V Nórsku, v krajine s 5 miliónmi obyvateľov, chcú mať do roku 2020 na cestách 2000.000 elektromobilov.
Autor TASR
Viedeň/Oslo 31. júla (TASR) - Nórsko sa stalo svetovým priekopníkom elektromobility. V dnešnom vydaní a na svojej internetovej stránke o tom informuje rakúsky denník Die Presse. Rýchly vzostup elektroáut na nórskych cestách súvisí s vládnou podporou ich nákupu. Elektroautá využívajú ich majitelia viac na cestovanie než svoje vozidlá s klasickým motorom.
Vyššia nákupná cena, nízka kvalita, nižší výkon motora a krátky akčný rádius sú nedostatky, ktoré sa všeobecne vyčítajú autám s elektrickým motorom. Nemusí to však byť takto vždy. Od roku 2012 to dokazuje predovšetkým ich americký výrobca Tesla modelom S.
V Nórsku, v krajine s 5 miliónmi obyvateľov, chcú mať do roku 2020 na cestách 2000.000 elektromobilov. Je dosť možné, že zámer dosiahnu aj skôr. V Osle, Trodheime a Stavangeri je zaregistrovaných už 55.000 a každoročne ich pribúda x-tisíc. Vlani ich prišlo na nórske cesty 20.000. V porovnaní s rokom 2013 sa dosiahol výsledok o 100 % lepší. Priekopníkom elektromobility na svete sa stala krajina, ktorej bohatstvo sa zakladá na rope a plyne pod dnom Severného mora.
Rýchly rast počtu áut s elektrickým pohonom súvisí s početnými vládnymi dotáciami a výhodami. Elektroautá v Nórsku však nemajú silný vplyv na zlepšovanie životného prostredia, lebo 99 % elektrickej energie v krajine pochádza z hydroelektrární.
Podiel elektrovozidiel na predaji osobných áut v Nórsku dosiahol vlani takmer 13 %, ale počet predaných áut s benzínovým alebo naftovým motorom neklesol. Elegantná Tesla sa stala symbolom spoločenského statusu Nórov.
Nóri kupujú elektroautá aj z iných dôvodov. Z nich je najdôležitejšia výška nákladov. Na konvenčné autá uvalili nórske úrady daň do 150 % ich čistej ceny. Za elektroautá sa neplatia nijaké dane a odvody. Egil Otter z nórskeho automotoklubu povedal, že v takej situácii sú elektroautá často lacnejšie než autá so spaľovacím motorom. Majitelia elektroáut nemusia platiť diaľničné poplatky, sú oslobodení od poplatkov za prejazd mostov. V centrách miest neplatia za parkovanie. Od začiatku júna môžu jazdiť aj po prúdoch vyhradených pre autobusy. Musia však splniť jedinú podmienku - aby vo vozidle sedeli najmenej dve osoby.
V rozvoji elektromobility nastal v Nórsku nedávno krátky zlom. Došlo k nemu po rozhodnutí vlády, že výhody pre majiteľov elektroáut sa skončia v roku 2017. Otter dodal, že záujem o elektroautá sa zrútil z večera do rána. Keď vláda od zámeru ustúpila, ich predaj sa znovu rozprúdil.
Otter zdôraznil, že pri vládnej podpore elektromobility sa musí od začiatku myslieť na to, že nemôže trvať krátko. Postupné znižovanie výhod sa musí naplánovať na dlhé obdobie.
Vyššia nákupná cena, nízka kvalita, nižší výkon motora a krátky akčný rádius sú nedostatky, ktoré sa všeobecne vyčítajú autám s elektrickým motorom. Nemusí to však byť takto vždy. Od roku 2012 to dokazuje predovšetkým ich americký výrobca Tesla modelom S.
V Nórsku, v krajine s 5 miliónmi obyvateľov, chcú mať do roku 2020 na cestách 2000.000 elektromobilov. Je dosť možné, že zámer dosiahnu aj skôr. V Osle, Trodheime a Stavangeri je zaregistrovaných už 55.000 a každoročne ich pribúda x-tisíc. Vlani ich prišlo na nórske cesty 20.000. V porovnaní s rokom 2013 sa dosiahol výsledok o 100 % lepší. Priekopníkom elektromobility na svete sa stala krajina, ktorej bohatstvo sa zakladá na rope a plyne pod dnom Severného mora.
Rýchly rast počtu áut s elektrickým pohonom súvisí s početnými vládnymi dotáciami a výhodami. Elektroautá v Nórsku však nemajú silný vplyv na zlepšovanie životného prostredia, lebo 99 % elektrickej energie v krajine pochádza z hydroelektrární.
Podiel elektrovozidiel na predaji osobných áut v Nórsku dosiahol vlani takmer 13 %, ale počet predaných áut s benzínovým alebo naftovým motorom neklesol. Elegantná Tesla sa stala symbolom spoločenského statusu Nórov.
Nóri kupujú elektroautá aj z iných dôvodov. Z nich je najdôležitejšia výška nákladov. Na konvenčné autá uvalili nórske úrady daň do 150 % ich čistej ceny. Za elektroautá sa neplatia nijaké dane a odvody. Egil Otter z nórskeho automotoklubu povedal, že v takej situácii sú elektroautá často lacnejšie než autá so spaľovacím motorom. Majitelia elektroáut nemusia platiť diaľničné poplatky, sú oslobodení od poplatkov za prejazd mostov. V centrách miest neplatia za parkovanie. Od začiatku júna môžu jazdiť aj po prúdoch vyhradených pre autobusy. Musia však splniť jedinú podmienku - aby vo vozidle sedeli najmenej dve osoby.
V rozvoji elektromobility nastal v Nórsku nedávno krátky zlom. Došlo k nemu po rozhodnutí vlády, že výhody pre majiteľov elektroáut sa skončia v roku 2017. Otter dodal, že záujem o elektroautá sa zrútil z večera do rána. Keď vláda od zámeru ustúpila, ich predaj sa znovu rozprúdil.
Otter zdôraznil, že pri vládnej podpore elektromobility sa musí od začiatku myslieť na to, že nemôže trvať krátko. Postupné znižovanie výhod sa musí naplánovať na dlhé obdobie.