Veľká väčšina médií v Libanone vyžaduje od kandidátov, aby platili, ak chcú, aby sa interview s nimi objavilo vo vysielaní.
Autor TASR
Paríž/Bejrút 2. mája (TASR) - Niekoľko dní pred parlamentnými voľbami v Libanone - prvými od roku 2009 - západné médiá poukazujú na zvláštnu prax, keď kandidáti na funkciu poslanca musia často zaplatiť za to, že sa objavia v televíznom či rozhlasovom vysielaní.
Okrem iných o tom informovala aj rozhlasová stanica Europe 1, ktorá pripomenula, že tento fenomén má v Libanone dlhoročnú tradíciu a pretrváva aj napriek novému volebnému zákonu, podľa ktorého sa budú konať aj nedeľné (6.5.) voľby.
Europe 1 vysvetlila, že veľká väčšina médií v Libanone - okrem verejnoprávnej televízie, ktorá má nízku sledovanosť - vyžaduje od kandidátov, aby platili, ak chcú, aby sa interview s nimi objavilo vo vysielaní.
Mimovládna organizácia Maharat, ktorá situáciu sleduje, zistila, že s približujúcim sa termínom volieb tarify za nahratie a odvysielanie interview stúpajú.
Podľa zistení organizácie Maharat sa za minútu v televíznom vysielaní platí v priemere 5000 eur a za účasť v televíznej debate 200.000 eur. V ponuke je aj možnosť zaplatiť 1,25 milióna eur za mediálne služby "all inclusive", pričom sa však bližšie nešpecifikuje, čo tento balíček služieb zahŕňa.
Tarify rozhlasových staníc sú o niečo nižšie, konštatovala Europe 1, no podotkla, že výsledkom je, že prístup do elektronických médií v Libanone majú len najbohatší kandidáti alebo veľké politické strany. Ostatní kandidáti vedú preto kampaň skôr na sociálnych sieťach.
Europe 1 informovala, že v Libanone existuje v súlade s novým volebným zákonom komisia, ktorá má sledovať aj mediálne výstupy kandidátov a dbať o to, aby si v ich počte boli rovní.
Podľa zákona by médiá mali každý týždeň volebnej komisii poskytovať výkaz, v ktorom by presne rozpísali "platenú reklamu", pod čím sa myslia "platené interview".
"Nikto to však nerobí," dodala Europe 1 s odvolaním sa na mimovládnu organizáciu, ktorá poznamenala, že volebná komisia nemá prostriedky, aby údaje vo výkazoch preverovala. V dôsledku tohto stavu pred asi dvoma týždňa z komisie odstúpila členka, ktorá v nej ako jediná zastupovala občiansku spoločnosť.
Europe 1 uviedla, že pre libanonské médiá táto situácia nepredstavuje problém, pretože sú financované historicky v menšej miere z reklám, ale "najmä politikmi, rivalskými veľmocami Blízkeho východu, Saudskou Arábiou, Iránom, Katarom, z ktorých každý vlastní svoju mediálnu sieť".
Televízia Futur TV tak napríklad "drukuje" premiérovi Saadovi Harírímu a prostriedky má zo Saudskej Arábie. Televízia Manár je proiránska a je za ňou politické hnutie Hizballáh.
Europe 1 súčasne upozornila, že v súvislosti s krízou v ropnom priemysle a nízkymi cenami ropy, ale aj kvôli novým médiám, sa "tradičný" model financovania elektronických médií v Libanone rúca. Aj preto médiá vrcholiacu predvolebnú kampaň v Libanone berú ako príležitosť na získanie finančnej injekcie na svoje fungovanie.
Okrem iných o tom informovala aj rozhlasová stanica Europe 1, ktorá pripomenula, že tento fenomén má v Libanone dlhoročnú tradíciu a pretrváva aj napriek novému volebnému zákonu, podľa ktorého sa budú konať aj nedeľné (6.5.) voľby.
Europe 1 vysvetlila, že veľká väčšina médií v Libanone - okrem verejnoprávnej televízie, ktorá má nízku sledovanosť - vyžaduje od kandidátov, aby platili, ak chcú, aby sa interview s nimi objavilo vo vysielaní.
Mimovládna organizácia Maharat, ktorá situáciu sleduje, zistila, že s približujúcim sa termínom volieb tarify za nahratie a odvysielanie interview stúpajú.
Podľa zistení organizácie Maharat sa za minútu v televíznom vysielaní platí v priemere 5000 eur a za účasť v televíznej debate 200.000 eur. V ponuke je aj možnosť zaplatiť 1,25 milióna eur za mediálne služby "all inclusive", pričom sa však bližšie nešpecifikuje, čo tento balíček služieb zahŕňa.
Tarify rozhlasových staníc sú o niečo nižšie, konštatovala Europe 1, no podotkla, že výsledkom je, že prístup do elektronických médií v Libanone majú len najbohatší kandidáti alebo veľké politické strany. Ostatní kandidáti vedú preto kampaň skôr na sociálnych sieťach.
Europe 1 informovala, že v Libanone existuje v súlade s novým volebným zákonom komisia, ktorá má sledovať aj mediálne výstupy kandidátov a dbať o to, aby si v ich počte boli rovní.
Podľa zákona by médiá mali každý týždeň volebnej komisii poskytovať výkaz, v ktorom by presne rozpísali "platenú reklamu", pod čím sa myslia "platené interview".
"Nikto to však nerobí," dodala Europe 1 s odvolaním sa na mimovládnu organizáciu, ktorá poznamenala, že volebná komisia nemá prostriedky, aby údaje vo výkazoch preverovala. V dôsledku tohto stavu pred asi dvoma týždňa z komisie odstúpila členka, ktorá v nej ako jediná zastupovala občiansku spoločnosť.
Europe 1 uviedla, že pre libanonské médiá táto situácia nepredstavuje problém, pretože sú financované historicky v menšej miere z reklám, ale "najmä politikmi, rivalskými veľmocami Blízkeho východu, Saudskou Arábiou, Iránom, Katarom, z ktorých každý vlastní svoju mediálnu sieť".
Televízia Futur TV tak napríklad "drukuje" premiérovi Saadovi Harírímu a prostriedky má zo Saudskej Arábie. Televízia Manár je proiránska a je za ňou politické hnutie Hizballáh.
Europe 1 súčasne upozornila, že v súvislosti s krízou v ropnom priemysle a nízkymi cenami ropy, ale aj kvôli novým médiám, sa "tradičný" model financovania elektronických médií v Libanone rúca. Aj preto médiá vrcholiacu predvolebnú kampaň v Libanone berú ako príležitosť na získanie finančnej injekcie na svoje fungovanie.