Podľa tureckých médií loď v koordinačnom centre v Istanbule, ktoré vzniklo na základe zmienenej dohody o obnovení exportu obilia z Ukrajiny, skontrolovalo približne 20 inšpektorov.
Autor TASR
Istanbul 3. augusta (TASR) - Inšpektori z koordinačného centra v Istanbule skontrolovali v stredu náklad lode, ktorá ako vôbec prvá od začiatku ruskej invázie prepravuje obilniny z Ukrajiny. Predstavitelia Ukrajiny, Ruska, Turecka a OSN zisťovali, či náklad lode korešponduje s dohodou zameranou na obnovenie vývozu ukrajinského obilia, ktorú koncom júla dosiahli Kyjev s Moskvou.
Agentúra Reuters krátko pred obedom bez ďalších podrobností uviedla, že kontrola bola skončená. Turecké ministerstvo obrany podľa agentúry AP následne oznámilo, že náklad bol v poriadku a loď sa už teraz pripravuje na vyplávanie z Turecka.
Nákladná loď Razoni s 26.527 tonami kukurice, sa plaví pod vlajkou Sierry Leone a smeruje do Libanonu. Z prístavu v ukrajinskej Odese vyplávala v pondelok ráno a v utorok večer, zhruba po 36 hodinách plavby dorazila k tureckému pobrežiu, bezpečne zakotvila pri vstupe do Bosporskej úžiny z Čierneho mora.
Podľa tureckých médií loď v koordinačnom centre v Istanbule, ktoré vzniklo na základe zmienenej dohody o obnovení exportu obilia z Ukrajiny, skontrolovalo približne 20 inšpektorov. K lodi ich priviezla turecká pobrežná stráž, informuje agentúra AP.
Cieľom takýchto kontrol je zabezpečiť, aby lode neprevážali zbrane, respektíve nevyvážali iné tovary, ako obilie či hnojivá a podobne, približuje AP. Očakáva sa, že v nadchádzajúcich dňoch vyplávajú z Ukrajiny ďalšie lode s obilím.
Podľa hovorcu OSN Stéphane Dujarrica momentálne čaká v ukrajinských prístavoch približne 27 naložených lodí, ktoré majú potrebné povolenia a sú pripravené vyplávať.
Odhaduje sa, že od začiatku ruskej invázie uviazlo na Ukrajine približne 20 miliónov ton obilia. Zmienená dohoda o odblokovaní vývozu z ukrajinských čiernomorských prístavov, ktorú sprostredkovali OSN a Turecko, vyzýva na vytvorenie tzv. bezpečných koridorov v zamínovaných vodách okolo ukrajinských prístavov.
Blokovanie vývozu ukrajinského obilia prispelo k prudkému nárastu cien potravín na celom svete a podnietilo obavy z hroziaceho hladu a politickej nestability v rozvojových krajinách.
Podľa Davida Labordeho, experta z Medzinárodného inštitútu pre výskum potravinovej politiky vo Washingtone, je väčšina z obilia, ktoré na Ukrajine uviazlo, určená na kŕmenie dobytka. Pšenica pritom podľa jeho slov predstavuje z celkového objemu uviaznutých obilnín, len šesť miliónov ton, pričom len polovica z nej je určená pre ľudskú spotrebu. Laborde tiež uviedol, že kukurica, ktorú preváža loď Razoni, je určená na výkrm kurčiat.
Agentúra Reuters krátko pred obedom bez ďalších podrobností uviedla, že kontrola bola skončená. Turecké ministerstvo obrany podľa agentúry AP následne oznámilo, že náklad bol v poriadku a loď sa už teraz pripravuje na vyplávanie z Turecka.
Nákladná loď Razoni s 26.527 tonami kukurice, sa plaví pod vlajkou Sierry Leone a smeruje do Libanonu. Z prístavu v ukrajinskej Odese vyplávala v pondelok ráno a v utorok večer, zhruba po 36 hodinách plavby dorazila k tureckému pobrežiu, bezpečne zakotvila pri vstupe do Bosporskej úžiny z Čierneho mora.
Podľa tureckých médií loď v koordinačnom centre v Istanbule, ktoré vzniklo na základe zmienenej dohody o obnovení exportu obilia z Ukrajiny, skontrolovalo približne 20 inšpektorov. K lodi ich priviezla turecká pobrežná stráž, informuje agentúra AP.
Cieľom takýchto kontrol je zabezpečiť, aby lode neprevážali zbrane, respektíve nevyvážali iné tovary, ako obilie či hnojivá a podobne, približuje AP. Očakáva sa, že v nadchádzajúcich dňoch vyplávajú z Ukrajiny ďalšie lode s obilím.
Podľa hovorcu OSN Stéphane Dujarrica momentálne čaká v ukrajinských prístavoch približne 27 naložených lodí, ktoré majú potrebné povolenia a sú pripravené vyplávať.
Odhaduje sa, že od začiatku ruskej invázie uviazlo na Ukrajine približne 20 miliónov ton obilia. Zmienená dohoda o odblokovaní vývozu z ukrajinských čiernomorských prístavov, ktorú sprostredkovali OSN a Turecko, vyzýva na vytvorenie tzv. bezpečných koridorov v zamínovaných vodách okolo ukrajinských prístavov.
Blokovanie vývozu ukrajinského obilia prispelo k prudkému nárastu cien potravín na celom svete a podnietilo obavy z hroziaceho hladu a politickej nestability v rozvojových krajinách.
Podľa Davida Labordeho, experta z Medzinárodného inštitútu pre výskum potravinovej politiky vo Washingtone, je väčšina z obilia, ktoré na Ukrajine uviazlo, určená na kŕmenie dobytka. Pšenica pritom podľa jeho slov predstavuje z celkového objemu uviaznutých obilnín, len šesť miliónov ton, pričom len polovica z nej je určená pre ľudskú spotrebu. Laborde tiež uviedol, že kukurica, ktorú preváža loď Razoni, je určená na výkrm kurčiat.