Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Zahraničie

Spor Británie a Španielska o Gibraltár ohrozuje tzv. jednotné nebo

Na archívnej snímke lietadlo na pristávacej ploche na letisku v Gibraltari. Foto: TASR/AP

Spor medzi Britániou a Španielskom o britskú enklávu Gibraltár ohrozuje plány Európskej únie (EÚ) na zlúčenie národných leteckých koridorov a vytvorenie tzv. jednotného neba nad Európou.

Brusel 21. novembra (TASR) - Spor medzi Britániou a Španielskom o britskú enklávu Gibraltár ohrozuje plány Európskej únie (EÚ) na zlúčenie národných leteckých koridorov a vytvorenie tzv. jednotného neba nad Európou. Informovala o tom agentúra Reuters.

Členské štáty únie sa snažia dosiahnuť dohodu o integrácii európskych leteckých koridorov, ktoré patria medzi najvyťaženejšie na svete. Jednotné nebo pomôže znížiť priemerný čas letu, a tým pádom aj zredukovať emisie oxidu uhličitého.

Ale hádky o úžinu, ktoré spájajú britskú enklávu so španielskym územím, môžu viesť k odkladu konečnej dohody. Španielsko chce, aby bolo letisko Gibraltár, ktoré sa nachádza na spornom území, vyňaté z európskeho zákona o jednotnom nebi, kým sa problém s jeho začlenením nepodarí vyriešiť.

Británia argumentuje, že Španielsko v rámci dohody, ktorú vlády v Londýne, Madride a na Gibraltári uzavreli v Cordobe v roku 2006, súhlasilo, že prestane žiadať, aby bolo letisko Gibraltár vylúčené z jednotného neba.

Španielsko naopak tvrdí, že dohoda sa týka enklávy Gibraltár, a nie úžiny. Podľa Madridu úžina nebola súčasťou zmluvy, na základe ktorej Británia získala pred tromi storočiami Gibraltár, preto stále patrí Španielsku.

Teraz je na Taliansku ako predsedníckej krajine EÚ, aby sa pokúsilo nájsť kompromis. Podľa súčasného systému koridorov sú za vzdušný priestorom nad svojím územím zodpovedné jednotlivé štáty. Tie potom spravujú letecké koridory a vyberajú poplatky za navigáciu a ďalšie služby v objeme zhruba 8 miliárd eur ročne.

Po zavedení jednotného neba bude priestor nad EÚ rozdelený do tranzitných "blokov", čo prinesie najradikálnejšiu zmenu v európskom letectve za uplynulé desaťročia.

V Európe sa uskutoční približne 26.000 letov denne a lietadlá prepravia ročne zhruba 600 miliónov cestujúcich. Jednotné nebo umožní efektívnejšie využiť letecké koridory, a to ako z hľadiska ich vyťaženosti, tak ceny a v neposlednom rade aj emisií.

Španielsky diplomatický zdroj, ktorý nechcel byť menovaný potvrdil, že Madrid sa snaží dosiahnuť vyriešenie sporu, ale kým sa celá záležitosť neuzavrie, gibraltárske letisko nemôže byť súčasťou jednotného neba.