V prvom podrobnom televíznom interview od nehody z 13. januára Schettino priznal svoju zodpovedať kapitána a zveril sa, že na obete katastrofy neustále myslí.
Autor TASR
Rím 11. júla (TASR) - Taliansky kapitán havarovanej výletnej lode Costa Concordia, Francesco Schettino, sa v utorok ospravedlnil za nehodu, pri ktorej zahynulo 32 ľudí.
Povedal tiež, že vo chvíli, keď obrovská loď narazila do skaly a tá potom plavidlo prederavila, sa nesústreďoval na riadenie plavby.
V prvom podrobnom televíznom interview od nehody z 13. januára Schettino priznal svoju zodpovedať kapitána a zveril sa, že na obete katastrofy neustále myslí.
"Keď sa stane nehoda, neuvádza sa len konkrétna loď alebo konkrétna spoločnosť," povedal Schettino pre taliansku televíziu Canale 5 potichu, ale s nápadným tikom v oku. "Uvádza sa aj konkrétny kapitán a preto je normálne, aby som sa ako zástupca tohto systému ospravedlnil," povedal.
Schettino poskytol televízii rozhovor po tom, čo ho minulý týždeň prepustili z domáceho väzenia. Je obvinený z mnohonásobného zabitia, spôsobenia nehody a predčasného opustenia lode.
Rodák z Neapola pripustil, že nekonal dostatočne rázne, keď už bolo jasné, že plavidlo s výtlakom 144.500 ton sa príliš priblížilo k ostrovu Giglio pri pobreží talianskeho Toskánska, kde potom narazilo na skalu.
"Bola to banálna nehoda, pri ktorej zlyhala výmena informácií medzi ľuďmi, kvôli čomu vznikli nedorozumenia a práve to teraz vyvoláva veľký hnev," povedal. "Akoby vtedy došlo k zatemneniu mysle každého človeka," vysvetlil.
"Cítim vinu, že som sa nevenoval riadeniu," uviedol kapitán, ale dodal, že momentálne riadenie plavby mal vtedy na starosti iný dôstojník.
"V tej chvíli som išiel hore na palubu a nariadil som, aby loď nastavili na manuálnu navigáciu, ale nevelil som ja. To bola povinnosť iného dôstojníka," vyhlásil Schettino.
Vyšetrovatelia ostro kritizovali spôsob, akým Schettino riešil situáciu po náraze lode do skaly. Obvinili ho, že priviedol 290 metrov dlhé plavilo príliš blízko k pobrežiu, príliš dlho odkladal evakuáciu a stratil kontrolu nad celou operáciou, lebo loď opustil ešte skôr ako všetkých 4200 pasažierov a členov posádky.
Schettino síce vždy priznával, že urobil chyby, ale povedal, že nie je jediný, koho by mali z tragédie obviňovať.
Na marcovom vypočúvaní pred súdnym procesom sa vyšetrovatelia zameriavali aj na niekoľko ďalších dôstojníkov a predstaviteľov lodnej spoločnosti Costa Cruises, ktorá patrí najväčšiemu prevádzkovateľovi výletných plavieb na svete - spoločnosti Carnival Corporation.
Povedal tiež, že vo chvíli, keď obrovská loď narazila do skaly a tá potom plavidlo prederavila, sa nesústreďoval na riadenie plavby.
V prvom podrobnom televíznom interview od nehody z 13. januára Schettino priznal svoju zodpovedať kapitána a zveril sa, že na obete katastrofy neustále myslí.
"Keď sa stane nehoda, neuvádza sa len konkrétna loď alebo konkrétna spoločnosť," povedal Schettino pre taliansku televíziu Canale 5 potichu, ale s nápadným tikom v oku. "Uvádza sa aj konkrétny kapitán a preto je normálne, aby som sa ako zástupca tohto systému ospravedlnil," povedal.
Video: Pobyt na Coste Concordia pred potopením
Schettino poskytol televízii rozhovor po tom, čo ho minulý týždeň prepustili z domáceho väzenia. Je obvinený z mnohonásobného zabitia, spôsobenia nehody a predčasného opustenia lode.
Rodák z Neapola pripustil, že nekonal dostatočne rázne, keď už bolo jasné, že plavidlo s výtlakom 144.500 ton sa príliš priblížilo k ostrovu Giglio pri pobreží talianskeho Toskánska, kde potom narazilo na skalu.
"Bola to banálna nehoda, pri ktorej zlyhala výmena informácií medzi ľuďmi, kvôli čomu vznikli nedorozumenia a práve to teraz vyvoláva veľký hnev," povedal. "Akoby vtedy došlo k zatemneniu mysle každého človeka," vysvetlil.
"Cítim vinu, že som sa nevenoval riadeniu," uviedol kapitán, ale dodal, že momentálne riadenie plavby mal vtedy na starosti iný dôstojník.
"V tej chvíli som išiel hore na palubu a nariadil som, aby loď nastavili na manuálnu navigáciu, ale nevelil som ja. To bola povinnosť iného dôstojníka," vyhlásil Schettino.
Vyšetrovatelia ostro kritizovali spôsob, akým Schettino riešil situáciu po náraze lode do skaly. Obvinili ho, že priviedol 290 metrov dlhé plavilo príliš blízko k pobrežiu, príliš dlho odkladal evakuáciu a stratil kontrolu nad celou operáciou, lebo loď opustil ešte skôr ako všetkých 4200 pasažierov a členov posádky.
Schettino síce vždy priznával, že urobil chyby, ale povedal, že nie je jediný, koho by mali z tragédie obviňovať.
Na marcovom vypočúvaní pred súdnym procesom sa vyšetrovatelia zameriavali aj na niekoľko ďalších dôstojníkov a predstaviteľov lodnej spoločnosti Costa Cruises, ktorá patrí najväčšiemu prevádzkovateľovi výletných plavieb na svete - spoločnosti Carnival Corporation.