Sociálna sieť Facebook už o niekoľko dní zmení všeobecné obchodné podmienky (VOP), ktoré síce majú zjednodušiť používanie siete, no aj nakladanie s dátami klientov.
Autor TASR
Berlín 28. januára (TASR) - Sociálna sieť Facebook už o niekoľko dní zmení všeobecné obchodné podmienky (VOP), ktoré síce majú zjednodušiť používanie siete, no aj nakladanie s dátami klientov. Nemeckí ochrancovia dát vetria zlo a mienia proti Facebooku zakročiť. Informoval o tom denník Die Welt.
Nemeckí ochrancovia dát pohrozili sociálnej sieti Facebook pokutou za zneužívanie dát používateľov. Ak Facebook bude na základe nových VOP presúvať dáta v rámci koncernu, hrozí mu vysoká pokuta, ohlásil splnomocnenec pre Facebook Johannes Caspar po neverejnom vypočúvaní európskeho šéfa Facebooku Richarda Allana v nemeckom parlamente. Ten sa odmietol k veci vyjadriť.
Legislatívny výbor nemeckého parlamentu diskutoval o plánovaných zmenách. Poslanci a ochrancovia dát kritizovali najmä fakt, že Facebook neposkytuje dostatok informácií o tom, aké dáta zhromažďuje a ako s nimi nakladá.
Caspar uviedol, že Facebooku poslali dotazník k novým VOP a termín na odpoveď stanovili na koniec februára. Následne rozhodnú o ďalšom postupe. Facebook koncom januára zavádza nové (VOP) a každý, kto sa po 30. januári prihlási na svoje konto na Facebooku, automaticky súhlasí s novými VOP. Caspar však pochybuje o tom, že ďalšie používanie profilu na Facebooku stačí ako vyjadrenie takéhoto súhlasu.
Facebook tvrdí, že sa ho nemecké právo nedotýka, keďže svoje európske sídlo má v Írsku, kde sú štandardy ochrany dát nižšie než v Nemecku. Ochrancovia dát v tejto súvislosti poukazujú na prípad Google z roku 2012, keď uspeli na Súdnom dvore EÚ. Podľa rozhodnutia súdu sa Google musí podriadiť národnému právu a Caspar je presvedčený, že rovnaký princíp sa vzťahuje aj na Facebook.
Kritici sa obávajú, že koncern zmenou VOP uvoľní mieru ochrany dát, vďaka čomu sa k osobným údajom alebo profilom dostanú aj dcérske spoločnosti Facebooku, napríklad WhatsApp, Atlas či Instagram. Týmto spôsobom bude môcť sieť presne sledovať internetovú aktivitu svojich klientov a napríklad cielene vyberať reklamu. Používatelia však nemajú šancu sa brániť, jedinou možnosťou je úplne zrušiť profil.
Presne tento bod kritizoval aj štátny tajomník ministerstva spravodlivosti Ulrich Kelber, podľa ktorého Facebook zašiel príliš ďaleko. "Z tohto dôvodu chceme, aby ešte v roku 2015 bola schválená nová európska smernica o ochrane dát."
Nemeckí ochrancovia dát pohrozili sociálnej sieti Facebook pokutou za zneužívanie dát používateľov. Ak Facebook bude na základe nových VOP presúvať dáta v rámci koncernu, hrozí mu vysoká pokuta, ohlásil splnomocnenec pre Facebook Johannes Caspar po neverejnom vypočúvaní európskeho šéfa Facebooku Richarda Allana v nemeckom parlamente. Ten sa odmietol k veci vyjadriť.
Legislatívny výbor nemeckého parlamentu diskutoval o plánovaných zmenách. Poslanci a ochrancovia dát kritizovali najmä fakt, že Facebook neposkytuje dostatok informácií o tom, aké dáta zhromažďuje a ako s nimi nakladá.
Caspar uviedol, že Facebooku poslali dotazník k novým VOP a termín na odpoveď stanovili na koniec februára. Následne rozhodnú o ďalšom postupe. Facebook koncom januára zavádza nové (VOP) a každý, kto sa po 30. januári prihlási na svoje konto na Facebooku, automaticky súhlasí s novými VOP. Caspar však pochybuje o tom, že ďalšie používanie profilu na Facebooku stačí ako vyjadrenie takéhoto súhlasu.
Facebook tvrdí, že sa ho nemecké právo nedotýka, keďže svoje európske sídlo má v Írsku, kde sú štandardy ochrany dát nižšie než v Nemecku. Ochrancovia dát v tejto súvislosti poukazujú na prípad Google z roku 2012, keď uspeli na Súdnom dvore EÚ. Podľa rozhodnutia súdu sa Google musí podriadiť národnému právu a Caspar je presvedčený, že rovnaký princíp sa vzťahuje aj na Facebook.
Kritici sa obávajú, že koncern zmenou VOP uvoľní mieru ochrany dát, vďaka čomu sa k osobným údajom alebo profilom dostanú aj dcérske spoločnosti Facebooku, napríklad WhatsApp, Atlas či Instagram. Týmto spôsobom bude môcť sieť presne sledovať internetovú aktivitu svojich klientov a napríklad cielene vyberať reklamu. Používatelia však nemajú šancu sa brániť, jedinou možnosťou je úplne zrušiť profil.
Presne tento bod kritizoval aj štátny tajomník ministerstva spravodlivosti Ulrich Kelber, podľa ktorého Facebook zašiel príliš ďaleko. "Z tohto dôvodu chceme, aby ešte v roku 2015 bola schválená nová európska smernica o ochrane dát."