Členovia posádky si všimli, že loď sa vychýlila z kurzu, a pokúsili sa zmeniť smer v domnienke, že stratili kontrolu nad loďou v dôsledku poruchy ovládania pohonu.
Autor TASR
Wellington 29. novembra (TASR) - Stroskotanie plavidla novozélandských námorných síl neďaleko Samoy spôsobila posádka, pretože omylom nechala zapnutého "autopilota". Zistilo sa to pri vojenskom vyšetrovaní nehody. TASR o tom informuje podľa piatkovej správy tlačovej agentúry AFP.
Vojenský vyšetrovací súd v piatok zistil, že prieskumné plavidlo sa v októbri potopilo, pretože jeho "autopilot nebol vypnutý, keď mal byť". Zotrvanie v režime autopilota viedlo k tomu, že loď udržiavala kurz smerom k pevnine, až kým nenarazila na útes a nakoniec neuviazla, vyplýva z vyšetrovania.
Loď HMNZS Manawanui ešte v októbri južne od najľudnatejšieho ostrova Samoy - Upolu začala horieť po náraze na útes a potopila sa. Nikto z desiatok námorníkov nezahynul, menší počet utrpel ľahšie zranenia. HMNZS Manawanui ako jedna z deviatich lodí malej novozélandskej námornej flotily mapovala oceánske dno.
Členovia posádky si všimli, že loď sa vychýlila z kurzu, a pokúsili sa zmeniť smer v domnienke, že stratili kontrolu nad loďou v dôsledku "poruchy ovládania pohonu".
Súd však zistil, že zabudli skontrolovať vypnutie autopilota. Namiesto toho, aby sa loď vyhla nebezpečenstvu, "začala zrýchľovať smerom k útesu".
Novozélandská ministerka obrany Judith Collinsová uviedla, že tento incident "skutočne zrazil námorníctvo krajiny na kolená". "Bol to hrozný deň, ktorý sa však nevyhýba ani námorníctvu a obranným silám. Ide o obrovské sklamanie, ale už sa to stalo," uviedla Collinsová.
Vrak lode leží na stabilnej časti útesu zhruba 30 metrov pod hladinou. V nádržiach bolo asi 950 ton nafty, čo vyvolalo obavy zo vzniku ropnej škvrny, narušenia ekosystému a znehodnotenia dôležitých potravinových zdrojov. Záchranné tímy pracovali na vyzdvihnutí paliva bez väčších únikov.
Vojenský vyšetrovací súd v piatok zistil, že prieskumné plavidlo sa v októbri potopilo, pretože jeho "autopilot nebol vypnutý, keď mal byť". Zotrvanie v režime autopilota viedlo k tomu, že loď udržiavala kurz smerom k pevnine, až kým nenarazila na útes a nakoniec neuviazla, vyplýva z vyšetrovania.
Loď HMNZS Manawanui ešte v októbri južne od najľudnatejšieho ostrova Samoy - Upolu začala horieť po náraze na útes a potopila sa. Nikto z desiatok námorníkov nezahynul, menší počet utrpel ľahšie zranenia. HMNZS Manawanui ako jedna z deviatich lodí malej novozélandskej námornej flotily mapovala oceánske dno.
Členovia posádky si všimli, že loď sa vychýlila z kurzu, a pokúsili sa zmeniť smer v domnienke, že stratili kontrolu nad loďou v dôsledku "poruchy ovládania pohonu".
Súd však zistil, že zabudli skontrolovať vypnutie autopilota. Namiesto toho, aby sa loď vyhla nebezpečenstvu, "začala zrýchľovať smerom k útesu".
Novozélandská ministerka obrany Judith Collinsová uviedla, že tento incident "skutočne zrazil námorníctvo krajiny na kolená". "Bol to hrozný deň, ktorý sa však nevyhýba ani námorníctvu a obranným silám. Ide o obrovské sklamanie, ale už sa to stalo," uviedla Collinsová.
Vrak lode leží na stabilnej časti útesu zhruba 30 metrov pod hladinou. V nádržiach bolo asi 950 ton nafty, čo vyvolalo obavy zo vzniku ropnej škvrny, narušenia ekosystému a znehodnotenia dôležitých potravinových zdrojov. Záchranné tímy pracovali na vyzdvihnutí paliva bez väčších únikov.