Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Zahraničie

V EÚ už platí sprísnený kódex postupov proti šíreniu dezinformácií

Na archívnej snímke z 26. mája 2021 podpredsedníčka EK pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová v Bruseli. Foto: TASR/AP

Podpredsedníčka EK pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová skonštatovala, že nový kódex prichádza v čase, keď Rusko zneužíva dezinformácie ako súčasť agresie voči Ukrajine.

Brusel 16. júna (TASR) - Európska komisia (EK) vo štvrtok privítala uverejnenie sprísneného kódexu postupov proti šíreniu dezinformácií. Informuje o tom spravodajca TASR.

Spolu 34 signatárov, ako sú platformy, technologické spoločnosti a občianske organizácie, pri jeho vypracovaní vychádzalo z usmernení EK z roku 2021 a zohľadnilo skúsenosti z pandémie ochorenia COVID-19 a agresie Ruska voči Ukrajine.

Sprísnený kódex nadväzuje na prvý kódex postupov z roku 2018, ktorého rámec sa vo svete považuje za priekopnícky. Nový kódex stanovuje množstvo konkrétnych záväzkov, ktoré musia platformy, ako aj celé odvetvie dodržať v boji proti dezinformáciám.

Podpredsedníčka EK pre hodnoty a transparentnosť Věra Jourová skonštatovala, že nový kódex prichádza v čase, keď Rusko zneužíva dezinformácie ako súčasť agresie voči Ukrajine, ale aj v čase iných početných útokov na demokraciu.

"Vďaka nemu plníme veľmi dôležité záväzky na zníženie vplyvu dezinformácií na internete a využívame spoľahlivejšie nástroje na meranie plnenia týchto záväzkov EÚ vo všetkých jej krajinách a úradných jazykoch. Lepšie nástroje na označenie dezinformácií a pochopenie toho, čo vidia na obrazovke, majú aj samotní užívatelia," uviedla Jourová v správe pre médiá.

Eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton upozornil, že online platformy musia zakročiť ráznejšie, najmä pokiaľ ide o financovanie dezinformácií.

"Rozširovanie dezinformácií nesmie nikomu vyniesť jediné euro," odkázal. Vďaka sankčnému režimu môžu veľké platformy, ktoré kódex opakovane porušujú, dostať pokutu až do výšky šesť percent svojho celkového globálneho obratu.

Spolu s nedávno schváleným aktom o digitálnych službách a pripravovanými právnymi predpismi o transparentnosti a cielení politickej reklamy je prísnejší kódex postupov základnou súčasťou súboru nástrojov EK na boj proti šíreniu dezinformácií.

Medzi 34 signatárov patria online platformy ako Meta, Google, Twitter, TikTok a Microsoft, ale aj iné menšie subjekty a špecializované platformy, zástupcovia odvetvia online reklamy, reklamné technologické spoločnosti, overovatelia faktov, zástupcovia občianskej spoločnosti alebo tí, ktorí ponúkajú špecifické odborné znalosti a riešenia na boj proti dezinformáciám.

Na archívnej snímke ikonky Facebooku, služieb Instagramu a Messengeru.
Foto: TASR/AP


Účelom sprísnenia kódexu je riešiť nedostatky toho predchádzajúceho zavádzaním silnejších a podrobnejších záväzkov a opatrení.

Nový kódex obsahuje viacero záväzkov. Zavádza širšiu účasť, čiže okrem veľkých platforiem zahŕňa iné rozličné subjekty, ktoré pomáhajú tlmiť šírenie dezinformácií, a je otvorený aj ďalším signatárom. Zavádza krátenie finančnej podpory pre šíriteľov dezinformácií tým, že ich pripraví o príjmy z reklamy a dopĺňa nové formy manipulatívneho správania, ako sú falošné účty, boty alebo škodlivé deepfakes, ktoré šíria dezinformácie.

Sprísnený kódex vybavuje používateľov lepšími nástrojmi na rozpoznávanie, pochopenie a označovanie dezinformácií, umožňuje rozšírenie overovania faktov vo všetkých štátoch EÚ v ich úradných jazykoch a zaručuje spravodlivé odmeňovanie overovateľov faktov.

Znamená aj zabezpečenie transparentnosti politickej reklamy zlepšením jej označovania, informovaním o sponzoroch a o dĺžke nasadenia a zobrazovania reklamy tak, aby ju používatelia vedeli ľahšie rozpoznať. V neposlednom rade znamená viac podpory pre výskumníkov zlepšením ich prístupu k údajom platforiem.

Platformy sú povinné podávať pravidelné správy o plnení záväzkov v tejto oblasti a zriadenie centra a pracovnej skupiny pre transparentnosť ponúkne možnosť získať jednoduchý prehľad o implementácii kódexu, jeho pripravenosti na budúce výzvy a o tom, či spĺňa svoj účel.

Signatári kódexu z roku 2018, ale aj široká škála budúcich signatárov, ktorí sa podieľali na prepracovaní záväzkov a opatrení, sa snažili zabezpečiť, aby prísnejšia verzia kódexu dokázala riešiť nové dôležité výzvy, ktoré pre spoločnosť predstavujú dezinformácie.

Signatári budú mať šesť mesiacov na implementáciu záväzkov a opatrení, ku ktorým sa zaviazali. Začiatkom roka 2023 predložia EK svoje prvé správy o implementácii.





(spravodajca TASR Jaromír Novak)