Ak pilot uspeje, bude to najdlhšie trvajúci sólový let v dejinách letectva a súčasne najdlhšia vzdialenosť, ktorú preletel stroj poháňaný iba slnečnou energiou.
Autor TASR
Tokio 29. júla (TASR) - Švajčiarske experimentálne lietadlo Solar Impulse 2 (Si2), ktoré v nedeľu o 20.03 SELČ odštartovalo z Japonska po mesačnej prestávke vynútenej nepriaznivým počasím, už prekročilo "bod, za ktorým nie je návratu", informovala dnes BBC.
"André Borschberg prekročil bod, za ktorým nie je návratu, a teraz musí dotiahnuť týchto päť dní a päť nocí letu do konca," uviedla spoločnosť Solar Impulse na svojej webovej stránke. Očakáva sa, že mu cesta na Havaj potrvá 120 hodín.
Prvý pokus o prelet cez oceán sa skončil po zmene predpovedi počasia, ktorá si vynútila neplánované pristátie v Japonsku. Ďalší pokus o štart minulý utorok zrušili na poslednú chvíľu v obave z podmienok letu.
Ak pilot uspeje, bude to najdlhšie trvajúci sólový let v dejinách letectva a súčasne najdlhšia vzdialenosť, ktorú preletel stroj poháňaný iba slnečnou energiou.
Prelet cez Tichý oceán je ôsmou časťou cesty lietadla Solar Impulse 2 okolo sveta. Táto etapa sa však ukázala byť najzložitejšia a postihli ju týždne odkladov.
Švajčiarsky pilot a spoluzakladateľ spoločnosti Solar Impulse André Borschberg, ktorý lietadlo teraz pilotuje, mal pôvodne začať túto etapu cesty v čínskom Nankingu. Strávil tam týždne čakaním na lepšie počasie a potom sa 31. mája vydal na cestu. Zhoršenie predpovedi počasia po niekoľkých hodinách letu ho však prinútilo pristáť v Japonsku.
V dôsledku sezóny dažďov čakal v Nagoji veľmi dlho - teraz mu však meteorológovia dali zelenú. Hovorca spoločnosti povedal, že pilot poletí na Havaj najkratšou cestou cez oceán.
Ak by solárne batérie stroja nenačerpali počas dňa dostatok energie na nočný let, pilot má pre všetky prípady so sebou čln a dostatok zásob na niekoľko dní, kým by preňho jeho tím neposlal nejakú loď. Všetci však dúfajú, že k tomu nedôjde.
Celý terajší let strávi pripútaný v sedačke pilotnej kabíny, ktorá má veľkosť telefónnej búdky, napísala BBC. Bude môcť spať iba krátko, vždy najviac 20 minút, povedal však, že využije jogu a meditáciu, aby sa cítil počas cesty pohodlne.
Ak dorazí na Havaj, lietadlo bude pokračovať v ceste okolo sveta. Avšak počas letu z Havaja na americkú pevninu ho bude pilotovať Bertrand Piccard. Lietadlo by malo ukončiť cestu okolo sveta preletom zo Severnej Ameriky cez Atlantický oceán, ideálne pred augustom, keď bude vrcholiť hurikánová sezóna.
Cieľom obletu Zeme je dokázať, že sa lietadlo zaobíde bez fosílneho paliva, ako aj propagovať využitie tzv. čistých technológií. Prototyp solárneho lietadla váži vďaka ľahkej konštrukcii z uhlíkových vlákien len okolo 1600 kilogramov. Poháňajú ho štyri elektrické motory a je navrhnuté tak, aby mohlo letieť aj v noci. Má vyše 17.000 solárnych článkov a vysokovýkonné batérie, ktoré dokážu akumulovať nadbytočnú energiu.
"André Borschberg prekročil bod, za ktorým nie je návratu, a teraz musí dotiahnuť týchto päť dní a päť nocí letu do konca," uviedla spoločnosť Solar Impulse na svojej webovej stránke. Očakáva sa, že mu cesta na Havaj potrvá 120 hodín.
Prvý pokus o prelet cez oceán sa skončil po zmene predpovedi počasia, ktorá si vynútila neplánované pristátie v Japonsku. Ďalší pokus o štart minulý utorok zrušili na poslednú chvíľu v obave z podmienok letu.
Ak pilot uspeje, bude to najdlhšie trvajúci sólový let v dejinách letectva a súčasne najdlhšia vzdialenosť, ktorú preletel stroj poháňaný iba slnečnou energiou.
Prelet cez Tichý oceán je ôsmou časťou cesty lietadla Solar Impulse 2 okolo sveta. Táto etapa sa však ukázala byť najzložitejšia a postihli ju týždne odkladov.
Švajčiarsky pilot a spoluzakladateľ spoločnosti Solar Impulse André Borschberg, ktorý lietadlo teraz pilotuje, mal pôvodne začať túto etapu cesty v čínskom Nankingu. Strávil tam týždne čakaním na lepšie počasie a potom sa 31. mája vydal na cestu. Zhoršenie predpovedi počasia po niekoľkých hodinách letu ho však prinútilo pristáť v Japonsku.
V dôsledku sezóny dažďov čakal v Nagoji veľmi dlho - teraz mu však meteorológovia dali zelenú. Hovorca spoločnosti povedal, že pilot poletí na Havaj najkratšou cestou cez oceán.
Ak by solárne batérie stroja nenačerpali počas dňa dostatok energie na nočný let, pilot má pre všetky prípady so sebou čln a dostatok zásob na niekoľko dní, kým by preňho jeho tím neposlal nejakú loď. Všetci však dúfajú, že k tomu nedôjde.
Celý terajší let strávi pripútaný v sedačke pilotnej kabíny, ktorá má veľkosť telefónnej búdky, napísala BBC. Bude môcť spať iba krátko, vždy najviac 20 minút, povedal však, že využije jogu a meditáciu, aby sa cítil počas cesty pohodlne.
Ak dorazí na Havaj, lietadlo bude pokračovať v ceste okolo sveta. Avšak počas letu z Havaja na americkú pevninu ho bude pilotovať Bertrand Piccard. Lietadlo by malo ukončiť cestu okolo sveta preletom zo Severnej Ameriky cez Atlantický oceán, ideálne pred augustom, keď bude vrcholiť hurikánová sezóna.
Cieľom obletu Zeme je dokázať, že sa lietadlo zaobíde bez fosílneho paliva, ako aj propagovať využitie tzv. čistých technológií. Prototyp solárneho lietadla váži vďaka ľahkej konštrukcii z uhlíkových vlákien len okolo 1600 kilogramov. Poháňajú ho štyri elektrické motory a je navrhnuté tak, aby mohlo letieť aj v noci. Má vyše 17.000 solárnych článkov a vysokovýkonné batérie, ktoré dokážu akumulovať nadbytočnú energiu.