Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Zahraničie

UZAVRETÉ: Za májovým pádom mexického lietadla na Kube môže posádka

Na snímke záchranári prehľadávajú trosky lietadla typu Boeing 737 kubánskych aerolíni, ktoré sa zrútilo bezprostredne po štarte z letiska v hlavnom meste Havana v piatok 18. mája 2018. Foto: TASR/AP

Havária si vyžiadala 112 životov.

Havana 18. júla (TASR) - Mexická charterová letecká spoločnosť Aerolíneas Damojh informovala, že "ľudská chyba" môže za pád lietadla, ktoré sa ešte v máji zrútilo krátko po štarte z medzinárodného letiska v kubánskom hlavnom meste Havana. Havária si vyžiadala 112 životov.

Spoločnosť k záveru, že došlo k pochybeniu na strane posádky lietadla, údajne dospela na základe štúdie záznamov z čiernej skrinky, ktoré podľa nej odhaľujú, že stroj vzlietol v príliš prudkom uhle.

Zväz mexických pilotov ASPA vzápätí označil za "nezodpovedné" vyhlásenie zmienených aerolínii, ktoré prišlo ešte pred ukončením oficiálneho vyšetrovania havárie. Za unáhlené ho v utorok podľa agentúry AP označili aj kubánske úrady vyšetrujúce príčinu pádu lietadla. Komisia vyšetrujúca haváriu vo vyhlásení odvysielanom kubánskou štátnou televíziou uviedla, že ešte neukončila analýzu "mnohých faktorov", ktoré 18. mája prispeli k pádu lietadla.

"Z tohto dôvodu je predčasné akékoľvek tvrdenie o možných príčinách, ktoré spôsobili smrteľnú nehodu," dodala.

Na palube stroja typu Boeing 737-200, ktorý prevádzkovali kubánske aerolínie Cubana de Aviación, bolo v čase jeho pádu 107 pasažierov z viacerých krajín a šesť členov posádky z Mexika. Pri tomto najhoršom leteckom nešťastí, aké sa udialo na Kube za uplynulých takmer 30 rokov, zahynulo 101 Kubáncov, sedem Mexičanov, dvaja Argentínčania a dvaja Afričania žijúci na Kube.

Havarované lietadlo mali aerolínie Cubana de Aviación prenajaté práve od mexickej spoločnosti Aerolíneas Damojh, používajúcej obchodný názov Global Air. Stroj dopadol na maniokovú plantáž blízko vzletovej dráhy, pričom bol ťažko poškodený a začal horieť.

Na vyšetrovaní havárie sa podieľajú aj experti z Mexika, USA a firmy Boeing. Havarované lietadlo malo 39 rokov.

Mexický úrad pre civilné letectvo informoval, že vykonáva vlastnú analýzu havárie, pričom k výsledkom ešte nedospel.