Francúzske hlavné mesto označuje OECD do istej miery za priekopníka v elektromobilite, ktorá sa tu stretla so značným úspechom.
Autor TASR
Paríž 2. decembra (TASR) – Francúzske hlavné mesto, ktoré je v týchto dňoch dejiskom medzinárodnej konferencie o zmene klímy, by mohlo byť zdrojom inšpirácie pre ostatné svetové metropoly v otázkach podporovania spôsobov dopravy šetrných k životnému prostrediu. Popri elektrinou poháňaných prostriedkoch hromadnej dopravy chce totiž parížska radnica dostať do ulíc čo najviac čisto elektrických alebo hybridných automobilov, od čoho si sľubuje zvýšenie kvality ovzdušia.
Parížska politika v oblasti dopravy by mohla byť príkladom pre "mestá na celom svete", píše vo svojom aktuálnom článku OECD Observer, portál Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Takzvaná elektromobilita je podľa neho v Paríži jedným z preferovaných technologických riešení, pretože "spája zavádzanie nových postupov s jasnými environmentálnymi prínosmi".
Francúzske hlavné mesto označuje OECD do istej miery za priekopníka v elektromobilite, ktorá sa tu stretla so značným úspechom. Parížska radnica vyšla v ústrety majiteľom elektrických vozidiel už v roku 1993 zavedením parkovania zadarmo, na čo pre nich zriadila taktiež verejné nabíjacie stanice.
Skutočným "katalyzátorom elektromobility vo Francúzsku" však bola celosvetovo prvá služba zdieľania elektromobilov, ktorú v Paríži zaviedli v roku 2011 pod názvom Autolib'. Verejnosť vďaka nej získala nový pohľad na elektricky poháňané vozidlá, ktoré dokázali nadchnúť motoristov svojou tichou prevádzkou, dynamickými vlastnosťami, ako aj nulovou produkciou škodlivých emisií.
Podľa údajov OECD sa projekt Autolib' medzičasom rozšíril do 82 miest v parížskej aglomerácii a počas roka 2014 v rámci neho zaznamenali štyri milióny požičaní vozidla. Zdieľané elektromobily umožňujú obyvateľom využívať výhody individuálnej dopravy bez toho, aby museli znášať náklady na prevádzku vlastného automobilu, zatiaľ čo environmentálny prínos 3000 elektromobilov Autolib' od zavedenia tejto služby je vyčíslený na 12.500 ton oxidu uhličitého.
Hlavným zdrojom emisií oxidu uhličitého, ktoré prispievajú k otepľovaniu atmosféry, je vo Francúzsku práve doprava. Na celkovom objeme sa podieľa 36 percentami, pričom je taktiež vo veľkej miere zodpovedná za znečisťovanie ovzdušia jemnými prachovými časticami a inými prvkami. OECD Observer pripomína, že projekt Autolib' je príkladný, aj pokiaľ ide o nabíjanie vozidiel, ktoré sa realizuje výhradne energiou z obnoviteľných zdrojov.
Po úspechu služby požičiavania elektromobilov súkromným osobám zaviedli v roku 2014 v Paríži taktiež obdobnú službu pre podniky, kde vozový park tvoria z polovice čisto elektrické a z polovice hybridné autá. Miestnych podnikateľov sa zároveň snažia motivovať k výmene vozidiel so spaľovacími motormi za elektromobily prostredníctvom grantov. Nechýbajú však ani reštriktívne opatrenia, akým bolo v septembri vymedzenie zóny, do ktorej majú mať v budúcnosti povolený vjazd iba "najzelenšie" vozidlá.
Vzhľadom na dopravné zápchy a nároky individuálnej dopravy na verejný priestor sa v Paríži okrem elektromobilov orientujú taktiež na podporu hromadnej dopravy a cyklistiky. Parížania tak môžu napríklad od roku 2011 získať príspevok na kúpu elektrobicykla.
Štátny podnik RATP, ktorý je prevádzkovateľom hromadnej dopravy v Paríži a okolí, sa po rozširovaní siete metra a budovaní nových električkových tratí počas uplynulých desaťročí najnovšie zameral na elektrifikáciu svojich autobusových liniek. Namiesto trolejbusov, ktoré v parížskej aglomerácii premávali naposledy v 60. rokoch minulého storočia, chce tentoraz využiť elektrobusy s napájaním z batérií.
