Účelom projektu na západnom pobeží krajiny je, aby sa plavidlá mohli vyhnúť polostrovu Stad a okolitým nebezpečným vodám.
Autor TASR
Oslo 5. apríla (TASR) - Nórsko predstavilo dnes plány na vybudovanie morského tunela, ktorý povedie cez horský masív, pričom pôjde o vôbec prvý projekt svojho druhu na svete. Účelom projektu na západnom pobeží krajiny je, aby sa plavidlá mohli vyhnúť polostrovu Stad a okolitým nebezpečným vodám.
Práce na hĺbení tunela sa začnú v roku 2019, informovala spravodajská stanica Sky News.
Tunel bude mať dĺžku 1,7 kilometra a šírku 36 metrov. Náklady na jeho výstavbu, ktorá bude trvať tri až štyri roky, sa odhadujú v prepočte na 295 miliónov eur. Podľa nórskeho ministra dopravy Ketila Solvika-Olsena plánovaný tunel umožní lodiam bezpečnejšiu plavbu a prepravu tovaru pozdĺž pobrežia.
Polostrov Stad je totiž najexponovanejšou lokalitou celého nórskeho pobrežia a plavidlá ho musia obchádzať cez rozbúrené a nebezpečné vody Severného mora, ktoré tu bičuje prudký vietor, čo spôsobuje, že mnohé lode musia čakať, kým sa počasie upokojí a až potom môžu pokračovať vo svojej trase.
Tunely pre lode existujú aj v iných kútoch sveta, napríklad Canal du Midi vo Francúzsku, avšak tunel cez masív polostrova Stad bude prvým, ktorý pojme plavidlá s nosnosťou do 16.000 ton, a to nákladné aj výletné vrátane plavidiel ikonickej spoločnosti Hurtigruten, premávajúce medzi mestami Bergen a Kirkenes.
Práce na hĺbení tunela sa začnú v roku 2019, informovala spravodajská stanica Sky News.
Tunel bude mať dĺžku 1,7 kilometra a šírku 36 metrov. Náklady na jeho výstavbu, ktorá bude trvať tri až štyri roky, sa odhadujú v prepočte na 295 miliónov eur. Podľa nórskeho ministra dopravy Ketila Solvika-Olsena plánovaný tunel umožní lodiam bezpečnejšiu plavbu a prepravu tovaru pozdĺž pobrežia.
Norway has unveiled plans to build the world's first sea tunnel for ships https://t.co/CRIevIE6Il
— Sky News (@SkyNews) April 5, 2017
Polostrov Stad je totiž najexponovanejšou lokalitou celého nórskeho pobrežia a plavidlá ho musia obchádzať cez rozbúrené a nebezpečné vody Severného mora, ktoré tu bičuje prudký vietor, čo spôsobuje, že mnohé lode musia čakať, kým sa počasie upokojí a až potom môžu pokračovať vo svojej trase.
Tunely pre lode existujú aj v iných kútoch sveta, napríklad Canal du Midi vo Francúzsku, avšak tunel cez masív polostrova Stad bude prvým, ktorý pojme plavidlá s nosnosťou do 16.000 ton, a to nákladné aj výletné vrátane plavidiel ikonickej spoločnosti Hurtigruten, premávajúce medzi mestami Bergen a Kirkenes.