Európska komisia 12. marca pozastavila platnosť progresívnych sadzieb dane z reklamy v Maďarsku.
Autor TASR
Budapešť 27. mája (TASR) - Poslanci maďarského parlamentu dnes v rámci jarnej schôdze schválili novelu zákona o dani z reklamy potom, čo Európska komisia (EK) mala vážne výhrady voči pôvodnému zákonu. Spravodajský server Napi.hu v tejto súvislosti poznamenal, že medzi maďarskou vládou a Bruselom sa tým konflikt zrejme nekončí, novela totiž nerieši všetky námietky EK.
Za novelu zákona, ktorú vláda predložila zákonodarnému zboru 22. mája, hlasovalo 114 poslancov, 50 bolo proti. Návrh prerokovali v zrýchlenom konaní.
Hlavnou zmenou novely je zníženie hranice príjmov z reklamy, ktoré nepodliehajú dani, a to z pôvodných 500 miliónov forintov (1,6 milióna eur) na 100 miliónov forintov a nahradenie progresívnych sadzieb jednotnou 5,3-% sadzbou.
EK 12. marca pozastavila platnosť progresívnych sadzieb dane z reklamy v Maďarsku. Odvtedy síce právne existovala daň z reklamy, ale bez kľúčov. Dôvodom tohto radikálneho kroku komisie bola najmä najvyššia sadzba dane s kľúčom 50 %, ktorú mala podľa príjmov z reklamy zaplatiť komerčná televízia RTL. Tá sa k maďarskej vláde stavala veľmi kriticky.
Novela však nerieši výhrady EK týkajúce sa určenia základu dane. Samotný zisk, na základe ktorého sa určuje tento základ, totiž neberie do úvahy výrobné náklady.
Opozícia tvrdila, že daň z reklamy je prostriedkom na trestanie istých médií. Poslanec Sándor Burány z opozičnej Maďarskej socialistickej strany (MSZP) povedal, že tento sektor by nemal byť vôbec zdaňovaný. "Daň zasiahne najviac nezávislé médiá, pretože médiá blízke vláde sú kompenzované iným spôsobom," dodal.
(1 EUR = 309,17 HUF)
Za novelu zákona, ktorú vláda predložila zákonodarnému zboru 22. mája, hlasovalo 114 poslancov, 50 bolo proti. Návrh prerokovali v zrýchlenom konaní.
Hlavnou zmenou novely je zníženie hranice príjmov z reklamy, ktoré nepodliehajú dani, a to z pôvodných 500 miliónov forintov (1,6 milióna eur) na 100 miliónov forintov a nahradenie progresívnych sadzieb jednotnou 5,3-% sadzbou.
EK 12. marca pozastavila platnosť progresívnych sadzieb dane z reklamy v Maďarsku. Odvtedy síce právne existovala daň z reklamy, ale bez kľúčov. Dôvodom tohto radikálneho kroku komisie bola najmä najvyššia sadzba dane s kľúčom 50 %, ktorú mala podľa príjmov z reklamy zaplatiť komerčná televízia RTL. Tá sa k maďarskej vláde stavala veľmi kriticky.
Novela však nerieši výhrady EK týkajúce sa určenia základu dane. Samotný zisk, na základe ktorého sa určuje tento základ, totiž neberie do úvahy výrobné náklady.
Opozícia tvrdila, že daň z reklamy je prostriedkom na trestanie istých médií. Poslanec Sándor Burány z opozičnej Maďarskej socialistickej strany (MSZP) povedal, že tento sektor by nemal byť vôbec zdaňovaný. "Daň zasiahne najviac nezávislé médiá, pretože médiá blízke vláde sú kompenzované iným spôsobom," dodal.
(1 EUR = 309,17 HUF)