Prvú linku obsluhovanú elektrobusmi majú v Paríži uviesť do prevádzky začiatkom roka 2016, pričom lehota pre nahradenie tradičných autobusov vozidlami s alternatívnymi druhmi pohonu je zákonom stanovená do roku 2025.
Parížska politika v oblasti dopravy by mohla byť príkladom pre "mestá na celom svete", píše vo svojom aktuálnom článku OECD Observer, portál Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD). Takzvaná elektromobilita je podľa neho v Paríži jedným z preferovaných technologických riešení, pretože "spája zavádzanie nových postupov s jasnými environmentálnymi prínosmi".
Francúzske hlavné mesto označuje OECD do istej miery za priekopníka v elektromobilite, ktorá sa tu stretla so značným úspechom. Parížska radnica vyšla v ústrety majiteľom elektrických vozidiel už v roku 1993 zavedením parkovania zadarmo, na čo pre nich zriadila taktiež verejné nabíjacie stanice.
Skutočným "katalyzátorom elektromobility vo Francúzsku" však bola celosvetovo prvá služba zdieľania elektromobilov, ktorú v Paríži zaviedli v roku 2011 pod názvom Autolib'. Verejnosť vďaka nej získala nový pohľad na elektricky poháňané vozidlá, ktoré dokázali nadchnúť motoristov svojou tichou prevádzkou, dynamickými vlastnosťami, ako aj nulovou produkciou škodlivých emisií.
Podľa údajov OECD sa projekt Autolib' medzičasom rozšíril do 82 miest v parížskej aglomerácii a počas roka 2014 v rámci neho zaznamenali štyri milióny požičaní vozidla. Zdieľané elektromobily umožňujú obyvateľom využívať výhody individuálnej dopravy bez toho, aby museli znášať náklady na prevádzku vlastného automobilu, zatiaľ čo environmentálny prínos 3000 elektromobilov Autolib' od zavedenia tejto služby je vyčíslený na 12.500 ton oxidu uhličitého.
Hlavným zdrojom emisií oxidu uhličitého, ktoré prispievajú k otepľovaniu atmosféry, je vo Francúzsku práve doprava. Na celkovom objeme sa podieľa 36 percentami, pričom je taktiež vo veľkej miere zodpovedná za znečisťovanie ovzdušia jemnými prachovými časticami a inými prvkami. OECD Observer pripomína, že projekt Autolib' je príkladný, aj pokiaľ ide o nabíjanie vozidiel, ktoré sa realizuje výhradne energiou z obnoviteľných zdrojov.
Po úspechu služby požičiavania elektromobilov súkromným osobám zaviedli v roku 2014 v Paríži taktiež obdobnú službu pre podniky, kde vozový park tvoria z polovice čisto elektrické a z polovice hybridné autá. Miestnych podnikateľov sa zároveň snažia motivovať k výmene vozidiel so spaľovacími motormi za elektromobily prostredníctvom grantov. Nechýbajú však ani reštriktívne opatrenia, akým bolo v septembri vymedzenie zóny, do ktorej majú mať v budúcnosti povolený vjazd iba "najzelenšie" vozidlá.
Vzhľadom na dopravné zápchy a nároky individuálnej dopravy na verejný priestor sa v Paríži okrem elektromobilov orientujú taktiež na podporu hromadnej dopravy a cyklistiky. Parížania tak môžu napríklad od roku 2011 získať príspevok na kúpu elektrobicykla.
Štátny podnik RATP, ktorý je prevádzkovateľom hromadnej dopravy v Paríži a okolí, sa po rozširovaní siete metra a budovaní nových električkových tratí počas uplynulých desaťročí najnovšie zameral na elektrifikáciu svojich autobusových liniek. Namiesto trolejbusov, ktoré v parížskej aglomerácii premávali naposledy v 60. rokoch minulého storočia, chce tentoraz využiť elektrobusy s napájaním z batérií.
Prvú linku obsluhovanú elektrobusmi majú v Paríži uviesť do prevádzky začiatkom roka 2016, pričom lehota pre nahradenie tradičných autobusov vozidlami s alternatívnymi druhmi pohonu je zákonom stanovená do roku 2025.