Námestník ruského ministra obrany Anatolij Antonov kritizoval západné krajiny za to, že dospeli k unáhleným záverom len "24 hodín po zrútení" lietadla, a to bez dôkazov.
Autor TASR
Moskva 19. júla (TASR) - Kyjev a niektoré západné štáty sa poponáhľali s tvrdeniami o účasti Moskvy na zrútení malajzijského dopravného lietadla na Ukrajine bez toho, aby ich podložili dôkazmi, uviedol v piatok večer pre spravodajskú televíziu RT námestník ruského ministra obrany Anatolij Antonov.
Žiada od ukrajinských orgánov zodpovedanie desiatich otázok, aby dokázali svoj sľub o nezaujatom vyšetrovaní tragédie.
Antonov v rozhovore kritizoval západné krajiny za to, že dospeli k unáhleným záverom len "24 hodín po zrútení" lietadla, a to bez dôkazov.
"Snažia sa ukázať celému svetu, že my sme zodpovední za pád. Je dosť čudné, že bez akýchkoľvek dôkazov by moji kolegovia zo západných médií radi našli niekoho, kto je zodpovedný za pád. Zdá sa mi, že je to súčasť informačnej vojny, ktorá sa začala proti Ruskej federácii a jej ozbrojeným silám," konštatoval Antonov.
"Pokiaľ ide o mňa, nechcem využiť túto príležitosť, aby som niekoho obviňoval," pokračoval. "Len by som rád položil niekoľko otázok mojim kolegom z ozbrojených síl Ukrajiny... Dúfam, že sa pokúsia otázky zodpovedať - bude to pre nás dobrá príležitosť, aby sme si uvedomili, kde sme, či existuje možnosť obnovenia spolupráce a možnosť nájsť toho, kto je skutočne zodpovedný za tragédiu. Zodpovedanie týchto otázok nám môže pomôcť nájsť príležitosť zabrániť takýmto tragédiám v budúcnosti," dodal Antonov a vyrukoval s nasledujúcimi otázkami:
1. Bezprostredne po tragédii ukrajinské úrady, prirodzene, z nej obvinili sily domobrany. Na čom sú založené tieto obvinenia?
2. Môže Kyjev podrobne vysvetliť, ako využíva protilietadlový raketový systém Buk v konfliktnej zóne? A prečo tam tieto systémy rozmiestnil, keď videl, že sily domobrany nemajú žiadne lietadlá?
3. Prečo ukrajinské orgány nerobia nič pre to, aby bola vytvorená medzinárodná komisia? Kedy si takáto komisia začne robiť svoju prácu?
4. Budú ukrajinské ozbrojené sily ochotné ukázať medzinárodným vyšetrovateľom zoznam svojich rakiet typu vzduch-vzduch a zem-vzduch vrátane tých, ktoré majú odpaľovacie systémy zem-vzduch?
5. Bude mať medzinárodná komisia prístup k údajom zo spoľahlivých zdrojov ohľadne pohybov ukrajinských vojenských lietadiel zo dňa, keď došlo k tragédii?
6. Prečo ukrajinskí letoví dispečeri dovolili lietadlu odkloniť sa z pravidelnej trasy na sever, smerom k takzvanej zóne protiteroristickej operácie?
7. Prečo nebol vzdušný priestor nad vojnovou zónou pre civilné lety uzavretý, obzvlášť odvtedy, čo oblasť nebola úplne pokrytá radarovými navigačnými systémami?
8. Môže sa Kyjev oficiálne vyjadriť k správe na sociálnych sieťach, údajne od španielskeho letového dispečera, ktorý pracuje na Ukrajine, že boeing sprevádzali nad ukrajinským územím dve ukrajinské vojenské lietadlá?
9. Prečo Ukrajinská bezpečnostná služba (SBU) začala pracovať so záznamom komunikácie medzi ukrajinskými letovými dispečermi a posádkou boeingu a s údajmi z ukrajinských radarov bez toho, aby počkala na medzinárodných vyšetrovateľov?
