Stalo sa tak po rozhodnutí zo strany Severoatlantickej rady.
Autor TASR
Brusel 4. apríla (TASR) - Vzdušný priestor nad Kosovom bol vo štvrtok 3. apríla znovu otvorený pre prelety civilných a dopravných lietadiel, uviedla dnes v správe pre médiá Severoatlantická aliancia.
Stalo sa tak po rozhodnutí zo strany Severoatlantickej rady, ktorá prijala ponuku vlády Maďarska fungovať ako technický sprostredkovateľ preletov prostredníctvom svojho národného poskytovateľa letových navigačných služieb HungaroControl.
"Znovuotvorenie horného vzdušného koridoru v Kosove je významným príkladom regionálnej spolupráce a dôležitým krokom, ktorý prinesie prospech celému západnému Balkánu," uviedol v tejto súvislosti generálny tajomník NATO Anders Fogh Rasmussen.
Znovuotvorenie vzdušného priestoru povedie ku skráteniu letových trás v tomto regióne, vytvára značné úspory nákladov pre užívateľov vzdušného priestoru a predstavuje prínos pre životné prostredie.
Podľa odhadov znášalo dôsledky uzavretia vzdušného priestoru nad Kosovom každoročne okolo 180.000 civilných letov, čo bolo v súlade s rezolúciou Bezpečnostnej rady OSN č. 1244 a s vojenskou technickou dohodou z roku 1999, že vzdušný priestor nad Kosovom bude pod správou medzinárodných jednotiek NATO (KFOR).
Opätovné otvorenie horného vzdušného priestoru by nebolo možné bez medzinárodnej spolupráce pri procese normalizácie leteckej prevádzky v oblasti západného Balkánu, ktorá prebieha pod taktovkou aliancie.
Stalo sa tak po rozhodnutí zo strany Severoatlantickej rady, ktorá prijala ponuku vlády Maďarska fungovať ako technický sprostredkovateľ preletov prostredníctvom svojho národného poskytovateľa letových navigačných služieb HungaroControl.
"Znovuotvorenie horného vzdušného koridoru v Kosove je významným príkladom regionálnej spolupráce a dôležitým krokom, ktorý prinesie prospech celému západnému Balkánu," uviedol v tejto súvislosti generálny tajomník NATO Anders Fogh Rasmussen.
Znovuotvorenie vzdušného priestoru povedie ku skráteniu letových trás v tomto regióne, vytvára značné úspory nákladov pre užívateľov vzdušného priestoru a predstavuje prínos pre životné prostredie.
Podľa odhadov znášalo dôsledky uzavretia vzdušného priestoru nad Kosovom každoročne okolo 180.000 civilných letov, čo bolo v súlade s rezolúciou Bezpečnostnej rady OSN č. 1244 a s vojenskou technickou dohodou z roku 1999, že vzdušný priestor nad Kosovom bude pod správou medzinárodných jednotiek NATO (KFOR).
Opätovné otvorenie horného vzdušného priestoru by nebolo možné bez medzinárodnej spolupráce pri procese normalizácie leteckej prevádzky v oblasti západného Balkánu, ktorá prebieha pod taktovkou aliancie.