Táto havária však nebola poslednou v tejto oblasti.
Autor TASR
Truro/Bratislava 18. marca (TASR) - Pri cornwallskom pobreží neďaleko ostrovov Scilly narazil 18. marca 1967 na útes tanker Torrey Canyon a spôsobil tým dovtedy najväčšiu európsku prírodnú katastrofu. Od tragédie uplynie v sobotu 18. marca 50 rokov.
Kapitán lode zle zadal údaje autopilotovi, ktorý tak naviedol tanker, plávajúci pod libérijskou vlajkou, priamo na útesy neďaleko pobrežia britského Cornwallu. Podmorský útes Seven Stones napokon tanker rozpáral v dĺžke až 200 metrov. Z rozlomenej lode prepravujúcej 118.000 ton ropy vytiekli dve tretiny nákladu. Vrak so zvyškom asi 40.000 ton ropy britské lietadlá vyhodili do vzduchu a zapálili. Ropa však znečistila 100 km britského pobrežia a oblasť Lamanšského prielivu medzi južným Anglickom a severným Francúzskom bola ohrozená rýchlo sa šíriacou ropnou škvrnou. Záchranári sa ju snažili zlikvidovať chemikáliami, ale tým ešte znásobili úhyn rýb.
Táto havária však nebola poslednou v tejto oblasti, stala sa tu aj ďalšia. Uprostred víchrice plával Lamanšským prielivom ropný tanker Amoco Cadiz. V mohutných vlnách 16. marca 1978 zlyhalo riadenie lode. Z vraku sa vtedy vylialo do mora viac ako 230.000 ton ropy.
Odborníci na ochranu životného prostredia tvrdia, že každoročne sa do svetového oceánu vypúšťa asi 35.000 ton ropy. Najväčšími znečisťovateľmi sú práve ropné tankery, ktoré si v mori umývajú nádrže, alebo z nich ropa uniká po havárii. Dôsledky takýchto nehôd sú nevídané a vyžadujú si obrovské finančné náklady na ich odstránenie. Ľudstvo sa preto musí naliehavo zamerať aj na ochranu oceánov a živočíchov, lebo následky ekologických katastrof sú alarmujúce.
Kapitán lode zle zadal údaje autopilotovi, ktorý tak naviedol tanker, plávajúci pod libérijskou vlajkou, priamo na útesy neďaleko pobrežia britského Cornwallu. Podmorský útes Seven Stones napokon tanker rozpáral v dĺžke až 200 metrov. Z rozlomenej lode prepravujúcej 118.000 ton ropy vytiekli dve tretiny nákladu. Vrak so zvyškom asi 40.000 ton ropy britské lietadlá vyhodili do vzduchu a zapálili. Ropa však znečistila 100 km britského pobrežia a oblasť Lamanšského prielivu medzi južným Anglickom a severným Francúzskom bola ohrozená rýchlo sa šíriacou ropnou škvrnou. Záchranári sa ju snažili zlikvidovať chemikáliami, ale tým ešte znásobili úhyn rýb.
Táto havária však nebola poslednou v tejto oblasti, stala sa tu aj ďalšia. Uprostred víchrice plával Lamanšským prielivom ropný tanker Amoco Cadiz. V mohutných vlnách 16. marca 1978 zlyhalo riadenie lode. Z vraku sa vtedy vylialo do mora viac ako 230.000 ton ropy.
Odborníci na ochranu životného prostredia tvrdia, že každoročne sa do svetového oceánu vypúšťa asi 35.000 ton ropy. Najväčšími znečisťovateľmi sú práve ropné tankery, ktoré si v mori umývajú nádrže, alebo z nich ropa uniká po havárii. Dôsledky takýchto nehôd sú nevídané a vyžadujú si obrovské finančné náklady na ich odstránenie. Ľudstvo sa preto musí naliehavo zamerať aj na ochranu oceánov a živočíchov, lebo následky ekologických katastrof sú alarmujúce.