Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj uviedla, že tento rok zaznamenala jeden z najvýraznejších poklesov schopností žiakov od roku 2000, keď s testovaním začala.
Autor TASR
Paríž 5. decembra (TASR) - Výsledky matematickej a čitateľskej gramotnosti 15-ročných žiakov v Európe sa bezprecedentne zhoršili. Slovensko sa ocitlo pod priemerom krajín Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) v oboch ukazovateľoch, najlepšie výsledky má Ázia. Žiaci z krajín s lepšími výsledkami však nie sú nevyhnutne šťastnejší, vyplýva z výsledkov testovania PISA zverejnených v utorok. TASR o tom informuje na základe správ agentúr Reuters a AFP.
OECD uviedla, že tento rok zaznamenala jeden z najvýraznejších poklesov schopností žiakov od roku 2000, keď s testovaním začala. V porovnaní s výsledkami z roku 2018 sa čitateľská gramotnosť žiakov v štátoch OECD zhoršila o desať bodov a matematická gramotnosť o 15 bodov.
Prečítajte si aj: Drucker: Výsledky slovenských žiakov v meraní PISA 2022 sú tragické
"Napríklad priemerný 15-ročný žiak v Dánsku, Francúzsku, Grécku, Portugalsku a Švédsku dosiahol v matematike v roku 2022 úroveň, aká sa v roku 2018 očakávala od 14-ročného žiaka," uviedla OECD vo vyhlásení.
V priemere každý štvrtý žiak mal v štátoch OECD slabé výsledky v matematike, čítaní aj v prírodovede, čo znamená, že nedokázal používať základné algoritmy či interpretovať jednoduché texty.
Celkovo dosiahol najlepšie výsledky Singapur, kde sú žiaci v priemere o tri až päť rokov popredu pred svojimi rovesníkmi z členských štátov OECD. Najlepší výsledok v Európe dosiahlo Estónsko. Mimoriadne zhoršenie matematickej gramotnosti žiakov zaznamenali na Islande a v Nórsku, potom tiež v Nemecku, Holandsku či Poľsku. Na Slovensku bol prepad iba o málo menší než napríklad v Nemecku, porovnateľný bol s Francúzskom.
V matematike dosiahli po Singapure najlepšie výsledky Macao, Taiwan, Hongkong, Japonsko a Južná Kórea. V čítaní dosiahli najlepšie výsledky Írsko a opäť Japonsko, Južná Kórea a Taiwan.
Horšie výsledky sú spojené s častejším používaním mobilov vo voľnom čase a v krajinách, kde školy hlásili nedostatok učiteľov. O niečo lepšie výsledky dosiahli krajiny, ktoré poskytli učiteľom dodatočnú pomoc počas pandémie COVID-19. OECD však zároveň upozornila, že zatvorené školy počas pandémie môžu za zhoršenie výsledkov len čiastočne.
"COVID pravdepodobne zohral nejakú úlohu, ale nepreceňoval by som ho. Vidíme aj štrukturálne faktory, ktoré pravdepodobne trvalo charakterizujú naše vzdelávacie systémy a politici by ich mali brať naozaj vážne," uviedol riaditeľ OECD pre vzdelávanie Andreas Schleicher.
OECD po prvýkrát počas tohto testovania skúmala aj psychickú pohodu žiakov. Ukázalo sa, že v Singapure, Macau a na Taiwane mnohí študenti uvádzali, že pociťujú mimoriadny strach zo zlyhania, taktiež sa málo zapájajú do mimoškolských aktivít. Naopak, žiaci v krajinách s horšími výsledkami, ako napríklad Španielsko a Peru, pociťovali menšiu úzkosť a viac sa zameriavali na šport.
Testovanie PISA vykonáva OECD každé tri roky. Jeho cieľom je posúdiť schopnosť 15-ročných žiakov riešiť výzvy reálneho života. Na dvojhodinovom testovaní sa minulý rok zúčastnilo takmer 700.000 žiakov z 38 prevažne rozvinutých členských štátov OECD a 44 ďalších štátov. Ide tak o najväčšie medzinárodné porovnanie výsledkov vzdelávania.
OECD uviedla, že tento rok zaznamenala jeden z najvýraznejších poklesov schopností žiakov od roku 2000, keď s testovaním začala. V porovnaní s výsledkami z roku 2018 sa čitateľská gramotnosť žiakov v štátoch OECD zhoršila o desať bodov a matematická gramotnosť o 15 bodov.
Prečítajte si aj: Drucker: Výsledky slovenských žiakov v meraní PISA 2022 sú tragické
"Napríklad priemerný 15-ročný žiak v Dánsku, Francúzsku, Grécku, Portugalsku a Švédsku dosiahol v matematike v roku 2022 úroveň, aká sa v roku 2018 očakávala od 14-ročného žiaka," uviedla OECD vo vyhlásení.
V priemere každý štvrtý žiak mal v štátoch OECD slabé výsledky v matematike, čítaní aj v prírodovede, čo znamená, že nedokázal používať základné algoritmy či interpretovať jednoduché texty.
Celkovo dosiahol najlepšie výsledky Singapur, kde sú žiaci v priemere o tri až päť rokov popredu pred svojimi rovesníkmi z členských štátov OECD. Najlepší výsledok v Európe dosiahlo Estónsko. Mimoriadne zhoršenie matematickej gramotnosti žiakov zaznamenali na Islande a v Nórsku, potom tiež v Nemecku, Holandsku či Poľsku. Na Slovensku bol prepad iba o málo menší než napríklad v Nemecku, porovnateľný bol s Francúzskom.
V matematike dosiahli po Singapure najlepšie výsledky Macao, Taiwan, Hongkong, Japonsko a Južná Kórea. V čítaní dosiahli najlepšie výsledky Írsko a opäť Japonsko, Južná Kórea a Taiwan.
Horšie výsledky sú spojené s častejším používaním mobilov vo voľnom čase a v krajinách, kde školy hlásili nedostatok učiteľov. O niečo lepšie výsledky dosiahli krajiny, ktoré poskytli učiteľom dodatočnú pomoc počas pandémie COVID-19. OECD však zároveň upozornila, že zatvorené školy počas pandémie môžu za zhoršenie výsledkov len čiastočne.
"COVID pravdepodobne zohral nejakú úlohu, ale nepreceňoval by som ho. Vidíme aj štrukturálne faktory, ktoré pravdepodobne trvalo charakterizujú naše vzdelávacie systémy a politici by ich mali brať naozaj vážne," uviedol riaditeľ OECD pre vzdelávanie Andreas Schleicher.
OECD po prvýkrát počas tohto testovania skúmala aj psychickú pohodu žiakov. Ukázalo sa, že v Singapure, Macau a na Taiwane mnohí študenti uvádzali, že pociťujú mimoriadny strach zo zlyhania, taktiež sa málo zapájajú do mimoškolských aktivít. Naopak, žiaci v krajinách s horšími výsledkami, ako napríklad Španielsko a Peru, pociťovali menšiu úzkosť a viac sa zameriavali na šport.
Testovanie PISA vykonáva OECD každé tri roky. Jeho cieľom je posúdiť schopnosť 15-ročných žiakov riešiť výzvy reálneho života. Na dvojhodinovom testovaní sa minulý rok zúčastnilo takmer 700.000 žiakov z 38 prevažne rozvinutých členských štátov OECD a 44 ďalších štátov. Ide tak o najväčšie medzinárodné porovnanie výsledkov vzdelávania.