Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 16. november 2024Meniny má Agnesa
< sekcia Zahraničie

Vysoké odmeny v automobilkách nie sú podľa Merkelovej spravodlivé

Angela Merkelová, archívne foto. Foto: TASR/AP

Merkelová pripomenula, že nie je na politikoch, aby určovali strop pre odmeny vedúcim pracovníkom v súkromných firmách.

Berlín 21. augusta (TASR) - Odmeny vo výške niekoľkých miliónov eur pre vedúcich pracovníkov nemeckých automobiliek nie sú spravodlivé vzhľadom na "poškvrnený" obraz tohto odvetvia v súvislosti s emisným škandálom. Vyhlásila dnes nemecká kancelárka Angela Merkelová.

"Nie, nemyslím si, že je to spravodlivé. Neviem, ako bude automobilový priemysel reagovať," povedala Merkelová v rozhovore pre napredávanejší nemecký denník Bild, ktorý noviny vysielali on-line.

Kancelárka dodala: "Majú dozorné rady, v ktorých sedia aj zástupcovia odborov, a myslím si, že by mali zaujať citlivejší prístup (k vyplácaniu odmien šéfom)".

Merkelová ale pripomenula, že nie je na politikoch, aby určovali strop pre odmeny vedúcim pracovníkom v súkromných firmách.

Nemecké ministerstvo financií (MF) dnes zase vo svojej správe uviedlo, že emisný škandál domácich automobiliek predstavuje riziko pre celú ekonomiku. Podľa neho však aktuálne nie je možné presne kvantifikovať vplyv škandálu.

V správe, ktorú ministerstvo aktualizuje každý mesiac, vymenovalo riziká, ktoré ohrozujú najväčšiu európsku ekonomiku. Sú nimi emisný škandál, brexit a protekcionistická obchodná politika USA.

Automobilový priemysel je najväčším nemeckým exportérom a zamestnáva približne 800.000 ľudí.

"Riziká (pre ekonomiku) spojené s tým, ako bude vyzerať brexit a s budúcou obchodnou politikou USA, pretrvávajú," uviedlo ministerstvo. "Takzvaná dieselová kríza by mala byť klasifikovaná ako nové riziko pre nemeckú ekonomiku, aj keď v súčasnosti nie je možné ho kvantifikovať," dodalo.

Silné výdavky domácností aj štátu boli hlavným impulzom hospodárskeho rastu Nemecka o 0,6 % v 2. štvrťroku. Slabší čistý zahraničný obchod, naopak, tlmil jeho rast, keďže vývoz sa zvýšil menej ako dovoz. Ministerstvo očakáva, že priemyselný sektor bude pokračovať v expanzii aj v 3. štvrťroku. Naznačujú to silné objednávky a ukazovatele podnikateľského sentimentu.

Dieselová kríza by však mohla zatieniť rastové vyhliadky Nemecka. "Vzhľadom na dôležitosť automobilového priemyslu je potrebné, aby boli (vplyvy dieselovej krízy) klasifikované v strednodobom horizonte ako riziko pre celkový rozvoj hospodárstva."

Nemeckí politici a šéfovia automobiliek sa v auguste dohodli na prepracovaní softvéru motorov 5,3 milióna dieselových vozidiel tak, aby produkovali menej emisií v snahe napraviť poškodenú reputáciu tohto odvetvia priemyslu.

Európske protimonopolné úrady zároveň vyšetrujú podozrenie z kartelovej dohody medzi skupinou nemeckých výrobcov automobiliek, čo by mohlo viesť k vysokým pokutám.