Šefčovič pripomenul, že doprava je kľúčom k hospodárskej a sociálnej súdržnosti nielen v Európskej únii, ale aj na celom svete
Autor TASR
Brusel 6. septembra (TASR) - Európska komisia (EK) chce byť nápomocná pri modelovaní a budovaní dopravy zajtrajška, na čo má nástroje v podobe podpory výskumu, cezhraničnej výmeny skúseností a znalostí, investovania do nadnárodnej infraštruktúry a vytvárania vhodného regulačného prostredia. Uviedol to v utorok podpredseda EK pre Energetickú úniu Maroš Šefčovič v rámci podujatia na pôde Európskeho parlamentu.
Šefčovič ako hosť podujatia "Budúce platformy jazdenia: autonómna jazda a otázka digitálnej a analógovej infraštruktúry" pripomenul, že doprava je kľúčom k hospodárskej a sociálnej súdržnosti nielen v Európskej únii, ale aj na celom svete. Dodal, že ide o sektor, ktorý prechádza obrovskými zmenami.
"Jazda autom nemusí byť v budúcnosti nevyhnutne o držaní volantu a sledovaní cesty. Reč je o prepojených a autonómnych vozidlách, ktoré idú ruka v ruke so znižovaním nehodovosti, znečisteného ovzdušia či našej závislosti na dovoze energií," skonštatoval Šefčovič. Dodal, že možno nie je ďaleko doba, keď namiesto šoférovania budeme mať v aute čas na prečítanie novín, pracovnú poradu na diaľku či na hranie hier.
Dopravu budúcnosti vníma ako dobu, keď možno ani nebude potrebný vodičský preukaz, koncept "nehôd v cestnej premávke" bude v učebniciach dejepisu a históriou by mohlo byť aj znečistenie ovzdušia, ktoré každý rok predčasne zabíja státisíce Európanov.
Riešenie, ako dosiahnuť tieto vízie - znižovanie dopravných nehôd, znečisťovanie ovzdušia, boj proti zmene klímy a zníženie závislosti od dovozu energie -, je podľa neho v podobe prepojených a autonómnych vozidiel. Zároveň to prispeje k hospodárskej prosperite a politickej stabilite.
"Toto je naša vízia do budúcnosti. Toto treba vidieť v širšom kontexte významných zmien, ktoré menia pojem mobility," priznal Šefčovič a pripomenul, že týmto prvkom sa eurokomisia podrobnejšie venovala koncom mája v rámci prijatého programu "Európa v pohybe".
Spresnil, že ide o výzvy (technologické, bezpečnostné, právne), ktoré nemôžu riešiť krajiny nezávisle jedna od druhej. Dodal, že načrtnuté riešenia si vyžadujú "holistický prístup", čiže kooperáciu medzi priemyselnými odvetviami, medzi súkromným a verejným sektorom, medzi európskymi krajinami a Európskou komisiou.
Nástroje, ktoré podľa neho ponúka EK, sú známe - finančná podpora výskumu, aby sme si udržali súčasné európske výhody v globálnom automobilovom priemysle, budovanie cezhraničných platforiem na výmenu vedomostí, odborných znalostí a osvedčených postupov a tiež investície do cezhraničnej modernej infraštruktúry. Okrem toho je na exekutíve EÚ, aby zabezpečila stabilné a konzistentné regulačné prostredie na celom trhu EÚ.
Šefčovič ako hosť podujatia "Budúce platformy jazdenia: autonómna jazda a otázka digitálnej a analógovej infraštruktúry" pripomenul, že doprava je kľúčom k hospodárskej a sociálnej súdržnosti nielen v Európskej únii, ale aj na celom svete. Dodal, že ide o sektor, ktorý prechádza obrovskými zmenami.
"Jazda autom nemusí byť v budúcnosti nevyhnutne o držaní volantu a sledovaní cesty. Reč je o prepojených a autonómnych vozidlách, ktoré idú ruka v ruke so znižovaním nehodovosti, znečisteného ovzdušia či našej závislosti na dovoze energií," skonštatoval Šefčovič. Dodal, že možno nie je ďaleko doba, keď namiesto šoférovania budeme mať v aute čas na prečítanie novín, pracovnú poradu na diaľku či na hranie hier.
Dopravu budúcnosti vníma ako dobu, keď možno ani nebude potrebný vodičský preukaz, koncept "nehôd v cestnej premávke" bude v učebniciach dejepisu a históriou by mohlo byť aj znečistenie ovzdušia, ktoré každý rok predčasne zabíja státisíce Európanov.
Riešenie, ako dosiahnuť tieto vízie - znižovanie dopravných nehôd, znečisťovanie ovzdušia, boj proti zmene klímy a zníženie závislosti od dovozu energie -, je podľa neho v podobe prepojených a autonómnych vozidiel. Zároveň to prispeje k hospodárskej prosperite a politickej stabilite.
"Toto je naša vízia do budúcnosti. Toto treba vidieť v širšom kontexte významných zmien, ktoré menia pojem mobility," priznal Šefčovič a pripomenul, že týmto prvkom sa eurokomisia podrobnejšie venovala koncom mája v rámci prijatého programu "Európa v pohybe".
Spresnil, že ide o výzvy (technologické, bezpečnostné, právne), ktoré nemôžu riešiť krajiny nezávisle jedna od druhej. Dodal, že načrtnuté riešenia si vyžadujú "holistický prístup", čiže kooperáciu medzi priemyselnými odvetviami, medzi súkromným a verejným sektorom, medzi európskymi krajinami a Európskou komisiou.
Nástroje, ktoré podľa neho ponúka EK, sú známe - finančná podpora výskumu, aby sme si udržali súčasné európske výhody v globálnom automobilovom priemysle, budovanie cezhraničných platforiem na výmenu vedomostí, odborných znalostí a osvedčených postupov a tiež investície do cezhraničnej modernej infraštruktúry. Okrem toho je na exekutíve EÚ, aby zabezpečila stabilné a konzistentné regulačné prostredie na celom trhu EÚ.