10. Aké poučenie si Ukrajina zobrala z podobného incidentu z roku 2001, keď sa ruské lietadlo Tu-154 zrútilo do Čierneho mora? Vtedy ukrajinské úrady popreli akúkoľvek účasť na strane ukrajinských ozbrojených síl, kým nevyvrátiteľný dôkaz ukázal prstom na Kyjev.
Žiada od ukrajinských orgánov zodpovedanie desiatich otázok, aby dokázali svoj sľub o nezaujatom vyšetrovaní tragédie.
Antonov v rozhovore kritizoval západné krajiny za to, že dospeli k unáhleným záverom len "24 hodín po zrútení" lietadla, a to bez dôkazov.
"Snažia sa ukázať celému svetu, že my sme zodpovední za pád. Je dosť čudné, že bez akýchkoľvek dôkazov by moji kolegovia zo západných médií radi našli niekoho, kto je zodpovedný za pád. Zdá sa mi, že je to súčasť informačnej vojny, ktorá sa začala proti Ruskej federácii a jej ozbrojeným silám," konštatoval Antonov.
"Pokiaľ ide o mňa, nechcem využiť túto príležitosť, aby som niekoho obviňoval," pokračoval. "Len by som rád položil niekoľko otázok mojim kolegom z ozbrojených síl Ukrajiny... Dúfam, že sa pokúsia otázky zodpovedať - bude to pre nás dobrá príležitosť, aby sme si uvedomili, kde sme, či existuje možnosť obnovenia spolupráce a možnosť nájsť toho, kto je skutočne zodpovedný za tragédiu. Zodpovedanie týchto otázok nám môže pomôcť nájsť príležitosť zabrániť takýmto tragédiám v budúcnosti," dodal Antonov a vyrukoval s nasledujúcimi otázkami:
1. Bezprostredne po tragédii ukrajinské úrady, prirodzene, z nej obvinili sily domobrany. Na čom sú založené tieto obvinenia?
2. Môže Kyjev podrobne vysvetliť, ako využíva protilietadlový raketový systém Buk v konfliktnej zóne? A prečo tam tieto systémy rozmiestnil, keď videl, že sily domobrany nemajú žiadne lietadlá?
3. Prečo ukrajinské orgány nerobia nič pre to, aby bola vytvorená medzinárodná komisia? Kedy si takáto komisia začne robiť svoju prácu?
4. Budú ukrajinské ozbrojené sily ochotné ukázať medzinárodným vyšetrovateľom zoznam svojich rakiet typu vzduch-vzduch a zem-vzduch vrátane tých, ktoré majú odpaľovacie systémy zem-vzduch?
5. Bude mať medzinárodná komisia prístup k údajom zo spoľahlivých zdrojov ohľadne pohybov ukrajinských vojenských lietadiel zo dňa, keď došlo k tragédii?
6. Prečo ukrajinskí letoví dispečeri dovolili lietadlu odkloniť sa z pravidelnej trasy na sever, smerom k takzvanej zóne protiteroristickej operácie?
7. Prečo nebol vzdušný priestor nad vojnovou zónou pre civilné lety uzavretý, obzvlášť odvtedy, čo oblasť nebola úplne pokrytá radarovými navigačnými systémami?
8. Môže sa Kyjev oficiálne vyjadriť k správe na sociálnych sieťach, údajne od španielskeho letového dispečera, ktorý pracuje na Ukrajine, že boeing sprevádzali nad ukrajinským územím dve ukrajinské vojenské lietadlá?
9. Prečo Ukrajinská bezpečnostná služba (SBU) začala pracovať so záznamom komunikácie medzi ukrajinskými letovými dispečermi a posádkou boeingu a s údajmi z ukrajinských radarov bez toho, aby počkala na medzinárodných vyšetrovateľov?
10. Aké poučenie si Ukrajina zobrala z podobného incidentu z roku 2001, keď sa ruské lietadlo Tu-154 zrútilo do Čierneho mora? Vtedy ukrajinské úrady popreli akúkoľvek účasť na strane ukrajinských ozbrojených síl, kým nevyvrátiteľný dôkaz ukázal prstom na Kyjev.