Pred štvrtkovým hlasovaním v pléne EP poslanci všeobecne odporučili prijatie smernice o využívaní záznamov cestujúcich v leteckej doprave.
Autor TASR
Brusel/Štrasburg 13. apríla (TASR) - Poslanci Európskeho parlamentu (EP) dnes diskutovali o konečnom znení smernice o využívaní záznamov cestujúcich v leteckej doprave (EÚ PNR), ktorá letecké spoločnosti zaviaže poskytovať členským štátom EÚ údaje o svojich pasažieroch za účelom boja proti terorizmu a závažnej kriminalite. Pred štvrtkovým hlasovaním v pléne EP poslanci všeobecne odporučili prijatie EÚ PNR.
Slovenskí europoslanci sa zhodli v názore, že po piatich rokoch diskusií a prieťahov v EP zriadenie jednotného Registra mien pasažierov znamená mimoriadne dôležitú iniciatívu.
Europoslanec Ivan Štefanec (KDH) pripomenul, že teroristické útoky v Paríži a v Bruseli boli aj dôsledkom zlyhania spolupráce medzi európskymi tajnými službami.
"Dospeli sme do stavu, keď jedna krajina disponuje informáciami o pohybe podozrivých osôb, ale neposkytne ich svojim partnerom. Register mien pasažierov je prvým krokom k lepšej kontrole nad tým, kto na územie EÚ prichádza," uviedol. Spresnil, že ide o opatrenia zamerané na ľudí s európskym pasom, keďže väčšina páchateľov teroristických činov pochádza práve z ich radov. Podľa Štefanca sa pre bežných pasažierov nič podstatné nezmení, keďže rôzne národné databázy existujú aj dnes, cieľom EÚ je ich prepojenie a sfunkčnenie pri zaistení zamedzenia úniku a zneužitiu zhromaždených dát.
Monika Flašíková-Beňová (Smer-SD) však upozornila, že prijatie PNR nerieši boj proti terorizmu a urýchlené prijatie tejto smernice po útokoch v Paríži a v Bruseli vníma skôr ako akési deklarovanie smerom k európskej verejnosti, že EÚ naozaj prijíma opatrenia.
"Ale PNR nevyrieši boj proti terorizmu a je tu odôvodnená obava, že odovzdávanie informácií na tak citlivú tému sa môže dotknúť ľudí, ktorí s terorizmom nemajú nič spoločné, zatiaľ čo teroristi sa potichu do únie dostanú inou cestou, ako je letecká doprava," skonštatovala poslankyňa.
Richard Sulík (SaS) kriticky skonštatoval, že všetko sa dá prehnať a aj dnes sme svedkami, že leteckí pasažieri sú prísne kontrolovaní až obmedzovaní. Spresnil, že nevidí zmysel obmedziť tieto opatrenia na leteckú dopravu, keď jeden z atentátnikov z Paríža cestoval po Európe autom. Zároveň však priznal, že ak by efektívnym spôsobom boli riadené osobné dáta všetkých leteckých cestujúcich a bolo by zabránené zneužitiu týchto dát, tak táto iniciatíva je podľa neho v poriadku a v prospech dobrej veci.
Poslankyňa Monika Smolková (Smer-SD) priznala, že teroristické útoky v Európe urýchlili návrh tejto smernice. Dodala, že nie je dobré, keď sa Európania necítia bezpečne nielen v lietadlách, ale už ani na letiskách. Aj preto zavedenie EÚ PNR vníma ako správnu vec.
"Táto smernica mala byť podľa mňa už dávno prijatá. Lebo bezpečnosť je prvoradá a až potom ochrana osobných údajov," uviedla Smolková.
Jana Žitňanská (NOVA) skonštatovala, že táto smernica je "lakmusový papier toho, ako vieme spolupracovať na konkrétnej veci".
"Nevyžaduje si to vzdanie sa nejakej veľkej osobnej slobody alebo kompetencií štátu. Ide o to, aby boli dostupné informácie o tom, kde a kedy letel z Európy do iných štátov, aby sme vedeli lepšie monitorovať potenciálnych teroristov alebo pašerákov drog," uviedla Žitňanská, podľa ktorej trvalo zbytočne dlho, kým sa tento návrh dostal do europarlamentu na definitívne schválenie.