Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 28. december 2024
< sekcia Zahraničie

Španielsko po tragickej havárii preveruje bezpečnosť na železniciach

a videosnímke letecký pohľad na miesto vlakového nešťastia 25. júla 2013 pri španielskom meste Santiago de Compostela. Foto: TASR/AP

Španielsko za vyše 20 rokov investovalo do vybudovania druhej najväčšej siete vysokorýchlostných vlakov na svete 45 miliárd eur.

Madrid 9. augusta (TASR) - Španielsko preveruje bezpečnosť svojej železničnej siete po minulomesačnej tragickej havárii vlaku v severozápadnom regióne Galícia, pri ktorej zahynulo 79 ľudí. Informovala o tom dnes ministerka verejných prác a dopravy Ana Pastorová, na ktorú sa odvolávala agentúra Reuters.

Vina za vykoľajenie vlaku v ostrej zákrute v okrajovej štvrti severozápadného pútnického mesta Santiago de Compostela sa pripisuje neprimeranej rýchlosti a ľudskej chybe.

Nehoda však vyvolala pochybnosti o signalizačných a bezpečnostných systémoch siete vysokorýchlostných vlakov v Španielsku.

Ministerka Pastorová uviedla pred parlamentným výborom, že najala kontrolórov, ktorí majú preveriť a prehodnotiť maximálnu povolenú rýchlosť na každom úseku španielskej železničnej siete, aby sa zabránilo ďalším takýmto tragédiám.

"Preskúmame všetky predpisy a zariadenia, tabuľky s obmedzeniami rýchlosti, všetko," povedala Pastorová.

Železničná sieť v Španielsku je kombináciou tratí, ktoré sú výlučne vysokorýchlostné so sofistikovanými bezpečnostnými mechanizmami, a konvenčných tratí - také je aj miesto nehody v Santiagu, kde sa nachádzajú menej vyspelé signály pre automatické brzdenie.

Na kombosnímke z bezpečnostnej kamery vlak vo veľkej rýchlosti vošiel do ostrej zákruty, vykoľajil sa a narazil do múru pozdĺž koľajníc 24. júla 2013 pri španielskom meste Santiago de Compostela.
Foto: TASR/AP


Niektoré vysokorýchlostné vlaky teda využívajú oba druhy železničných tratí a rušňovodiči musia často prechádzať z jedného systému na druhý.

Španielsko za vyše 20 rokov investovalo do vybudovania druhej najväčšej siete vysokorýchlostných vlakov na svete 45 miliárd eur a krajina aj napriek ekonomickej stagnácii a veľkej diere v rozpočte v jej rozširovaní pokračuje.

Francisco Garzón (52), ktorý 24. júla riadil havarovaný vlak, bol obvinený zo zabitia z nedbalosti. Z väzby ho prepustili, na súdny proces čaká na slobode.