt po nových produktoch cestovného ruchu prispôsobených na mieru požiadavkám turistov, rastúca konkurencia destinácií mimo Európskej únie, sezónnosť a problémy s udržaním kvalifikovaného personálu. Pokiaľ ide o príležitosti pre ďalší rozvoj, najčastejšie sa spomínalo rozsiahlejšie využívanie informačno-komunikačných technológií, preorientovanie sa na trh pre seniorov a na domáci cestovný ruch, zameranie sa na ekologicky orientovaný cestovný ruch a na trh cestovného ruchu pre rodiny.
Okrem neformálneho stretnutia ministrov z členských štátov EÚ bude tohtoročné Fórum cestovného ruchu príležitosťou pre pracovníkov a vedúce osobnosti z oblasti cestovného ruchu vymeniť si osvedčené postupy a skúsenosti, ako aj prediskutovať perspektívy do budúcna a výzvy, ktorým tento sektor bude musieť čeliť. Tohtoročné fórum, ktoré sa bude zaoberať témou „Cestovný ruch a kultúra v Európe – inovatívne kroky zamerané na vytváranie pracovných miest a rast“, sa zameria na diskusie o vzájomnom pôsobení cestovného ruchu a kultúry a na nasledujúce štyri kľúčové témy, ktoré sú pre obe oblasti veľmi dôležité:
1) Digitalizácia a inovácia v cestovnom ruchu
Viac ako 95% cestujúcich dnes na svojich cestách využíva digitálne technológie. Digitalizácia je jedným z kľúčových megatrendov, ktoré predurčujú budúcnosť odvetvia cestovného ruchu a konkurencieschopnosti jednotlivých spoločností v neustále vyvíjajúcom sa prostredí a v prostredí turistov, ktorí sa čoraz viac spoliehajú na svoje smartfóny.
2) Udržateľná mobilita a prístup k destináciám
Preprava a prístup k destináciám sú kľúčovými prvkami odvetvia cestovného ruchu.
3) Školenia a vzdelávanie v odvetví cestovného ruchu
Kľúčovými predpokladom na prežitie čoraz silnejšej konkurencie a ďalšieho rastu sú nadštandardné služby zákazníkom poskytované kvalifikovaným personálom. Na to, aby bola Európa schopná udržať si svoju vedúcu pozíciu najobľúbenejšej turistickej destinácie, bude kvalita nových pracovných síl rozhodujúca.
4) Propagovanie Európy ako turistickej destinácie
Veľký podiel Európy na trhu zahraničného cestovného ruchu, bude nevyhnutne klesať v dôsledku rýchleho rozvoja cestovného ruchu v nových objavujúcich sa oblastiach vo svete. Ak má Európa ostať na čele ako najobľúbenejšia turistická destinácia, je dôležité zvýšiť úsilie a propagovať Európu ako jedinečnú destináciu, najmä na trhoch mimo Európskej únie.
Viac informácií nájdete na stránkach:
http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/tourism/index_en.htm
http://ec.europa.eu/enterprise/tourism-business-portal
http://ec.europa.eu/eures/