Leteckú nehodu neprežil nikto z cestujúcich.
Autor TASR
Addis Abeba 10. marca (TASR) - Súkromný obrad za obete havárie lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines, pri ktorej vlani zahynuli aj štyria občania SR, sa v utorok, v deň prvého výročia tragédie, uskutočnil pri meste Tuluferda ležiacom neďaleko etiópskej metropoly Addis Abeba. Informovala o tom agentúra DPA.
Lietadlo Boeing 737 MAX spoločnosti Ethiopian Airlines smerovalo 10. marca 2019 z etiópskeho hlavného mesta do Nairobi v Keni. Pilot krátko po štarte hlásil problémy a žiadal o povolenie na návrat, o niekoľko sekúnd neskôr však havaroval. Zahynulo pri tom všetkých 157 ľudí na palube.
Utorkové pietne zhromaždenie sa konalo bez prítomnosti novinárov. Organizátori uviedli, že ich o to požiadali pozostalí po obetiach, ktoré pochádzali z viac ako 30 krajín.
Vyšetrovatelia tohto leteckého nešťastia v pondelok zverejnili svoju priebežnú správu, v ktorej okrem iného konštatovali, že výcvik budúcich pilotov poskytovaný výrobcom lietadiel Boeing 737 MAX bol nedostatočný.
Toto nešťastie sa odohralo iba niekoľko mesiacov po obdobnej havárii ďalšieho lietadla rovnakého typu v Indonézii, pri ktorej zahynulo 189 ľudí. Po tragédii v Etiópii letecké spoločnosti po celom svete postupne uzemnili boeingy tohto typu.
Pri oboch spomínaných nehodách bolo v okamihoch pred haváriou zaznamenané nekontrolovateľné navádzanie nosovej časti lietadla smerom k zemi. Vyšetrovatelia v súvislosti s tým vyslovili podozrenie, že nehody spôsobil systém stabilizácie lietadiel (MCAS).
V predbežnej správe etiópskych vyšetrovateľov zverejnenej vlani v apríli sa uvádza, že piloti lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines ihneď po objavení sa problémov postupovali podľa pokynov výrobcu a vypli MCAS. Ani to im však nepomohlo vyrovnať lietadlo. Preto v čase, sa pokúšali nájsť iné riešenie odvrátenia nehody, aktivovali MCAS opäť.
V najnovšej správe zverejnenej etiópskymi úradmi v pondelok sa uvádza, že systém MCAS "sa stal náchylným na nežiaducu aktiváciu". Aj mnohí odborníci sa domnievajú, že MCAS môže polohu lietadla posúdiť nesprávne a znížiť uhol nábehu aj vtedy, keď sa to nevyžaduje.
V správe sa tiež píše, že zaškolenie pilotov na obsluhu lietadiel triedy MAX 737 poskytované spoločnosťou Boeing "nebolo podľa zistení dostatočné".
Správa v súvislosti s tým odporúča, aby výcvikové simulátory boli schopné modelovať scenáre, pri ktorých dôjde k poruche senzorov MCAS.
Lietadlo Boeing 737 MAX spoločnosti Ethiopian Airlines smerovalo 10. marca 2019 z etiópskeho hlavného mesta do Nairobi v Keni. Pilot krátko po štarte hlásil problémy a žiadal o povolenie na návrat, o niekoľko sekúnd neskôr však havaroval. Zahynulo pri tom všetkých 157 ľudí na palube.
Utorkové pietne zhromaždenie sa konalo bez prítomnosti novinárov. Organizátori uviedli, že ich o to požiadali pozostalí po obetiach, ktoré pochádzali z viac ako 30 krajín.
Vyšetrovatelia tohto leteckého nešťastia v pondelok zverejnili svoju priebežnú správu, v ktorej okrem iného konštatovali, že výcvik budúcich pilotov poskytovaný výrobcom lietadiel Boeing 737 MAX bol nedostatočný.
Toto nešťastie sa odohralo iba niekoľko mesiacov po obdobnej havárii ďalšieho lietadla rovnakého typu v Indonézii, pri ktorej zahynulo 189 ľudí. Po tragédii v Etiópii letecké spoločnosti po celom svete postupne uzemnili boeingy tohto typu.
Pri oboch spomínaných nehodách bolo v okamihoch pred haváriou zaznamenané nekontrolovateľné navádzanie nosovej časti lietadla smerom k zemi. Vyšetrovatelia v súvislosti s tým vyslovili podozrenie, že nehody spôsobil systém stabilizácie lietadiel (MCAS).
V predbežnej správe etiópskych vyšetrovateľov zverejnenej vlani v apríli sa uvádza, že piloti lietadla spoločnosti Ethiopian Airlines ihneď po objavení sa problémov postupovali podľa pokynov výrobcu a vypli MCAS. Ani to im však nepomohlo vyrovnať lietadlo. Preto v čase, sa pokúšali nájsť iné riešenie odvrátenia nehody, aktivovali MCAS opäť.
V najnovšej správe zverejnenej etiópskymi úradmi v pondelok sa uvádza, že systém MCAS "sa stal náchylným na nežiaducu aktiváciu". Aj mnohí odborníci sa domnievajú, že MCAS môže polohu lietadla posúdiť nesprávne a znížiť uhol nábehu aj vtedy, keď sa to nevyžaduje.
V správe sa tiež píše, že zaškolenie pilotov na obsluhu lietadiel triedy MAX 737 poskytované spoločnosťou Boeing "nebolo podľa zistení dostatočné".
Správa v súvislosti s tým odporúča, aby výcvikové simulátory boli schopné modelovať scenáre, pri ktorých dôjde k poruche senzorov MCAS.